Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 17181 ggr
Frihet07
8

Äggröra på hotell

Jag reser mycket i jobbet och bor på hotell. Jag blir alltid lika glad när det serveras ägg- och baconfrukostar. Äggrörorna är nästa identiska på hotellen och en kollega påtalade att det är gjort på någon sorts äggpulver som rörs ut i vätska och sedan körs in i ugnen.

Någon som vet om detta stämmer och vad innehåller "äggröran" isåfall?

Wildrat
0

Kan du inte fråga på ett hotell?

MimLan
0

Det varierar. Men som Wildrat säger, fråga på just det specifika hotellet.

Maia
0

Det stämmer. Det kan vara äggpulver. Vill man vara på den säkra sidan är det kokt ägg som gäller. Tråkigt nog…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Zlatanist
0

Amen, suck, äggpulver? Vad är det då?

Frihet07
4

Visst, men med allt kunnigt folk tänkte jag att någon säkert visste. Hittade dock på Lindahls mejeris hemsida reklam om en produkt som tydligen gör "äkta" äggröra överflödig med följande innehåll och som en av deras största kunder, Scandic Hotel använder i Sverige och Finland:

Innehåll
Ägg, grädde, mjölk, kycklingfett, maltodextrin, mod. stärkelse, jodsalt, kryddor, citronsyra.

Näringsvärden / 100 g

Energi (Kj)

611

Protein (g)

11

Kolhydrater (g)

3

Fett (g)

10

Ska man hålla sig till det kokta ägget i fortsättningen?

MimLan
0

#5 Om du bara bor på Scandic så är det väl kokt ägg som gäller.

Du kan inte dra alla hotell över en kam, jag har bott på flera hotell som tillagar det på beställing och det är defintivt inte äggpulver.

Återigen, ta reda på vad som gäller för just det specifika hotellet.

Frihet07
0

#6 Oj, du missförstår. Jag drar inte alla över en kam, jag har bara uppmärksammat att på många hotell så är röran väldigt likvärdig. Men att höra sig för är naturligtvis det bästa.

Men hur många är vi inte som har ätit utav "röran" i tron att det varit äkta på de hotell som använder produkten?

Anser du min fråga och information överflödig så beklagar jag.

missaz
0

Märkligt att inte göra äggröra av riktiga ägg! Jag bor iofs inte ofta på hotell så det är väl inget större personligt problem för mig, men det är väl själva den att det ska vara så svårt att göra enkel mat från grunden utan en amssa tillsatser och skit! Hur svårt ÄR det att vispa ihop lite ägg och grädde  liksom…?

Frihet07
0

Så här skriver Lindahls till varför man ska använda deras produkt:

"Äggröra
Glöm allt arbete med att göra äggröra. Denna tillverkas på speciellt vis och är otroligt god och enkel att tillreda. Häll i en form, in i ugnen ca 5 min. Ta ut rör om, klart! En av våra större kunder är Scandic Hotel i Sverige och Finland, där du kunnat avnjuta den till frukost."

MimLan
0

#8 Nja. Det är ju enkelt med äggröra, men om den skall värmehållas och stå länge så blir det rätt lätt dassigt, hur håller man den krämig och fin då? Kläcka 100 ägg är heller kanske inte något som känns värt arbetskostnaden. Det är oftast ställen som skall ha mat ute ståendes länge som kör med pulver. Storhushåll.

Men man kan ofta se vilken kvalitet det är om man ser till övriga prylar. Är det skivad ost som smakar plastigt, är det smörgåsskinka som är salt och preppad med allt möjligt, osv.

missaz
0

#10 Jo, visst är det väl så, men på ett hotell tycker jag att det ska vara kvalité, även om hotellet är stort. Det går ju att göra mindre satser äggröra och fylla på eftersom så slipper det stå varmt så länge. Mycket jobb? Ja, men det borde ändå göras.

Föresten; har man mycket smör i äggröran håller den sig krämigare och godare längre. Tungan ute

Frihet07
0

#11 Jag håller med.

Men jag ser probelmet, men om inte annat så borde man kanske få veta att det inte är "äkta" röra.

madshus
0

Skippa äggröran och ät kokta ägg om det inte finns stekta.

missaz
0

#13 Absolut! Problemet är ju att detta inte är något man vetat eller ens tänkt på; att äggröran kan vara fejk! Jag kommer att hålla mig till kokta och stekta ärr fr.o.m. nu på hotell. Eller för den delen fråga personalen vad röran är gjord på….

odezza
0

Mycket bra att det här kom upp! Jag skulle gladeligen ha ätit äggröran annars, om jag vaknade på hotell… Nu förstår jag också  varför jag har tyckt att den har smakat konstigt, inte äggröra liksom, de gånger jag har ätit av den… Flört

Man får hoppas bara, att ingen kommer på att tillverka "kokta kolesterolfria hotellägg" … Flört

"still lost in space and time"

Facklan
0

men detta måste ju variera jätte mycket. När jag jobba som frukostvärdinna på hotell hade vi kokta ägg som standard o man fick be om röra detta gjorde man på 2-3 ägg o mjölk salt o svartpeppar till varje gäst, det bästa är att fråga.

Wildrat
0

#11 De flesta hotell är fettskrämda så smör är nog det sista de har i äggen. Har man tur finns det bacon och bregott men resten är tämligen fettfritt och kolhydratrikt.

missaz
0

#17 Jo, det kan du tyvärr ha rätt i… Sorgligt att det ska vara så att det naturliga i princip har försvunnit i matlagningen.

starhawk
0

Har aldrig prövat äggröra på hotell, däremot på Englandsfärjan, det liknade en gele och smakade inte bra, och baconet var som fnöske. Annars brukar problemet vara att hotell inte kan koka löskokta ägg, ett hotell i Norge överraskade med att kunna den konsten, annars är det halråa fortfarande varma ägg som kommer fram i en väl inpackad korg, och dom hårdkokta är så överkokade att dom är gröna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mezzo
0

hittade till denna tråden via sökning på google, och måste ju säga att jag har jobbat på hotell, nattskift och då gjorde jag även frukosten, varav det gjordes äggröra + bacon varje morgon.

äggröran gjordes på färska ägg och mellanmjölk… vispa ihop och in i varmluftsugn kombinerat med ånga.

mumin61
0

Jag har en dotter som jobbar som kock. För två år sen jobbade hon på Scandic hotel i Växjö. Då hade de typ nån bag in box med knäckta ägg i som de satte in i värme o när de stelnat till rörde de i grädde. Inget pulver då alltså, men som sagt det var två år sen. Hon visste inte om det var något tillsatt eller om det bara var ägg i boxen.

Margareta
0

Jag tycker det var jättebra att tråden kom upp - jag har ofta undrat eftersom jag tycker äggröran haft konstig konsistens jämfört med hemma. Jag är inte så förtjust i kokta ägg så jag har tagit lite av varje för att jämna ut om det var tokigt. Bor inte ofta på hotell men det händer några gånger per år. Sist var Stadt i Hässleholm för en månad sen.

Numer pensionär i Nynäshamn

Andina
0

Ibland börjar jag undra vart allt är på väg… Finns det "riktig mat" över huvud taget?

.

Kan jag vara säker på att kokta ägg är "riktiga" ägg…???
(Eller serveras det "fejkade kokta ägg" nå'nstans? Hemska tanke….!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

det är lite typiskt att folk bara "ser" det dom vill (?) se och tydligen är det det dåliga som alla vill se? Här har ju två personer med egen erfarenhet som jobbat på hotell talat om att man använder färska ägg… men ingen har kommenterat DET utan bara det skrämmande exemplet…

Andina
0

Det är guld att det finns de som lagar till en äggröra på "äkta vis"! Och Trådskaparen har säkert fått 'svar' på sin fråga dessutom.
Men det är ju de skrämmande exemplen som är så skrämmande…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

nimh
0

När jag jobbade som frukostvärdinna på Quality Hotel i Luleå (fast jag började när det var SAS Radissons och ägdes av Max-koncernen) så gjorde vi äggröra på riktiga ägg, MEN den innehöll bechamelsås istället för grädde. Bechamelsås på mjölk, smör och mjöl alltså…Det går faktiskt ganska fort att knäcka t.ex. 50 ägg.

#23 Kokta färdigskivade ägg i storkök och på många restauranger är ofta "ägg på tub", nån sorts industritillverkad tub med äggvita utanpå och gula inuti - det ser ut om ägg (och är väl ägg, men med tillsatser skulle jag tro) men i tubform. Det är till exempel det som är på många fabrikstillverkade smörgåstårtor och räkmackor.

Andina
0

#26 - Ja, nu när du säger det, Nimh… Det har jag ju både hört o sett på bild förut…. Ägg på 'tub'… ägg med 'korvskinn'…

Ingenting är vad man tror att det är längre…

[Pennylane1]
0

tror faktiskt inte det är tillsatser i de där äggkorvarna… läste om tillverkningen för ett tag sen, rätt smart faktiskt…