food detective (OT)
Är det någon som har testat "food detective"? Ett test för matintollerans som både kan göras hemma eller hos en terapeut. Man får tydligen svar på 40 min. kostar 1500 kr.
Jag känner mig desperat just nu eftersom min mage med jämna mellanrum jäklas. Är så J---A trött på att då och då måilla och känna mig uppsvälld.
På något sätt känns detta test inte seriöst. Det verkar vara för enkelt. Därför känner jag mig tveksam till att slänga ut 1500 kr på nåt som inte känns helt rätt. Så om nån av er har testat detta eller hört nåt om testet så skulle jag gärna vilja veta.
tack på förhand!
Sarah

Jag hoppas verkligen att du inte är så desperat att du slänger ut 1500 på någon som du inte ens själv tycker verkar seriöst!
Vill du köpa tester och försöka ta reda på om du är överkänslig mot något är Scandlab ett bättre alternativ.

Scanlab är ju rätt mycket dyrare.

Jo, men det är ändå ingen anledning att lägga ut en något mindre förmögenhet på något som sannolikt inte funkar.

Att det sannolikt inte skulle fungera vet jag inte… det är ju bara det att jag oftast är skeptisk till såna här tester, även scanlabs test. Därför ville jag höra mig för om nån här hade testat food detective eller hört nåt om det 

puttar : )

Be vårdcentralen göra ett pricktest istället.

Ja, det kan man ju göra! Hade inte en tanke på det. Tack för tipset : )
Jag har själv gjort fooddetective test, och kan varmt rekommendera det. Det gav mig flera jaha-upplevelser, den visade på samband jag redan visste om och jag håller även på att adaptera till den nya informationen samt se om det ligger någon sanningshalt i det. Och jag tycker redan att jag funnit korrelationer!! (det var inte så länge sedan jag gjorde testet) Än så länge kan jag säga att testet har får ett omdöme av mig som ligger långt, långt över förväntan.
Pricktest och matintoleranstest är två olika saker, pricktest testar allergier, dvs IgE reaktionen och det andra testet visar vad man är intolerant mot dvs mäter IgG-reaktionen.
Enligt information som jag fått så är testet byggt på Elisa, som jag sentidigare vet är ett världskänt test, med hög renommé.

#8 Var det tydliga och förståliga testsvar? Står det på svenska?
Vad är det för slags test, och var görs det/hur beter man sig för att lämna in prover? Vad för slags prover lämnar man- blod?