Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4937 ggr
doddel
0

Funderar

Rolig sida jag har varit här förr stälde nog samma fråga då, är det lätaste sättet att gå ned inte att träna? Ut och rör på er ta bort socker sätt in råg av alla de slag…

Ja så går jag ned i vikt och jag är nog inte unik. Nu tränar jag till halvmaran gått ned 12 kg åp det.. Pröva det får ni se vad som händer.

Rör på er, ät inte mer än innan, byt till mycket råg och försök undvika socker inte helt då kroppen behöver energin.

andreas0
0

#0, Det är kul att det fungerar för dig, men för dom flesta är det inte så enkelt. Vi har redan hört det rådet tusentals gånger, testat, och kommit fram till att det inte fungerar.

Här kan du läsa en artikel av Gary Taubes om varför träning inte ger viktminskning för de flesta:

The scientist and the stairmaster: Why most of us believe that exercise makes us thinner - and why we're wrong.

Dom flesta här på sidan ansluter sig till vad han skriver om viktminskning, eftersom dom äter LCHF kost som överrensstämmer bra med vad han säger.

Sedan är detta inte direkt någon viktminskningssida, vi disukuterar lågkolhydratkost i allmänhet, visst är det många som är här för att gå ner i vikt, men det är inte bara ett viktminskningsforum.

Jennix
0

Råg är väl inte artriktig föda direkt. Varför ska vi äta råg när det finns mycket nyttigare saker att äta, som kött eller grönsaker?

Jag har gått ner 12 kilo utan motion och med kosten, och dessutom har jag fått en starkt förbättrad hälsa genom att äta ren mat och utan skadligt spannmål.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nyborjare08
0

Hej och välkommen! Glad

Nu är LCHF kanske inte främst en viktnedgångsmetod för alla. Jo för vissa, men det finns också många diabetiker som tack vare LCHF slipper ta medicin, många med IBS och känslig mage som slipper besvär tack vare kosten, många med högt Blodtryck som fått det normaliserat, många haft astma som nu slipper den, kronisk värk som försvinner. Andra kan räkna upp många fler hälsofördelar med denna kost UTÖVER viktnedgång. Och nej, alla hälsovinster beror inte på viktnedgång. Många här är normalviktiga och vältränade och äter kosten för att må bra.

Visst kan man gå ned i vikt med andra metoder, absolut! Men jag vågar nog säga att det är ingen metod som ger så många övriga hälsovinster som denna!

Motion är bra för välbefinnandet, javisst! Men man lär springa låååångt för att gå ner i vikt enbart av det! Glad Och för de med riktigt stor övervikt som riskerar skador av att springa är nog koständring ett bättre val först. Först när man har ätit sig ner i vikt kan man lättare motionera.

Just råg är det många som inte mår bra av, så varför äta det då? Kroppen behöver inte energi från socker. Kolhydrater (=socker) är inte essentiellt. Den lilla mängd kolhydrater som hjärnan behöver kan kroppen själv tillverka från fett och protein. Energi från fett är bättre bränsle för kroppen.

Du är varmt välkommen att diskutera här men du ska veta att du nog inte kommer att "omvända" någon och att du kommer att få mycket kunniga och pålästa argument att bemöta. Glad

Muskrat
0

Träning är det mest oeffektiva sättet som finns att gå ner i vikt. Visst du får mycket energi, du kanske omvandlar lite fett till muskler… och sedan måste du ha en vilja av järn för att inte vräka i dig mat.

Men visst det är säkert ett bra sätt att FÖREBYGGA viktuppgång då man bränner av överstkotts näring. Men att ha det som primär bantningsmetod? En idiotisk idé från samma etablisimang som gav oss lipid hypotesen.

Marie-ann
0

Tränade i vintras inför vasaloppet och åkte på en hyfsat bra tid men fettet runt magen försvann inte. Vi får se om det händer nått nu eftersom jag bara hållit på i 5 veckor, men gäddhänget har defenitivt försvunnit Cool NU syns mina snygga muskler istället!

gluffgluff
0

Hej, kul att du hittat hit.

Träning är bra. Kanske inte så effektivt för viktnedgång, men bra.

För egen del äter jag såhär för att hålla mig frisk. Har alltid varit smal, men haft massor av infektioner. Jag behöver inte vara så strikt, men så länge jag äter människomat och låter bli allt spannmål (råg, hu!) och kemikalier och tar D-vitamintillskott så verkar jag slippa det. Och då kan man ju träna också om man vill.

här finns lite intressant läsning om träning, särskilt intervjun med Jonas Colting är matnyttig. Han ser kosten som grunden för en god hälsa, och inte framför allt som energi.

Wtn3
0

Sätt ett lejon i en bur och ge det fri tillgång till sin naturliga föda, låt det äta tills det känner sig mätt eller tills dess mage är så full att den inte får ner mer, det valet får den själv göra, inte fan kommer lejonet bli fet för det, det gäller människor också, så jag äter kött, fett och ovanjordsgrönsaker och motionerar för att det är skönt (mina första 25 kilo tappade jag dock utan att lägga till en enda minuts motion), vi är gjorda för att röra på oss, men som viktminskningsmetod är det överskattat, kosten är mycket viktigare.

doddel
0

Ja det var ju inte mycket att skryta om *ler* Att ni inte rör på er…

Okej jag kosten är viktig men träning är lika viktig nu menar jag klart inte gå med hunden 5 min. Då jag själv får tidningar om just träning vet jag hur viktigt det är.

Klart kött är minst lika viktigt men jag mnar byt ut alla mjölprodukter mot råg.

Sedan att säga att träning inte gör dig smalar och går ned i vikt vet jag inte vem ni vill lura. Titta på biggest loser… Där har vi träning och kost som den skall vara…

Aniara4
0

#8 Den riktigt intressanta frågan är ju vad du får ut av att skriva på ett lågkolhydratforum om du prompt vill äta råg? Hoppas du på att upplysa och omvända 8000 stackare som behöver just dina råd om hur de ska äta istället för LCHF (som ändå är vad de flesta valt efter moget övervägande)?

Wtn3
0

Ingen har väl påstått att man inte _kan_ gå ner i vikt av träning heller, men väger man 50+ kilo för mycket och får ont i benen av att promenera till brevlådan är kanske 'sluta ät och ge dig ut och spring' inget vidare konstruktivt råd. Naturlig motion i friska luften kan man lägga till när man inte har sån massiv övervikt längre. Sen kan man ju också fråga sig varför du känner dig manad att komma hit och påstå att träning och kalorirestriktion är en bättre metod… Känner du dig lurad över att ha plågat dig ner i vikt medans andra tappat upp till 90 kilo på att äta sig mätta på fett och protein och få kolhydrater och utan hårdträning och känner att du vill övertyga dig själv om att vårt sätt att tappa vikt på inte är lika legitimt?

doddel
0

Nej då jag mår bra av att träna kan du tänka dig.. Jag får mer energi och jag klagar inte över dåliga knän..

Att det gör ont är på alla man får kämpa lite…

Wtn3
0

Bra det, gör vad som känns bäst för dig, men kom inte och påstå att det är melodin för alla. Jag motionerar en del jag med nu när jag klarar av det, motion är nyttigt, men mina första 25 kilo tappade jag helt utan motion. Och jag har varit överviktig hela livet trots att jag fram till 18 års ålder sportade dagligen, minst en timme. Min slutsats; kosten är viktigare än motionerandet, och det var kolhydraterna, inte den totala mängden kalorier, som var det som fick mig att gå upp i vikt.

Jennix
0

#11  Du vet nog inte hur det känns att vara överviktig och ha dålig kondition, samt dåliga knän, leder osv.

Du kan ju sitta där och uttala dig om att alla kan motionera sig ner i vikt för du är normalviktig.

Nån som väger 100 kilo eller mer orkar inte motionera.

När jag vägde 65 och tränade karate så gick jag ner i vikt men den sortens träning orkar man inte med om man inte redan är normalviktig!

Men man kan gå ner i vikt utan motion, det har jag gjort också så helt uppenbart är det möjligt. Det finns de som gått ner mer än 30 kilo med enbart kost, lågkolhydratkost.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu vet jag inte vem du vill lura, dig själv elelr någon annan.. klart träning är nyttigt.. vi skall äta som vi är tänkta att göra och röra oss som vi är tänkta att göra.. för att allt skall stäma och bli bra.. inte tu tal om annat!!

Sen så kan man visst träna sig ner i vikt.. men det krävs ett antal timmar om dan sju dagra i veckan.. så den metoden passar nog mest arbetslösa singlar utan barn!!!

Som sagt man bränner inte särskildt många kalorier med vanlig motion.. och så ökar aptiten!!

Det är bara att se sig om IRL.. de som är mest fysiskt aktiva är oftast de som är fetast.. lågutbildade kroppsarbetare!!

Nu tycker jag ioförsej att sådana där surdegsbakade brödkakor är väldigt goda.. de smakar nått till skildnad från vanligt vetebröd.. men jag går upp i vikt på dessa!!

Jonas Colting om "kolhydratsbluffen"

"Och varför skulle våra så kallade energidepåer vara tomma? Hela det resonemanget är lika bakvänt som resten av denna köpta reklam som kommit att betraktas som vedertagna fakta.
Hur kan vår rörelseenergi vara förbrukad när vi som regel har åtminstone 100000 kalorier tillgängliga för förbränning i våra fettdepåer? Varför inte istället äta och träna så att vi maximerar fettförbränning och hälsa och inte så att vi bygger vårt ätande och tränande på de i bästa fall 2000 kalorier som finns lagrade som muskelglykogen? Prata om att gräva en grop för att ställa stegen i så att man kan tvätta fönstret på bottenvåningen…"

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

"Why most of us believe that exercise makes us thinner-and why we're wrong."

http://nymag.com/news/sports/38001/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

doddel
0

Det är skit snack handlar bara om vilja. Tror inte du att vi som inte väger för mycket kämpar för att hålla vikten?

Titta på biggest loser.. Där har du svaret 100 - 120 kg övervikt på 8 - 10 veckor går de ned till 90 - 70 kg.. Där har du något nyttigt och de kan unna sig något annat ibland..

NomNom
0

Och vem säger att vi LCHF:are inte tränar?? Obestämd

Jag styrketränar 4 ggr i veckan efter 40 min kondition, detta har jag iofs alltid gjort men skillnaden numera är att jag bygger så mycket lättare muskler och jag orkar så mycket mer. Så nej, vi sitter inte bara på våra (tjocka??) rumpor. För jag antar att du verkar gått på myten att LCHF är något för "karaktärslösa tjockisar" och inte något som helst har med sockergiftet att göra??

Ps, jag är ca 170 och väger 58-59, äter max 20g kollisar om dagen och tror INTE att jag är den enda här som tränar…

Och varför måste det göra ont för att man ska må bra? Här läser du om människor som fått betydande hälsovinster genom kosten och du försöker få dem att förstå att de måste få ont??? Att alla värden förbättras räknas inte så länge man inte har onst alltså… Jag tycker synd om dig som HAR ont, hoppas det släpper.

NomNom
0

Och nej, jag kämpar inte för att hålla vikten Cool

Zepp
0

Det handlar väl om man har den tiden som krävs fast jag tränar 2 gånger i veckam om jag hinner!!

Jomenvisst Viktväktarna fungerar oxå.. så länge man står ut med att ständigt vara hungrig.. vilket inte så många orkar någon längre tid!

Hur får du tid att träna några timmar om dan och jobba 40 timmar i veckan samtidgt som du skall hämta barn handla laga mat o städa o allt annat???????

Men som sagt vad.. de som rör på sig mest är de som är fetast.. så ser verkligheten ut den kan du inte förneka.. nu kan det ioförsej oxå bero på att de äter sämst.. de kanske skulle tänka lite mer på kosten.. så kanske de orkade träna någon gång när maken/makan passar barnen!!??

Maja2
0

hä lönch int förklar för dem söm int begrip.

om du ts mår bra av det du äter och gör… jamen fint. Grattis… kånngratjuläjschöns…. mm mm mm. men… vad vill du egentligen att vi ska säga? Att vi tror att du har rätt?

Zepp
0

"Du tränar, och tränar, och tränar. Men går inte ner i vikt. Kanske beror det på att du får mer muskler, men kritiska forskare menar nu att det faktiskt beror på att enbart träning inte leder till att du går ner i vikt. En kostförändring måste också till i sammanhanget.

Sajten Ny medicin.com rapporterar om ett flertal nya studier som visar att det som styr vitkminskningen förmodlingen är insulinet. Och insulinet regleras av socker och kolhydratintaget. Insulinet kontrollerar i sin tur fettet, och hur mycket fettceller vi faktiskt behöver förbränna eller nybilda. "

http://www.alltommat.se/enbart-traning-leder-inte-till-viktnedgang-1.10977

[Pennylane1]
0

troll , remember!

Adur
0

Men du, doddel, det är rätt många här som har provat "din" metod. Många gånger till och med. Och upptäckt att om man inte vill svälta och lida resten av livet så fungerar den inte på dem.

Du är kanske en sådan som kaloribegränsning och motion räcker för. Bra. Eller också gillar du att svälta och lida. Mindre bra.

I vilket fall - jag tror inte du har något att vinna på att försöka upplysa lågkolhydratsätarna om hur kaloribantning fungerar, för det vet vi redan. Och vi äter hellre riktig mat än frön. Flört

doddel
0

Oj jag äter godis och hamburgare ofta så det handlar inte om att svälta men jag kan unna mig sådant då jag rör på mig och förbränner det.

Dricker dessutom ca 1 - 2 liter cola varje dag men som sagt socker förbräns fort om du tar den energin du lägger ned i butiken för att slippa kolhydrater till att rör på dig så skall du se att under sker…

andreas0
0

Så med andra ord så är alla som är överviktiga lata? Inser du att du precis har förolämpat större delen av medlemmarna på den här sidan? Inte precis ett bra sätt att skaffa vänner när man kommer in som ett ny på ett forum, genom att förolämpa dom.

Vad gäller 1-2 liter cola om dagen, du kanske tänker om när du får diabetes om ett par år om du fortsätter.

Vad gör du inne på en sida som handlar om lågkolhydratkost om du är så emot lågkolhydratkost? Att gå in här och säga att vi har fel är väl ungefär som om en socialdemokrat skulle gå in på moderaternas årsmöte och säg att alla moderater har fel.

Vi är många här som är vetenskapligt interesserade, och vi anser att vetenskapen stödjer det vi säger, inte det du säger. Om du tycker vi har fel så länka till studier som visar det, så vi kan få en saklig debatt. Annars kan du lämna oss ifred.

Wtn3
0

Varför ska man gå och hårdträna i ett par timmar för att förbränna den här vidriga söta tandförstörande smörjan som du kallar cola? Är det inte bättre att skippa skiten och träna lite mer lagom istället? Det verkar klokare i min värld.

Zepp
0

Kul för dig att du bränner allt du äter.. sådan var jag oxå när jag var ung.. men ämnesomsättningen sjunker med stigande ålder och vad gör du då.. motionerar på heltid??

Vi som kommit upp i åren måste fundera på vad vi äter så inte lipolysen stängs av!

"Results: Ad libitum energy intakes were lower with the LC diet than with the MC diet [P = 0.02; SE of the difference (SED): 0.27] at 7.25 and 7.95 MJ/d, respectively. Over the 4-wk period, hunger was significantly lower (P = 0.014; SED: 1.76) and weight loss was significantly greater (P = 0.006; SED: 0.62) with the LC diet (6.34 kg) than with the MC diet (4.35 kg). The LC diet induced ketosis with mean 3-hydroxybutyrate concentrations of 1.52 mmol/L in plasma (P = 0.036 from baseline; SED: 0.62) and 2.99 mmol/L in urine (P < 0.001 from baseline; SED: 0.36).

Conclusion: In the short term, high-protein, low-carbohydrate ketogenic diets reduce hunger and lower food intake significantly more than do high-protein, medium-carbohydrate nonketogenic diets. "

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/87/1/44

nyborjare08
0

Doddel verkar inte vilja föra en seriös diskussion. Det bästa vi kan göra är att ignorera honom helt.

NomNom
0

eftersom du doddel väljer att läsa ytterst selektivt vad vi svarar här så tänker jag ine lägga någon ytterligare energi på att försvara en kost som utesluter raffinerat socker och där ett par liter coca-cola om dagen inte anses som att "unna sig" utan hellre grav kroppsmisshandel…MEN för din skull, var rädd om dig! jag har så goda vänner, smala aktiva killar som alltid skrävlat om hur mycket godis och läsk de kan äta dricka utan att gå upp i vikt, för att nu ha allvarlig diabetes och även en av dem hamnat i allvarlig koma två ggr pga diabetesen. Och ja, de är fortfarande smala killar, men kroppen är sjuk. Det syns inte alltid på utsidan vad sockret gör med dig.

doddel
0

Ja visst kan det vara så att det sänks med åren desto viktigare att rör på sig MER då så du förbränner mer…

Jag håller med jag är inte stolt över det och jag skulle nog må bättre utan colan… Men ja alal har vi något vi har svårt för…

Ja i alla fall håller med om att ingen idé att skriva för blinda.. Vi har olika åsikt får bara förstå det…

[Pennylane1]
0

fattar ni inte att det är ett troll! Mata honom inte!

Zepp
0

Om du hade haft bättre matvanor så skulle du få ett bättre resultat av din träning.. jamenar Jonas Colting tillhör världseleiten i Triathlon och tränar nog mer än de flesta.. så något måste han ju göra rätt!!

"Jonas Colting tävlar i triathlon. Han äter stenålderskost, en kost som gör honom fettdriven och som är vida överlägsen den kolhydratkost som idrottsmän i gemen annars tillämpar."

http://www.livlinan.eu/html/jonas_colting.html

Jonas2

Dicken
0

Hej doddel. Vad gör du här egentligen?

doddel
0

snubbla in på ett bananskal

dahlith
0

När trollmor har lagt de elva små trollen…

Nynnar vidare…

NomNom
0

Min favoritlåt!! Hade en underbar John Bauer tavla ovanför sängen med en vänligt bligande trollmor och hennes lekande barn. Jag KAN inte tycka illa om troll! Tungan ute Och absolut inte ignorera demFoten i munnen

dahlith
0

#35 det är ju enda sättet att få tyst på dem.

Fast jag kan erkänna att jag inte heller tycker illa om dom. Lite gulliga i sitt olärda/okunniga tänkande. Man vill liksom ta dom under sina egna vingar. och helt enkelt sjunga dom till ro.

NomNom
0

*nynnar och knyter ihop svansar*

Muskrat
0

Har ni märkt hur personer som predikar dogma ofta anklagar andra för blindhet? :) Som t.ex en ung, small, person som predikar för en samling självutbildade kostexperter, de flesta med decenier av erfarenhet av olika dieter och motions former ;)

doddel
0

Okej nu går ni över gränsen.. Men vad kan man begära av ett gäng tanter. Att kalla mig okunnig är korkat är inte jag som har problem med kosten jag kan springa halvmaran, jag mår bra och framförallt så sitter jag inte bland 8000 andra och måste bry mig om vad jag stoppar i mig för att vara lycklig…

Nej ni tanter skärpning jag gillar inte bråk och ockej att du är en trollmor det är inte mitt problem men jag kommer aldrig vara ditt barn varken du vill eller inte.. ;)

Tycker det är synd bara att ni inte kan ta in andras tankar jag förstår er men som sagt den energin ni lägger ned på att ha dåligt samvete för några gr mer kolhydrater i veckan lägg den på att röra på er så slipper ni bry er om kolhydrater men om ni inte vill ha välmånde kroppar så är det upp till er jag tycker det handlar om ren och skär lathet att tro att kroppen mår bäst av att äta sig i form..

Sant föresten att jag skulle må bättre och min kropp med utan colan och min träning skulle ge mer men ändå så sitter jag inte och viger min vardag med att prata mat och kost. DET ÄR SJUKT.

Internettan
0

doddel:

Fast du glömmer nog en viktig bit i sammanhanget.. Många av de som finns här på forumet är personer som i hela sitt liv haft problem med vikten, försökt "allt" (inklusive motion) - men ingenting har fungerat. Antingen har det inte fungerat trots att man följt "instruktionerna" (för att kroppen blivit insulinresistent t ex) eller så har kosten, för dessa personer, varit omöjlig att följa eftersom kolhydraterna blivit något beroendeframkallande. Detta sug, som kan liknas vid vilket annat beroende som helst, är oerhört svårt att ignorera och återfall till den gamla vanliga dåliga kosten sker igen och igen.

Med LCHF-kost har plötsligt allt sug försvunnit för dessa personer. De har äntligen känt sig mätta och belåtna. Vikten har äntligen gått ner - utan plågor dessutom.

Förutom dessa fördelar finns det studier som visar på en mängd hälsofördelar med denna kost (även för normalviktiga). Det verkar som om de flesta välfärdssjukdomar (som i stort sett varenda människa lider av - åtminstone när man kommer upp i åldrarna) faktiskt kan undvikas genom att äta denna (för de flesta människor) naturliga artriktiga kost. Vi har alltså med vårt ätande (där spannmål ingått som en stor del) blivit sjukare och sjukare. Med LCHF verkar faktiskt trenden vända och folk berättar om en mängd sjukdomar som lindrats eller försvunnit när de ändrat kosten till LCHF.

Att börja äta råg och träna fungerar säkert för många människor (när det gäller just viktnedgång) - om de är friska och inte blivit skadade av all fel mat. Råg är säkert bätte än vete, kan jag tänka mig. Men för många här på forumet fungerar din metod INTE och om du läser lite mer här inne, i olika trådar (se menyn till vänster) så kanske du inser att det du förespråkar inte är något alternativ för alla. Men det utesluter inte att det säkert finns vissa människor som faktiskt skulle må bättre med din variant än med LCHF - man får själv känna efter hur man fungerar. (Och det har, som sagt, de flesta här inne redan gjort. Och då avfärdat din idé, som ju inte på något sätt är ny…)

"Every point of view is a view from a point."

doddel
0

Nej det är inte nytt sunt förnuft som sagt och ja det funkar på mig…

Självklart förstår jag att VISSA inte kan på det sättet jag skriver och vad som funkar för mig men att säga saker som, det gör ont i mina knän, det är lättare att äta sig smal är du avis på att jag gjort det mm mm, sådant sätter jag mig lite emot men självklart finns det medcinska anledningar och självklart finns det dom som är "jocka" som tränar skiten ur sig så det är inte det jag tycker är fel.

Jag vet det är ett beroende eller ja det anses av vissa som ett beroende men jag tror på det då jag har en granne som är det. Men det är fortfarande inget att skylla på du har ansvar för vad du stoppar i dig, man gör det lätt för sig att bara skylla på beroende liksom jag har sockerberoende som sååå många andra…

men visst håller jag med dig i mycket av det du skriver…

Jennix
0

doddel: bra att du vet vad som funkar för dig, gör det då och lev vidare!

Du kom inte hit för att du är intresserad av lågkolhydratkost utan för att predika om hur fel vi har.

Vi får det matat till oss varje dag och man får göra sina egna val, ta ansvar för vad man tror på. Vi har gjort detta val, vi väljer att äta lågkolhydratkost och det är det vi diskuterar härinne på forumet.

Släpp det och gå vidare, nöjd med ditt liv.

doddel
0

Men du har nog inte läst tråden då.. Jag skrev vi släpper det har olika åsikter då började era tanter (60 + åringarna) förolämpa mig annars bryr jag mig inte men man jag tänker inte bli förolämpad liksom du inte vill det för ditt inlägg nu…

Jag ville bara att ni skulle se att det är lite fler vägar än att vara besatt av mat som går att ändra vikt och mående…

Muskrat
0

vem förolämpar vem nu? jag är en 36 åring man thank you very much. Och vad förväntar du dig när du spatserar in, och på gång säger, jag har rätt, ni har fel, sluta larva er, ta er i kragen och gör på mitt sätt.

Tro mig, de flesta av oss har testat det på ditt sätt redan.

doddel
0

Jag sade inte att det var larv.. Sade bara att det jag har läst här så skyller ni bara på maten och hur fel den är för er.. Ja men tänk på att röra er mer så komemr ni öka ämnesomsättningen…

Ok du verkade som 60 + med ditt trollmor.. Had du inte forsatt med att förolämpa mig så hade jag lämnat det där.. Både barnsligt och småaktigt men jag lämnar det här o då jag tror du skall ha sista ordet varsegod…

Och nej jag går inte emot era kostvanor bara vissa av er och erat synesätt.. Tycker det är synd med denna matbesatthet.

Jennix
0

doddel, tro mig, jag har läst alla kommentarer.

Vad jag menar är att du vet vad som är rätt för dig och du har framfört dina åsikter nu. Vad mer kan du göra? Inget.

Det här är ett forum för lågkolhydratkost, INTE viktnedgång.Vill man gå ner på andra sätt är det helt fritt för personen.

Vi fokuserar på hur man äter en lågkolhydratkost och det är forumet till för.

Pasi
0

#45 Bara för en sak fungerar för dig, just nu, betyder inte att det alltid kommer fungera eller att det skall fungera för en insulinresistent.
De flesta som har viktproblem HAR försökt din metod (undervärdera inte andra) och märkt att det inte funkar….annars hade de nog inte varit överviktiga.
Dessutom äter inte alla här kosten för viktminskning utan många äter det av hälsoskäl. Att äta den kosten du förespråkar, när man redan är insulinresistent är väldigt nedbrytande för kroppen oavsett motion eller inte!
Både förhöjt blodsocker och förhöjt insulin ställer till det…och kortisolutsöndringen vid blodsockersvägningarna ställer till det ytterligare.

Sedan är det uppenbarligen inte motionen som gjort att du gått ner i vikt utan "svält"/underintag av mat….. för du skrev själv redan i startinlägget "Rör på er, ät inte mer än innan". Ökad ämnesomsättning = ökad hunger!
Själv föredrar jag att alltid kunna äta mig mätt på underbart god mat….och tom frossa, för det ger mig en njutning i vardagen.Flört

Bör tilläggas att jag inte äter kosten primärt av viktskäl utan började med den för att bota svår utbrändhet….och det fungerade väldigt bra, jag fick livet åter.

Ska du springa mara så skulle du nog vinna mycket på att öka din kropps fettförbränning! Hade du ägnat din tid till att läsa medicinska studier om ketogendiet och konditionsidrott istället för att se Loser (TV-program?) så hade du redan bytt kost.Flört

Effie
0

Matbesatthet? Alls inte. Man måste äta för att leva. Och man måste äta bra för att leva bra. Så enkelt är det.

Jag har nu blivit så pigg av den här kosten att jag ska åka till stan och handla mig ett par joggingskor. Vem vet, vi kanske ses på Göteborgsvarvet om några år? Vi får bara hoppas att vi "tanter" härifrån inte springer om dig. Flört

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

NomNom
0

Haha! Usch om min kille hade kallat min 33-åriga vältränade kropp för lat TANT!!! Tyst Asch, jaja, internet. Jag är glad att jag aldrig haft lust att gå in och tramsa på forum som inte intresserar mig.Glad

haneit
0

Det är ju just genom att börja med den här kosten som man kan slippa sin matbesatthet… Glad Helt plötsligt har man inget behov av godis, kakor och läsk eller ens mellanmål. Man bara äter sig mätt vid varje måltid och håller sig mätt lääänge, länge.

Sen kan man komma till ett sådant här forum för att få bra tips, eller om man undrar något.

greensis
0

Den här tråden var nog dagens roligaste läsning. (Tertialrapporter och miljöredovisning, blä)

Fabricati diem, pvnc!