Prinsesstårta a la Raring
Jag fylld… Norge hade nationaldag i söndags
Ungefär i samma veva fyllde jag 19 och många dagar. Alltså: blågul prinsesstårta med mindre socker än vanligt. Sockerråttorna jag umgås med slukade den ändå och uppskattade nötbotten mer än sockerkakan det brukar vara.
Ingredienser
Bottnar
4 ägg vitor
300 g sötmandel
Fyllning
1 dl hallon och blåbär
4-5 dl vispad grädde
1 äggvita (för stadga i grädden)
1 tsk vaniljpulver
(Ev sötning)
Lock
400 g mandelmassa
Några droppar karamellfärg
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Finhacka eller mixa sötmandeln och vänd ner den i sötmandeln. Forma till en tjock eller två tunnare bottnar och grädda i mitten på ugnen 10-15 minuter.
Vispa grädden och äggvitan tillsammans tills de fått en stadig konsistens. Blanda hälften med grädden med bären och fördela på [den större] tårtbotten. Bred ut resterande grädde över bärgrädden. Har du gjort två bottnar lägger du en emellan gräddlagren.
Knåda in färg i mandelmassan och kavla ut den. Det underlättar att kavla mellan två lager plastfilm. Lägg locket över tårtan och skär till kanterna.
Dekorera tårtan.

Grattis Raring!
Jag kan tänka mig göra tårtan utan locket, mandelmassa är inget jag vågar mig på… Tack för receptet!

Det slår mig nu, sådär i efterhand att det borde gå bra att strössla över en massa hackad mandel istället 
Ja en massa mandel är säkert bättre än mandelmassa!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#2#1 Gäller väl bara att kavla mandelmassan riktigt tunt så man måste skära bort det mesta?
Raring - grattis!
Åhå, såg den såg ut. Gott! Krispigt nötklet är verkligen mums.
Vilken gick åt bäst av prinsesstårtan och chokladkakan?

Prinsesstårtan, helt klart! Folk skrapade rester från fatet t o m… Fast den blev utsatt för fler besökare också. Blev väl en bit kvar av chokladtårtan.
Dessutom blev den anatomiskt mindre korrekta dekor-badankan uppskattad. De åt väl prinsesstårta bara därför. Mitt kompisgäng har en välutvecklad intern humor där badankor är en central del. =)
Den måste testas! Tusen tack för receptet!

Verkar smaskig.
Undrar om man kan göra egen mandelmassa utan socker eller sötningsmedel?
Fabricati diem, pvnc!

#8 Kanske skulle sukrin kunna ersätta sockret….socker och/eller mjöl behövs nog för att få den sammanhållande egenskapen som krävs vid kavling etc.
Har det samma kletförmåga (har själv aldrig testat)?

Det finns redan en sockerfri mandelmassa, finns på coop. :)

Eller kanske… fiberhusk + kokosfett? Det är nog svårare att kavla, men det borde gå. Undrar om det blir gnissligt…

#10 Jo, men det är sötad med sötningsmedel.
Fabricati diem, pvnc!

Aha, eftersom man pratade om sukrin så tänkte jag mig nog inte riktigt för. Sorry. ^^
jag gjorde mandelmassa i påskas med mald mandel och sukrin och lite äggvita har jag för mig, står i receptet till Påsktårta som jag la i efterrättsgruppen, tror jag, det blev lite äckligt sött
sukrin är inte kemiskt sötningsmedel fenixtheosv.

Wow, den låter smaskig! Man kanske ska ta och prova att göra den. 
Åååå jag vill ha sån tårta!!!! 
Och - Grattis raring!!