Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 6325 ggr
[Nilla59]
0

Kortison gå upp i vikt = fakir

Jag står ju på högdos kortison (har nu kunnat gå ner från 50 mg - 30 mg). Jag har gått upp sammanlagt 6 kg…inte bra.  Skulle ni rekommendera mig att leva fakir nu bara kött och smör så att säga. Jag äter väldigt nyttigt under 5 kolhydrater/dag. Men tror ni jag skulle sluta gå upp på fakirkost?

Skaldeman
0

Insulin, antidepressiva mediciner och kortison ger viktuppgång. Jag har haft elever som gått upp i vikt på en bråkdel av din kortisondos. När de slutat med kortisonet har de fått snurr på viktminskningen.

Det är troligt att fakiren minskar din viktuppgång. Jasg vet inte om det är möjligt att gå ner på dagens höga kortisondoser. Det enda man kan göra är att prova.

Sten Sture

[Nilla59]
0

Tack Sten Sture för svar. Du har helt rätt det är ju bara att pröva. Kött med kryddsmör är inte fy skam om man säger så. Både gott och nyttigt så jag gör en test och rapporterar om det blir någon minskning.

Maia
0

#2 Hoppas verkligen att det fungerar med fakir eller UFO för dig, Nilla59, så att du inte behöver gå ner så mycket sedan. Berätta gärna om hur du äter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Pasi
0

Det är stört omöjligt att gå ner på de doserna du får, anser jag, eftersom både socker och fettförbränning hämmas via ökad insulinresistens och ökat insulin…..men fantastiskt att du inte gick upp mer!Glad
Själv mådde jag så dåligt att jag knappt kunde gå efter 8mg vid ett test av mitt kortisolsystem.
(det negativa är att samtidigt med viktuppgång brukar muskelmassa minska…dvs dubbelt negativ effekt av kortison…fast det vet du ju redan)

Jag tror fakir kan vara rätt väg att gå…tillsammans med hyfsat mycket protein, eftersom det främst är då lagrena av aminosyror tar slut som muskelmassan försvinner.
Kryddsmör i all ära men glöm inte bort beasåsen!Flört

[Nilla59]
0

Tack för svar! Jag har ju både GI-noll och Ät dig ner i vikt jag tänkte köra 50+ dieten. Men det kanske inte kallas fakir?

Kanske är det bantarbiffen som är fakir? Jag mår sämre i min reumatism om jag äter fläsk så om jag gör den på nötfärs och äter ett gott smör till (eller kanske bea) vad tror ni om det?

Zepp
0

Fakir är när man bara äter kött o fett.. inget annat.. inte ens kaffe!Rynkar på näsan

Personligen anser jag nötfärs är bäst att göra pannbiff på, blandfärs duger till köttfärssås o köttbullar och ren fläskfärs anser jag duger bara till frikadeller!

Som du säger och som även jag gör är att fetta upp maten med lite smörigare elelr gräddigare såser o tillbehör!

I början ville jag oxå att mina biffar skulle vara renläriga fakirbiffar men jag gillade inte dessa då riktigt ur kulinarisk synpunkt!

Duvet det är himla gott med fakirbiff med hackat bacon som tillbehör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nilla59]
0

Ja bacon och fläsk är så himla gott och om jag äter pyttelite bara någon gång då och då är det ok men äter jag för mycket får jag ont.

Vad sägs om en sådan här dagsranson:

Frukost 3 kokta ägg med 50 g smör

Lunch 200-250 g nötfärsbiff med 50 gsmör

middag 200-250 nötfärsbiff med 50 g smör

Kvällsmat 3 st feta babybel

Det blir så här i näringssynounkt:  1 % kolhydrat, 18 % protein och 80 % fett.

Jag fullkomligt älskar vispgrädde i kaffet och min turkiska yoghurt med (godkända) myssli men jag får sluta med det. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

[Nilla59]
0

Jag är så himla hungrig nu. Men jag äter ju nyttigt i och för sig och kilona har verkligen lagt sig på de "rätta" kortisonställena: ansiktet, halsen och magen. Lår och rumpa där det brukar lägga sig har inte gått upp nåt.

Men som sagt jag äter definitivt mer av allt. Man ska ju kunna äta tills man blir mätt om man äter rätt. Men är det verkligen så? Jag äter MYCKET!

Idag har jag minskat till 20 mg kortison. Jag hoppas jag går ner mina kilon fortare sen när jag kan minska ännu mer.

Pasi
0

#8 Kortison/-ol i tillräckligt höga doser förändrar allt, då det ökar både insulin och fettinlagring…. man lägger på sig även om man äter rätt….tyvärr.