Lax på grönsaksbädd
4 pers
800 blandade grönsaker av, paprika (alla färger), rödlök och suzzini, lägges i en långpanna.
50 g rumsvarmt smör blandas med 50g sardeller och en pressad vitlöksklyfta, bredes över grönsakerna (eller smält det hela och häll över)
In i ugnen 225 grader i 20 minuter, lägg sedan tinade lax bitar och in i ugnen i samma gradantal 10 minuter och ta ut långpannan och klicka över cremefraiche på fisken låt stå 5 minuter. I receptet står basilika & tomat cremefraiche, men eftersom den bara innehåller 13% fett så tar jag vanlig fet och blandar med färsk eller torkad basilika och lite torkad tomat och vitlökspulver.
Underbart god.

800 grönsaker…oj, det blir till att ränna i många affärer idag…
Nej, jag begrep ju vad du menar! Det lät jättegott- allt utom sardellerna. Är det sältan man är ute efter där eller? Det får bli alternativ till det i så fall.
Testar nog redan i kväll!
det låter lite mycket med 200 gram grönsaker per portion, (när det är paprika som är i överkant vad gäller kolisar) men det är ju bara att ta mindre, eller mer av zuccinin t.ex.
sardell brukar vara gott som tillbehör till annan fisk! Även till visst kött.

Det här receptet kom som på beställning. Köpte en zuccini igår och rödlök. Tyvärr inga paprikor för de var så jättedyra, funderade en stund, men lät bli! Men lax finns i frysen så jag lagar en variant enligt vad jag har hemma. Sardeller får jag klara mej utan! Mer vitlök istället