Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3945 ggr
Raring
0

Prinsesstårta a la Raring

Jag fylld… Norge hade nationaldag i söndags Flört Ungefär i samma veva fyllde jag 19 och många dagar. Alltså: blågul prinsesstårta med mindre socker än vanligt. Sockerråttorna jag umgås med slukade den ändå och uppskattade nötbotten mer än sockerkakan det brukar vara.

Ingredienser

Bottnar
4 ägg vitor
300 g sötmandel

Fyllning
1 dl hallon och blåbär
4-5 dl vispad grädde
1 äggvita (för stadga i grädden)
1 tsk vaniljpulver
(Ev sötning)

Lock
400 g mandelmassa
Några droppar karamellfärg

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Finhacka eller mixa sötmandeln och vänd ner den i sötmandeln. Forma till en tjock eller två tunnare bottnar och grädda i mitten på ugnen 10-15 minuter.

Vispa grädden och äggvitan tillsammans tills de fått en stadig konsistens. Blanda hälften med grädden med bären och fördela på [den större] tårtbotten. Bred ut resterande grädde över bärgrädden. Har du gjort två bottnar lägger du en emellan gräddlagren.

Knåda in färg i mandelmassan och kavla ut den. Det underlättar att kavla mellan två lager plastfilm. Lägg locket över tårtan och skär till kanterna.

Dekorera tårtan.

Hausswolff
0

Grattis Raring!

Jag kan tänka mig göra tårtan utan locket, mandelmassa är inget jag vågar mig på… Tack för receptet!

Raring
0

Det slår mig nu, sådär i efterhand att det borde gå bra att strössla över en massa hackad mandel istället Glad

maxiq
0

Ja en massa mandel är säkert bättre än mandelmassa!

Skrattande

Pasi
0

#2#1 Gäller väl bara att kavla mandelmassan riktigt tunt så man måste skära bort det mesta?Tungan ute
Raring - grattis!

mikaelj
0

Åhå, såg den såg ut. Gott! Krispigt nötklet är verkligen mums.

Vilken gick åt bäst av prinsesstårtan och chokladkakan?

Raring
0

Prinsesstårtan, helt klart! Folk skrapade rester från fatet t o m… Fast den blev utsatt för fler besökare också. Blev väl en bit kvar av chokladtårtan.

Dessutom blev den anatomiskt mindre korrekta dekor-badankan uppskattad. De åt väl prinsesstårta bara därför. Mitt kompisgäng har en välutvecklad intern humor där badankor är en central del. =)

VeeZ
0

Den måste testas! Tusen tack för receptet!

greensis
0

Verkar smaskig.

Undrar om man kan göra egen mandelmassa utan socker eller sötningsmedel?

Fabricati diem, pvnc!

Pasi
0

#8 Kanske skulle sukrin kunna ersätta sockret….socker och/eller mjöl behövs nog för att få den sammanhållande egenskapen som krävs vid kavling etc.

Har det samma kletförmåga (har själv aldrig testat)?

fenixthebasketcase
0

Det finns redan en sockerfri mandelmassa, finns på coop. :)

Raring
0

Eller kanske… fiberhusk + kokosfett? Det är nog svårare att kavla, men det borde gå. Undrar om det blir gnissligt…

greensis
0

#10 Jo, men det är sötad med sötningsmedel.

Fabricati diem, pvnc!

fenixthebasketcase
0

Aha, eftersom man pratade om sukrin så tänkte jag mig nog inte riktigt för. Sorry. ^^

[Pennylane1]
0

jag gjorde mandelmassa i påskas med mald mandel och sukrin och lite äggvita har jag för mig, står i receptet till Påsktårta som jag la i efterrättsgruppen, tror jag, det blev lite äckligt sött

[Pennylane1]
0

sukrin är inte kemiskt sötningsmedel fenixtheosv.

Smorblomma80
0

Wow, den låter smaskig! Man kanske ska ta och prova att göra den. Tungan ute

kaisakavat
0

Åååå jag vill ha sån tårta!!!!  Tungan ute

Och - Grattis raring!!