Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 8872 ggr
SirfalasEmy
0

Vin i matlagningen

Hej och hå. Jag undrar lite över vin när man lagar mat. Vi har aldrig sånt hemma då ingen av oss dricker, så vi är inte då duktiga på detta. Tungan ute Vi har tidigare använt oss av matlagningsvin i maten ibland, men hmm…måste väl vara bättre med ett "riktigt" vin?

Någon som kan viner? Jag vet kan bara tre begrepp: Vitt, rött och Rose…och då är det bara att det skiljer i färg som jag känner till Flört Helt väck på detta m.a.o

Men som sagt, ni som använder vin i maten, vad anväder ni för något? Skrattande

sarag
0

Röda lite mustiga viner.

SirfalasEmy
0

Tack. Glad

Passar det till alla grytor/såser?

lizaohman
0

Japp!

SirfalasEmy
0

Mmmm, låter gott ju. Då är det väl kanske dags för första besöket på systemet (jag är 27) Cool

Hur är det med vita viner i maten?

Sammet1
0

Torrt, vitt vin i fisksåser är gott. Vita viner är ganska lätta att ha i mat, tycker jag, du kan köpa ett enkelt, billigt vin och det smakar ändå lyxigt och "mycket". Ett tyskt lantvin kanske, eller vitt vin i tetraförpackning (praktiskt i kylen, och håller sig bättre - eller så fryser du in resten i portionsstorlekar). Jag köper gärna Åkessons vita tetra till såser och soppor.

Rött vin kan vara känsligare, de billigaste röda vinerna blir inte lika goda ens i matlagning som de lite dyrare. Varning framför allt för lätta, unga italienska viner, som kan ge en mysko lila färg till såser, och som kan smaka surt. Välj inte italienska lantviner! Ta ett spanskt eller sydamerikanskt vin, och betala hellre en eller ett par tior mer för åtminstone några månaders lagringstid.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

SirfalasEmy
0

#5 Tack för infon. Jag får börja botanisera så smått. Ska skriva ut era tips.

Hur länge ska det koka för att alkoholen ska försvinna? Och hur länge klarar sig vinet i kylen efter att man öppnat?

sussie
0

Själv har jag alltid en box vitt i kylen (tål ej rött numera tyvärr)fungerar till det mesta men det klart jag tar ju en slurk själv också ibland, man kan ju inte ha en box bara till maten…..

Att bara slå på en skvätt vin på några kotletter och låta dem eftersteka är gott med eller utan lite grädde/CF.

SirfalasEmy
0

#7 Hihi, klart du ska ta dig en klunk då och då. Själv hatar jag alkoholsmak (+ att jag har alkoholism i släkten och jag själv är sockerberoende, nykter just nu dock om man nu kan vara det)

Är dock ute efter den mustiga smaken i våra rätter. Glad Jag borde nog leta efter små flaskor om det nu finns, då vi inte kommer dricka av det.

SirfalasEmy
0

Ah, missade raden om att man kan frysa in.

SirfalasEmy
0

Kom ju på nu att maken har nästa släktingar i Moseldalen och de kommer till Sv. lite då och då med bil…kan ju inte bli bättre. Skrattande Jag har aldrig varit en av dem som beställt, fram tills nu då.

Sammet1
0

#6: Måste alkoholen försvinna helt? Ofta använder man så försumbara mängder vin i mat att resterna av alkohol inte kan ge särskilt förhöjda värden i blodet. Annars tror jag att man brukar säga att en minuts kokning tar bort ca 2 volymprocent alkohol. Ett vin med 14% skulle då behöva koka minst 7 minuter, men du kan nog inte garantera att det alltid blir helt alkoholfritt ändå.

Ett vin som du inte tänkt dricka av håller sig flera veckor i kyl, om du förvarar i tätslutande förpackning. Annars går det som sagt finfint att frysa.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

lizaohman
0

Fast det finns ju, som du själv är inne på, små flaskor. Praktiskt ifall man bara ska ha till matlagning. För både rött och vitt gäller att du ska välja torra viner.

SirfalasEmy
0

Tack tack alla för era svar!. Får se när jag kan ta mig till Systemet.

Emmisha
0

Nån som vet om det är mkt kolhydrater när man använder vin i maten?? Eller ångas det bort?

Skaldeman
0

Räkna med max en kolhydrat per portion. Det är försumbart, tycker

/SSS

Cissit
0

Jag brukar alltid frysa in vinslattar i små förpackningar, perfekta att slänga i en sås eller gryta! Jag kör nästan alltid riktigt vin i matlagning, men om det ska vara vitt har det hänt att jag köpt matlagningsvin (var försiktig där, det skiljer väldigt mellan sorterna med tillsatser och kolhydrater) för vi dricker sällan vitt vin hemma hos oss.

Emmisha
0

#15 okej det låter ju inte alls farligt. Mer vin i matlagningen nu då. För det eju så många recept som e jättegoda med vin i. =)

Ps. jag gjorde dina "köttbullar" med blåmögelost i, iförrgår -SÅ GODA och i går gjorde jag ost o spenat frittattan. JÄTTEGOD den också! Tack för en superbra kokbok! :D Ska göra revbenspjällen ikväll eller imon.

#16 åh det måste jag testa, värsta smart ju. Har ni något bra tips på vin som passar bra ihop med lax i matlagning?

andreas0
0

#6, Det mesta alkoholen försvinner rätt snabbt, vad jag har förstått det. Det mesta är borta när maten serveras, även om man bara har haft det på värmen i någon minut. Fast allting försvinner inte, då får man ha ett bra tag. Men det är en poäng med att det ska vara lite alkohol kvar, en del smakämnen är endast lösliga i alkohol, på samma sätt som en del smakämnen är lösliga i vatten och andra i fett. Så det gör att man får med lite extra smaker som man inte hade fått annars.

En öppnad flaska vin bör man använda inom en vecka, efter det börjar det smaka dåligt.

En väldigt god sås: Efter man har stekt något kött så ta ut köttet, slå på lite hemmagjord buljong och lite rödvin i pannan, gnugga runt med något för att upplösa alla delar som är kvar efter köttet. När det ser bra ut så häll på grädde, och en klick smör. Rör om tills det blir en lagom tjock sås. Obs. använd gjutgärnspanna, inte teflon, det fastnar ingen smak från köttet i pannan om man använder teflon, så såsen blir inte alls lika god. Syrligheten från vinet gör att såsen blir tjock.

Pasi
0

Jag tycker väldigt mycket om vin i mat….men det är dyrt, så det bästa är att göra eget vin…. t ex Rulles 7-dagarsvin (vitt el mosel) som fungerar mycket bra i mat och bara kostar ca 140:- inkl socker för över 20 liter.
Eller varför inte göra ett helt eget på rabarber i dessa tider (man måste inte göra stora satser)!?

I brist på vin brukar jag ofta använda en lite skvätt vinäger i maten…det ger ju den syra som annars hade kommit från vinet.

Cissit
0

Vi satt faktiskt och läste om maskrosvin häromdagen, inte för att det är något att ha i matlagning kanske, men det var lite spännande.

På tok för mkt jobb dock! Jag fortsätter nog köpa mitt vin och fryser in de små slattarna som blir över att ha till matlagningen. Det kan jag kosta på mig :)

Pasi
0

#20 Maskrosvin är inte så spännande som det verkar….mest ett hästjobb. Medans rabarber är ett av de enklaste att göra och ger ett mycket välsmakande vin.

Det fina med att ha eget vin är just att man kan kosta på sig att ha 1 liter i en köttgryta istället för några msk. Blir väldigt gott!

sepersl
0

Jag tar gärna recept på rabarbervin!

Pasi
0

Ett lättvin:

2,5 kg pluttad späd rabarber (man kan använda mer för kraftigare smak)
ca 1,6-2kg socker, beroende på "posenten" 10-13%
Vinjäst av lämplig sort
Ev lite jästnärsalt
vatten till 10 liter (ca 8 liter totalt).
10-20g vin- eller citronsyra

Lös sockret i lite varmt vatten direkt i jäshink, fyll på med lite kallt vatten….sedan resten. Täck med jäshinkslock eller en handduk.
Efter 5-7 dagar silar man av rabarbern i durkslag, fyll på med vatten till 10 liter och låter allt jäsa klart. Med de flesta jäster jäser vinet klart på under 2 veckor….men man kan skynda på jäsningen med B-vitamin…avstanna vinet med jässtopp och snabba upp klarning med klarningsmedel. Men allt blir godast om man mixtrar så lite som möjligt.

Ett bra val för jäst kan vara Larsens vinjäst (tror den är svår att få tag på nu för tiden) eller kargus, men man kan även ta lite från ett paket turbojäst som normalt är en vanlig förädlad champangejäst….tar man hela paketet så jäser det klart på ett par dagar och blir tämligen smaklöst. Vin behöver lite tid.

Syran kan tyckas onödig, men rabarbern innehåller runt 14g syra/kg (8-20 beroende på sort) och ett vin behöver mellan 4,5-6,5g per liter (lite förbrukas även vid jäsning amt sitter kvar i den bortsilade rabarbern)…vilket då är en smaksak.

Skall vinet eftersötas lite grann så bör man använda jässtopp för att slippa ev efterjäsning på flaska….vilket visserligen ger en trevlig schampangeliknande dryck (använd då PET-flaskor.

Rabarber jäser alltid mycket bra.

Cissit
0

Åh så spännande med rabarbervin! Undrar om vi får tillräkligt med rabarber i år. Fick en knuta från mammas rabarber förra året och de har väl inte tagit sig helt än, dock så har det kommit upp en hel del små stjälkar.

Jag har aldrig gjort vin själv. Hur ska man förvara hinken? Luktar det mkt när det jäser?

Undrar hur det blir med kolhydrater i sånt vin, är det ok tro?

Pasi
0

#24 Det jäser normalt till närmare noll kolhydrater om man inte stoppar jäsningen….därav inlägget med eftersötning, då det helt torra vinet kanske inte är världens godaste, utan man vinner på lite sötning (fast som vanligt är det en smaksak).

Har du aldrig pallat rabarber på natten.Flört

Jag förvarar bara hinken i rumsvärme….jäser lite långsammare om det är lite svalt, vilket den kan vinna smak på. Jäsning över 15 grader blir nästan aldrig bra. Kan lukta lite några dagar, men det står man ut med.

Cissit
0

Man kanske kan stå ut med att söta lite så det blir gott, känns ju rätt dumt att dricka något som inte är gott..och rabarbervin är kanske inget man dricker speciellt ofta eller mycket. :)

Haha nej jag har aldrig pallat rabarber på natten, jag är uppväxt på landet med fri tillgång till egna rabarber och allt annat sånt där man brukar palla :) (dessutom sjukt långt till grannarna :P) Men nu när du säger det så har grannarna precis brevid jättestora fina rabarber och eftersom vi bor i radhus är det ju bara att ta ett kliv över till deras sida och ta för sig lite något natt :P

Hm, kanske kunde ställa ut en hink i vårt uteförråd, där borde det vara något svalare än här inne och man slipper lukten.

Pasi
0

Varför skulle man inte kunna dricka mycket el ofta av det vinet?Oskyldig

Cissit
0

*fnissar* Pasi - Du är rolig du! KAN kan man alltid. Det gäller även andra viner. Det är ganska lätt. (lite för lätt kanske)Faktiskt :) Tänkte mer på att man kanske ska försöka att inte göra det. Beror kanske på hur strikt man är också.

Och om man gjort ett eget vin av sina sällsynta små rabarbisar så kanske man snålar lite. Jag fungerar så, har hjortronsylt i frysen som säkert är gammal vid det här laget för jag använder den bara vid "fina speciella" tillfällen eftersom det var ett jäkla slit att plocka ihop de där hjortronen.

Nu äter jag iofs inte sylt alls längre så jag vet inte vad jag ska göra med min lyxiga hjortronsylt. Brukade äta den varm med vaniljglass eller getost annars…

Vet inte om jag är knäpp som sparar så länge på lyxen, egentligen borde man ju äta/dricka upp det på en gång!

Pasi
0

Den gamla sylten kan väl ätas i små doser….t ex som sötning i hemmagjord gräddglass.Glad

Cissit
0

Pasi det har du rätt i! Kan ta det i små doser vid något speciellt tillfälle. Är ju inga mängder med socker i heller, tog bara lite och frös in istället.

Tur att man har det här forumet när man kör fast i sitt tänkande :)