Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4330 ggr
kattfot
0

kokosoljan

Hej!

Verkar vara ett trevligt forum det här-är ganska ny i den kolhydratsnåla världen. Kan någon förklara varför silverpaketen med kokosfett i butikerna är dåligt? Såg att det är unilever som är producent.

Har någon erfarenhet av att köpa kokosolja via internet? Jag vill gärna ha tips. Så undrar jag om lukt och smakfri kokosolja är dålig på något sätt, den måste väl ha blivit utsatt för någon form av process för att bli neutral?

Ha en härlig dag!

andreas0
0

Hej.

Vi har inga konkreta argument mot silverpaktetet. Det är just för att det är unilever som tillverkar den som vi är misstänksamma, eftersom dom flesta produkterna unilever gör är konstiga på något sätt. Sedan är den inte kallpressad ekologisk som dom flesta andra märkerna är, men det är ju inte säkert att man har det som krav.

Det finns någon enstaka här på forumet som har blivit illamående av silverpaktet men inte av andra märken, men inte tillräckligt många för att man ska kunna säga något säkert om det.

Smak och lukt tas bort med hjälp av vattenånga, det är inga konstigheter med det. Så det är inget dåligt med de smaklösa varianterna.

MikkansNjutmat
0

Hej!

Kokosfett (silverpaketet)och kokosolja är två helt olika produkter, med olika kvalitet på fettet. Jag handlar alltid härifrån: http://www.solidhealth.se/Solid_Health/Kokosolja.html , och har bara goda erfarenheter. På deras hemsida står en del av de positiva verkningarna med produkten.

andreas0
0

#2, Det stämmer inte. Kokosfett och kokosolja är två namn på samma sak.

Vi kallar den oftast för kokosfett här i norden, eftersom det oftast är fast vid våra temperaturer, medans lite längre söderut där det är lite varmare så är det oftast flytande, så där kallar dom det för kokosolja. Smältpunkten för kokosolja/kokosfett ligger på ca 25 grader celsius.

[Pennylane1]
0

märker ingen skillnad på det dyra kokosfettet utan smak och silverpaketet. Har puttat ner ett silverpaket i den tomma burken cocosa och det är exakt likadant, smak- och utseendemässigt.

Wtn3
0

Jag kör med silverpaketet jag, viss misstänksamhet mot Unilever har man ju men det är så stora prisskillnader på kokosfett i hälsobutiker och silverpaketet. Använder det i té och att steka i.

Aniara4
0

#4 Jag tycker det är en påtaglig skillnad i konsistensen! Brukar ha en bit av silverpaketet i en burk i badrummet och använda som hudkräm. Det blir mycket kompaktare, jämnare och liksom segare än det kallpressade som blir mer "fluffigt".

[Pennylane1]
0

I rumstemp.? det kallpressade alltså? Mitt står invid spisen och är liksom smält, det är precis likadant i burken tycker jag!

Aniara4
0

Ja, det är i rumstemperatur skillnaden märks som mest tycker jag.

kattfot
0

Tack för era svar och tips.  Ska jag själv prova unilevers paket i rumstemperatur och har nu även ett tips på var man kan köpa via nätet.

Sindri
0

Jag har kollat lite på nätet på olika ekologiska kokosfetter, för jag tyckte det var dyrt, men tror att min hälsokost är billigast. Hör till kedjan Hälsokraft och tar 49,50 för en burk på 400 ml. Jag gillar inte den med smak. Någon som hittat billigare?