Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2950 ggr
bustas
0

Över 250 kg!

Såg en engelsk dokumentär om en kvinna i USA, 29 år, som vägde 400 kg och som givetvis dog efter operation. I programmet nämndes att över 2 miljoner nordamerikaner väger över 250 kg. Är övertygad om att majoriteten av dessa 2 miljoner äter föda enligt dietisters råd och att dessa råd är samstämmiga med de råd SLV tycker är vetenskapligt bevisat de rätta. Hamburgare med potatischipps och kinamat med ris är inte så fet mat och därmed äter de ju helt rätt. Nej, förändringen måste nog ske i USA om något stort skall ske och kanske Sverige kan bli ett referensland den dagen "vändningen" kommer. Under tiden vi väntar får vi leva "fett" i Sverige och mot ordspråkets mening försöka bli profeter i vårt eget land!

shamani
0

Jag såg också det programmet. Jag tror att föräldrarna har en enorm skuld i det hela. Det är dom som brukar förse sina telningar med mat. Är man förälder så har man ett ansvar för att barnen ska må bra. Tyvärr inser inte alltid föräldrarna att dom gör fel.

Det är väl klart att Olle ska få en stor glass som tröst om dom har retat honom i skolan. Typ… Eller att Anna får pengar till att köpa pizza 5 gånger i veckan av ensamstående pappa som gör kvällspass på jobbet.

Sen finns det naturligtvis andra orsaker än bara fel handlingar av föräldrarna. Oavsett så lär dom bli fetare och fetare så länge dom lyssnar på de kostvanor man pläderar för.

kaisakavat
0

Nu kanske jag låter som om jag är osams med dig Bustas - men inte det.. Du har förstås rätt så rätt.. Ja, nästan helt rätt!! Skrattande

Men jag har personligen skådat de fullpackade Dunkin´Downut-ställena, de jättelika "hinkarna" fulla med läsk folk sörplar i sig till hamburgare och strips, samt de fullpackade Kentucky-Chickenställena som säljer de mest vedervärdiga kombinationer av (trans)fetter och socker - jodå även kycklingen är indränkt i söta såser och frityrer å grejjs. Huvva!

Å inte ens SLV påstår att man ska äta så. Fast jag förstår hur du menar..

Jag sympatiserar med dessa människor, menar inte att vara nedlåtande. Utbudet av sk*t är bedövande och reklamen mördande. De JÄTTELIKA skyltarna.. ojoj..

Men - Även jag har varit vilseförd och vem vet var jag hade käkat om jag vuxit upp i USA..?

bustas
0

Jo, så är det nog men tänk på alla de föräldrar som följer SLV:s råd och ser sina barn svälla trotts detta. Vilken frustration!

Oj då, du kom emellan där kaisakavat, men du har helt rätt men alla är ju överens om att fettet är skadligt. Det verkar som om de tänker, "jo visst äter jag mycket men det är ju inte fett det är ju bara lite sött"!

piri-piri
0

Det bor många fattiga i USA och det är billigt att äta skräpmat.

kaisakavat
0

Ja, håller HELT med dig!! Been there, eller ja inte när det gäller mina ungar, de "håller formen" än så länge - men när det gäller mig själv.

kaisakavat
0

#4 Personligen vet jag inte, men folk jag känner som bott i USA menar att det där med skräpmatens billighet är lite av en myt. Den är inte alls så jättebillig..

Jag gjorde lite jämförelser när jag var i Miami för några år sen. Räknade t ex ut vad en Big Mac där kostade omräknat till svenska pengar, plus den "moms" man lägger på i kassan (inte inkluderad i skyltpriserna). Tyckte den var dyr, vilket bekräftades av vår hyresvärd. Hon tyckte likadant..

Men jag minns inga siffror, det är ju några år sen - 2001.

bustas
0

Min son var med ett jäng och spelade golf i Miami förra året och han påstod just som du nämner kaisakavat att skräpet var relativt dyrt. Han gick upp tre kilo på fem dagar trotts en mil promenad om dagen!