OT - Fun Light mot myror?
Detta är ju inget trädgårdsforum men flera har sagt sig utrotat myror med Fun Light. Köpte en liten flaska o hällde ut, men det blev inget resultat, iofs regnade det dagen efter.
Undrar nu om jag skall satsa på ett gäng flaskor när jag handlar imorgon. Myrorna tar över trädgården. Man kan inte rensa ogräs utan att bli attackerad, de äter upp jordgubbarna, klättrar upp i träden och äter av frukten.
Rena terrorn!
Myrr har jag använt och det hjälper bra hos oss. Myrstigarna flyttar sig åt ett annat håll.
Numer pensionär i Nynäshamn
#0, Vad jag har hört ska det räcka med en deciliter fun light.
Häll direkt på hålen där myrorna bor, det räcker nog inte att bara hälla lite var som helst, utan du måste hitta deras bo.
Kanel fungerar okså. har använt det innomhus när myrorna började hitta in, ofarligt om man har småbarn eller husdjur.
Jag vet precis var myrorna bor. Det syns tydligt och vi har hundratals bon i vår trädgård, man tror inte det är sant!
Vill inte använda så mycket Myrr, har provat på ställen utan ätbart, men det hjälper inte. Och absolut inte ha runt smultron, jordgubbar, vinrankor och under fruktträd.
Vill bara veta att FL verkligen funkar innan jag skämmer ut mig i affären med att köpa en massa flaskor.

Jag har också använt mig av kanel. Strö den runt där du inte vill ha in dom. Jag strödde ett tjockt lager utanför min altandörr. När de kom fram till kanelen vände dom åt ett annat håll. Sen gillade dom inte kokande vatten… Hann inte prova knepet med FUN för myrorna försvann. Det gäller att inte ge dom en passage utan täck rejält där du vill stoppa myrorna med kanel. Effektivt!
Lycka till!
Fun Light? Det är aspartamet i Fun light som sägs fungera som myrgift. Så en mycket enklare väg är ju att köpa Hermesetas och blanda ut i vatten och vattna med det?

Kom ihåg bara att det värsta myrproblemet är före midsommar sedan brukar dom flesta försvinna av sig själv, varför vet jag faktiskt inte?!
Men om man har en massa myrbon på tomten så lär dom tyvärr bli kvar. Jag har hört att man kan ta lite myror och material från ett bo och plantera in i ett annat och då ska dom försvinna för dom vill inte blanda sig med varrandra.
Själv använder jag vanligt mjöl (jättebra användning för mjöl som annars kastas) strö ut det där myrorna finns och dom försvinner,dom gillar inte att bli mjöliga!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
en gammal tant som min sambo träffade på resa hävda att äggskal ska funka på myror. Själv har jag inte testat än.
Äggskal - det var spännande det har vi ju gott om - dem lägger vi i komposten - tänk vilken kalkrik jord vi får. Tur vi inte har några rhododendron.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har hällt Fun Light överallt där jag har sett små hål där de kryper upp på våra plattor. Minskning med ca 30% efter första rundan, och jag ser att de slutat använda vissa utgångar.
När det inkommande regnet dragit över ska de få en dos till.
Fabricati diem, pvnc!

jag hade massor med myror i mina krukor av betong ute och under plattorna på lilla mysplatsen ute och jag tog en flaska funlight jordgubb och fördelade överallt. och dagen efter var de borta och inte har de kommit tillbaka heller.. 2 veckor sedan..
närmare beskrivning: det ska vara krossade äggskal

Jag har använt hälften av en stor flaska på jättemyrstacken, efter ett par dagar var det fortfarande en del rörelse, då hällde jag på resten av flaskan. Sedan dess har det inte funnits myror i den stacken.

Dom flesta syntetiska sötningsmedel lär funka, aspartam utvecklades ju ursprungligen som ett myrmedel, fast dom tjänade mer på att sälja det som ett sötningsmedel
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vi använder regelbundet krossade äggskal på vår uteplats. Det vore fel att säga att det är effektivt, men det fungerar. Myrorna tar en mindre omväg.

Alltså ta inte bort alla myror ni har på tomten, för ormarna gillar inte myror. Så jag sparar alltid nått gäng myror.
Ville bara tipsa lite om det för jag är skitarädd för ormar 

#16: Bra för dig men inte för mig, jag föredrar definitivt ormarna. Är varken rädd för ormar eller myror, men myror är förbaskat irriterande, ormar är snarare fascinerande
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus