Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 2435 ggr
Cajsavarg
0

Potatisgratäng fast omgjord

Detta är världens godaste potatisgratäng som dessutom har fördelen att vara hur lättlagad som helst!

Men jag försöker idag att byta ut potatisen mot majrova. Har aldrig ätit det så jag hoppas att det går bra.

Här är ändå detta suveräna recept:

1 kg potatis (fast nu blev dt just majrova)

1 gul lök

1 vitlöksklyfta (jag brukar ta mer)

2 msk smör

3 dl vispgrädde

1 dl standardmjölk

1 ½ dl riven ost

2 tsk salt, 1 krm svartpeppar

Gör så här:

1. Skala potatisen o skär i halvcentimeter tjocka skivor. Hacka löken grovt o finhacka vitlöken.
  2. Fräs löken i smör i en stor kastrull utan att den får färg. Tillsätt vitlök o fräs ytterligare ngn minut. Häll i grädde o mjölk o låt koka upp. Tillsätt potatisskivorna o låt sjuda tills de är mjuka, ca 2o min. Rör i ost, salt o peppar.
  3. Häll försiktigt upp i en gratängform, alt portionsformar. Gratinera i 225´tills den har fått färg, ca 10 minuter.

Denna kan förberedas i god tid om man vill, fram till gratineringen.

Hoppas att den nu blir lika god med majrova! Få smaka till middagen. Annars kanske ni har förslag på ngn annan grönsak som kanske platsar här?!

//Fat makes Me fit//

mazen
0

Numera gör vi gratänger på förvälld rättika. Enligt min mening godare än på potatis. I påskas lagade vi två jansson, en med potatis och en på rättika. Vi var två lchfare av tio men den på rättika tog slut så där stod vi med en halv jansson som senare hamnade i kompost

sainbella
0

Det lät gott!
Man vad är en majrova? :P

[Pennylane1]
0