Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 1262 ggr
umbra55
0

Tips på kokosfettförsäljare

Ekologiskt kokosfett till okej? pris (50 spänn för ca 1 honungburk)

Återförsäljare Regins Siuvatti Säter

mail: aquajorinda@bredband.net

Wildrat
0

Jättebra pris.

Viktor-88
0

Namn: "Silverpaketet" ;)

Pris: 17.50:-

Finnes: I vilken matbutik som helst.

Viktor-88
0

Skulle gärna se tips på vart man kan köpa kallpressad kokosolja till rimligt pris. Gärna i större kvantitet.

skogen08
0

har hittat den här sidan är det någon som har provat deras kokosfett

www.myc.se/svenska/halsoprodukter.lasso om man ska våga beställa?

Wildrat
0

#3 Crearome har som störst hinkar på 5kg, både med och utan smak (klicka på "webbutik" och sen på "vegetabilisk olja)… Om du bor i närheten av en "inspirationsbutik" (en butik som har deras sortiment) så kan de kanske ta hem hinken till dig så slipper du frakt.

umbra55
0

#2 Silverpaketet duger möjligen att smörja cykeln med!

Viktor-88
0

#6 motivera gärna varför det ej duger för konsumtion.
Jag mailade Unilever och fick visserligen ett otroligt dåligt formulerat brev där de struntade i att svara på 5/6 av mina frågor rörande deras COCOS, den frågan som de väl besvarade gällde huruvida det innehöll några transfetter varvid jag blev garanterad att `det gör det absolut inte, ingen av Unilevers produkter innehåller transfettsyror..´

Och sålänge det inte innehåller transfetter, och jag får i mig min precious Laurinsyra, så borde man väl kunna vara glad? :P

Aniara4
0

Att det inte innehåller transfetter är ju bra, frågan är väl bara i vilket skick de nyttiga fettsyrorna är efter deras omilda behandling. Jag läste någonstans (som förvisso kan ha varit en konkurrents hemsida) att utvinningen innebär så höga temperaturer under så hög tid att inte ens kokosfett tål det. Det görs av torkad copra istället för färsk kokosnöt, men exakt vad det innebär vet jag inte. Sen finns det också en del rykten om extraktionskemikalier och att det fraktas i dåligt rengjorda tankfartyg osv, men det vet jag inte om det ligger nåt i.

Hanveden
0

Köper mitt cocosfett i silverpaket med tillverkare ALBA DALBY i livsmedelsbutik.Det håller min astma borta om jag tar ca 15-25 g i min stora kopp med grönt te två till tre ggr per dag.

Med LCHF hälsning  Cool .

MimLan
0

#7 Vad som är garanterat är att silverpaketet inte innehåller någon ekologisk kokos. En del reagerar negativt på det silverpaketet, men varför är osäkert.

Eftersom det går så bra att köpa billigt ekologiskt kokosfett för mig så är det det enkla valet. Jag pröjsar 40:- för 400 gram från Biofood. Och köper det i vanliga mataffären så jag slipper böket med att beställa på olika sätt.

Tilda-T
0

Vi har haft mååånga trådar angående silverpaketen och det har aldrig framkommit att dom skulle vara skadliga eller tillverkade på liknande sätt som tex margarinerna är .

Så länge ingen får fram fakta om att dom är direkt skadliga så kommer jag lugnt att fortsätta köpa  i vanliga affären, billigt och  finns överallt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Emea67
0

Jag köper mitt från en Tai afärr i Jacobsberg och det står 100% pure coconut oil från Sri Lanka packad i England.

För 500 ml betalar jag 32 kr Skrattande

MegN
0

Det vore intressant att se en sammanställning över var folk köper sitt kokosfett. En annan bor ju långt ute i skogen och har inte möjlighet att kvista in till något storstadsområde bara för att köpa fett, alltså är det Internet som gäller.

Nu senast har jag beställt en liter från myc (= Mora Yoga Center; #4). De har ett intressant prenumerationserbjudande, men jag vill först provsmaka en burk innan jag "bokar upp mig". Köpte tidigare en 5-kg-hink från Crearome, den var jättegod men efter ett år (eller så - jag är lite tidvill) började den kännas lite gammal. Så jag hivade den och beställde en liten burk från samma ställe (fast jag fick förstås fylla på med diverse läckra doftoljor för at tkomma upp i 500 kr som är deras lägsta ordersumma). När den kom stod det "lagerrensning" på just den raden - och den smakar gammalt…!!! Tack så hemskt mycket! Därifrån tänker jag inte beställa någon mer gång! Hela affären kändes som ett stort slöseri, och jag är väldigt besviken.

Jag har även beställt från örtaporteket (och gjorde så även nu sen jag fått hem gammelfettet från CreArome) men de har bara smaklöst kokosfett - fast det var fortfarande en behaglig "icke-smak". När jag beställde smaklöst kokosfett från Nutriq fick jag något som smakade vidrigt av plast (eller andra kemikalier) - helt oätbart och gick bara att använda till utvärtes bruk.

Så nu väntar jag förväntansfull på mitt kokosfett från myc  istället…

rifla
0

lyfter denna tråd igen. märkte att priset gått upp från 179 per burk till 209 för cocosa.

jag tål inte vanlig kokosflingor så det tog ett tag innan jag vågade prova men känner inga problem alls.

men det måste ju finnas ekologiskt kokosfett att köpa. har för mig att någon från forumet hade med sig och sålde i januari i stockholm på en informations dag med dalqvist och ehnefelt mm.

Mcshep
0

#14 Dora heter hon.

Jag köpte av henne på kryssningen och tycker den är bättre än den jag fick från crearome. Jag har även provat en sort på hälsokosten och den var också bra.

Här är hennes hemsida.

http://www.dorimax.se/

Emmisha
0

#15 vilken sort ska man ta?

Kokosfett 400gram biofood 50 kr.

Kokosfett 0-2 kg 100 kr/kg

kokosfett 2-10 kg? 90kr/kg

Är det nån skillnad i smak?

Mcshep
0

Jag har bara smakat en sort:

KOKOSFETT 500ml extra Virgin, smakar och doftar kokos (orange burk)

Den tycker jag är bra men man kan nog använda silverpaketet från vanliga affärn också, den är ju betydligt billigare.

Karin