Vispad eller ovispad grädde?
Idioten vid spisen undrar: Om jag ska laga till någon sorts låda i ugnen, gör det egentligen någon skillnad om jag bara häller över grädden över innehållet (t ex kycklingbitar) eller om jag vispar grädden och brer över den?
Jag har t ex hittat en del Flygande Jacob-recept där man vispar och brer, och andra där man bara häller över grädden.
Jag menar, efter tretti minuter i ugnen på sisådär 200 grader har väl all grädde i alla fall sjunkit ihop totalt?
När vispad grädde blir varm (står framme i rumstemperatur) så smälter den dvs blir flytande igen så jag tror inte det spelar någon roll…

Mja, det blir ändå en annan konsistens om man har vispad grädde i t.ex. Flygande Jacob. Mer skummig och fluffig på nåt sätt, även sen den har varit i ugnen.

Fast jag tror utseendet blir lite annorlunda, som en hinna på toppen, som ser lite fluffigare ut.
Hmm. Tror jag ska prova att göra kycklinggratäng och bara hälla på grädde. Smaken bör ju vara densamma. Tack så mycket för svaren!
Men LatMask - Inte är du nån idiot vid spisen! Du vet ju t ex att ovispad grädde går att hälla, medan vispad grädde går att bre! Inte alla har kommit så långt.
Duktig! 

Jag är inte spis-idiot utan ättled efter ättled av matlagande kvinnor (storhushåll och försörja många av oväntade ingredienser) men jag gillar kokböcker och anvisningar som är klara och tydliga.
I vissa fall funkar inte konsistensen om man tex inte vispar gulor och vitor separat, i andra fall spelar det inte så stor roll. OSV
Jag har ett älskat recept som heter Lasses goda bogfläskgryta 
som är en av de få saker jag saknar potatis till.
Använder man andra kryddor än de som står i (dvs bara salt & vitpeppar) blir det en god gryta på fläskkött men inte just denna. Det blir inte heller riktigt samma om man fuskar och tar karréskivor, som ofta är lättare att hitta än orimmat bogfläsk.
I nästa recept kan man byta lite hipp som happ utan att det spelar så stor roll.
Så det är alltid bra att veta om nu grädden måste vara vispad eller ej. (Flygande Jakob JA, om du frågar mig, standardgratäng nej)
Fabricati diem, pvnc!
Snälla, snälla, snälla Greensis! Dela med dig av receptet på bofläskgrytan, du gjorde mig nyfiken!!
ja i flygande Jakob ska det vara vispad det blir så smarrig yta då!

Lasses goda bogfläskgryta(4-6 portioner)
Skivat bogfläsk, orimmat 5-600g
1 burk hela tomater (ev två)
3 stora gula lökar
3-4 dl vispgrädde
smör
salt, vitpeppar
Stek bogfläsket i smöret, lägg över i en stekgryta med lock. Skiva lökarna i grova ringar, stek dem lätt och lägg i stekgrytan. Fiska upp och lägg i tomaterna. Slå över vispgrädden, salt, mald vitpeppar.
Koka upp och dra ned värmen. Sjud på medelvärme under lock ca 30 min. Späd med tomatspadet halvvägs, det ska vara en ganska lös sås. Krydda ev på. Servera.
Tricket med den här rätten är att INTE tillsätta en massa kreativa kryddor, utan att låta smakerna koka in fint under lock.
Man kan öka proportionerna lite hur man vill, men spadet till en tomatburk räcker till en dubbel sats.
Fabricati diem, pvnc!
Mums! Tackar och bockar! (och bokmärker!)