Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2972 ggr
sainbella
0

Kan ni bara kolla?

Hej!

Första inlägget för mig här, och första dagen med LCHF =)
Jag vill bara ha lite hjälp att kolla om jag äter bra grejer och så?
Har läst alla möjliga FAQ, men tycker nog bäst om mänskliga svar :P

Till frukost: 1 kokt ägg, fyra skivor skinka som jag doppade i gräddfil (fick ta vad jag hade eftersom vi inte handlat då)

Lunch: 1 pkt bacon (140 g?) med 1 stekt ägg och 100 g keso

Middag: 2 stekta torskblock med salt, peppar och citronsaft, två stora skedar creme fraiche, lite rödlök och två skivor ost.

När jag blev hungrig mellan åt jag: tre bitar brie (kke 75 g totalt), 3-4 skivor ost, en sked keso.
Hade den gröna Bregott att steka i, och även på den stekta fisken.

Vi är lite fattiga just nu, så det blir inte mycket köttätande…könns som om det blir för mycket mjölkprodukter. Vad finns det för alternativ till kött?

Vad tycker ni?

hennessommar
0

Ägg!!! Ägg är inte dyrt och suveränt för magen!!!

sainbella
0

Okej, ägg it is!

Fasen, jag känner mig hungrig hela tiden, trots att jag äter _hela tiden_!! Jag kan ju inte bara äta smör ju…

Btw, jag kommer inte in på minmat.net. Annars hade jag gärna skrivit ut alla uppgifter därifrån.

nobban7
0

Välkommen!

Du behöver inte vara inloggad på minmat för att registrera - det behövs bara om du vill kunna spara dina dagsintag.

nobban7
0

oj! Såg just att minmat verkar ligga nereObestämd

magma
0

Välkommen hit!

Det där ser bra ut, möjligtvis att det är i magraste laget men jag tycker inte det är för mycket mjölkprodukter. Det var ju bara ett par skedar creme fraiche, och kanske 130 gram keso.

Gräddfilen kan inte ha blivit några mängder av, om du bara doppade skinkskivorna i den. (?!Tungan ute)

Om jag räknar på ett ungefär i calcounter så ser det ut som att du fått  dig ca 7 gram kolhydrater, vilket ju är rejält lågt, samt ca 107 gram protein och 108 gram fett= summa ca 1400 kcal. Det är i underkant energimässigt, så att du känner dig hungrig är ju inte så konstigt?

Du kanske skulle uppnå en högre mättnadskänsla om du ökade fettintaget och du har förmodligen utrymme att lägga till lite grönsaker också. t.ex skulle du kunna ha gjort en grönsaksröra på squash, paprika, aubergine och purjo (eller vad du nu gillar) och fettat upp den genom att steka i mycket smör.

Ett annat alternativ vad gäller fisk är att göra gratäng på fisken genom att lägga kokt, hackat ägg runt den, hälla över grädde, torkad dill, salt och peppar och täcka med riven ost. Mumma!

Som mellanmål om du vill ha det, så kan du äta makrill i tomatsås med kokt ägg och en klick fet röra gjord på creme fraiche, majonnäs och hackad rödlök.

sainbella
0

Tack allihopa!

#5 - verkligen bra tips! Verkar alltså som om jag fått i mig rätt proportioner av allt, men för lite av det?

Och en jättedum fråga antagligen, men glass kan man inte äta va? För det lär ju vara socker i den. Jag älskar OTTOs glass till tusen, och i helgen hade min sambo lovat att ta med mig och bjuda mig, så jag är lite ledsen nu.. :(

MimLan
0

Gör egen glass. Grädde, äggulor, sötning/bär.

magma
0

#6: Nja, kan och kan…Flört 

Det väljer man själv, men allt utom hemgjord glass kan man nog antagligen inte kalla LCHF. Det är tyvärr inte ett bra läge att börja redan innan du ätit en veckas LCHF med att äta glass, du skulle behöva få fart på fettdriften innan du gör några avsteg. Men som sagt- valet är personligt! Be din sambo att bjuda ut dig på middag/lunch istället… Glad

Proportionerna: jag vet ju inte hur mycket du väger eller vill väga, men det brukar rekommenderas minst 0,8-1 gram protein/kg önskad kroppsvikt, upp till 2 gram/kg om man tränar relativt intensivt. Har man stor övervikt kan man behöva trappa ned stegvis.

Ditt proteinintag kan kanske vara lite högt om du äter mer än 100 gram/dag, men det beror på dina vanor vad gäller träning samt vikt. Det ganska höga proteinintaget beror antagligen på den magra fisken samt keson.

Men att börja mixtra med gram hit och dit är inte att rekommendera i början, då ska man fokusera på att äta sig mätt, lära sig att välja bra livsmedel samt komma igenom de första veckornas omställning. Om det sedan visar sig att man inte får önskat resultat, kan man börja detaljstudera vad man kan behöva ändra på. Prova med att fortsätta som du redan börjat, utan att öka på proteinintaget och istället öka fettintaget och om du vill även lite mer grönsaker.

sainbella
0

#8 Återigen bra =)
Jo, jag läste i nån annan tråd att det är 1g/kg kroppsvikt man ska äta i proteiner, och då är det nog för mycket för mig.
Jag är 161 cm, väger 89 kg och vill gå ner till 68 kg, minst.

Jag har ändå vanan inne att mäta och väga mat och räkna kalorier sen jag var med i Viktklubb, så lika bra att göra lite research redan innan om jag skulle behöva rätta till nåt.
Vilka nackdelar ger det om man äter för mkt protein?
Ska man inte äta lika mkt protein som fett? Kallas väl 80-80-20, eller hur det nu var..

Hur i himlens namn ska jag få in mer fett? Tycker jag öste på :P

sainbella
0

Förresten, tränar inte mer än gpr ut och går nån gång i veckan.

magma
0

Jag har faktiskt inte koll riktigt på fördelningen protein/fett- jag försöker hålla mig till den mängd protein jag vill/bör äta, rätt (för mig) mängd kolhydrater och allt därutöver tills dess jag är mätt blir fettandelen.Tungan ute 

Du får in mycket fett om du steker i smör/cocosfett, fett i grädde i t.ex gratänger, fett om du gör vinägretter till sallad, ost är fett och likaså om du väljer fetare proteinkällor istället för mager fisk/kyckling etc.

kaisakavat
0

Hej sainbella! Du har fått bra synpunkter ovan, men jag kommenterar dina senste frågor..

80/80/20-metoden är främst för dem som har hållit på ett tag, men inte lyckas förlora sina sista kilon. En svältdiet - inte bra att börja med - som jag tror i alla fall.

Du kan gärna äta lite mer protein än 1 g per kilo kroppsvikt, utan att det på nåt sätt är dåligt. Men blir du mätt och nöjd utan att öka så behöver du inte.

Du kan åxå gärna äta betydligt mer fett i gram än du äter protein. En regel är att minst äta så mkt fett som man äter protein och kh tillsammans. I gram. Man vänjer sig vid fettet. I början kan det kännas både svårt och konstigt när man ska få till det..

Olika feta grejjor att ha till/i maten:

- creme fraish eller grädde

- kryddsmör (lätt att göra)

- smält smör

- bearnässås (lite svårare, men gotti)

- majonnäs

Kommer jag på just nu.. Sök dig fram till det du gillar bäst. Skrattande

greensis
0

#9 Nackdelen som vissa upplever med förmycket protein är att kroppen omvandlar överskjutande del till glukos - behövs inte det glukoset så lagras det upp. Å andra sidan - eftersom kött innehåller 20% protein så måste man äta hejdundrande mycket mat innan man övertrasserar sitt behov.Flört

Om att det är lite för lite mat - jag är snäppet kortare än du och väger typ 62kg och tränar. Äter jag mindre än 160kcal/dag stänger förbränningen ned och det är tji att gå ned i vikt (om man inte i princip vatten-fastar). Så lite mer mat och lite mer promenader (eller något annat kulGlad) kan också sparka igång ämnesomsättningen.

Fabricati diem, pvnc!

sainbella
0

#13 - Du menar väl 1600 kcal/dag? :O

Idag har jag ätit:

1 pkt bacon med 3 stekta ägg och creme fraiche, en stor sked typ.

1 pkt mini babybel

1 köttbit, fläsk tror jag, ingen koll på mängd, handflatestor bit ungefär.

Sås på 1,5 dl creme fraiche och vitlök

Sallad med lite majskorn, tomat, isberg, lite paprika och så gurka.

Antagligen ohyggligt lite, men hela dagen blev så oplanerad…fy vad jag hatar sånt!!

lil-sis
0

Skippa majs, det är sött och kolhydratrikt.

Har nästan samma "vikt/längd" som du, äter ffa ägg smör broccoli lax ost (fet) och grädde. Känns som att jag äter hur mkt som helst men får kämpa för att komma över 1400kcal/dag ändå (äter frukost och lunch, det räcker). Har börjat lägga på en avocado om dagen (fast det är dyyyyrt).

sainbella
0

Aha!! Jag visste väl det! Att majsen var boven! Har varit lite sötsugen ikväll.
Ska kanske vispa lite grädde…? Obestämd