Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5242 ggr
maxiq
0

Hemglass med stänk av grädde?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hemglass gör TV-reklam just nu där de skryter med att de minsann har färsk grädde i sin glass. Det må så vara men hur mycket? Innehållsförteckningen för t.ex. Sandwich (kex och glass) ger ingen direkt ledtråd:

Kakaokex (vetemjöl, socker, vegetabiliskt fett, härdat vegetabiliskt fett, kakaopulver, salt, bakpulver/jäsningsmedel (natriumbikarbonat, ammoniumbikarbonat), emulgeringsmedel (solroslecitin), aromämne), vatten, grädde, kondenserad skummjölk, socker, vasslepulver, glukossirap, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (natriumalginat, guarkärnmjöl), aromämnen (vanilj, vanillin)

Däremot ser man att den innhåller en hel del annat än grädde. Jag gör min glass av 100% grädde och frysta bär!

Wildrat
0

Ofta består till och med gräddglassen av mycket annat än grädde. Stog och tittade på en förpackning gräddglass av ett ledande märke, på första plats på innehållsförteckningen stog: skummjölk. Det totala gräddinnehållet var 6%, I GRÄDDGLASS!

arosmannen
0

Sablar vad mycket innehåll.

Maxiq har du ett nyttigt gräddglassrecept att dela med dig av?

maxiq
0

Jag gav ju mitt lataste recept här ovan: Vispa grädden hårt och häll ner t.ex. hallon och blåbär som fått tina en liten stund. Kör med stavmixer tills det får en glassig konsistens. Ät!

Skrattande

Lisabet
0

Eftersom jag tyvärr inte tål grädde, så använder jag havregrädde, och gör så här:

Häller lite djupfrysta hallon i matberedaren, startar den och häller på grädde och kör på till önskad konsistens.

Äter och njuter.

greensis
0

#4 Jag gör samma med vanlig grädde samt knäcker i 1-2 äggulor…

Fabricati diem, pvnc!

Trollpyret
0

Till Hemglass försvar måste jag påpeka att de inte påstår att alla deras glassar innehåller färsk grädde utan bara vissa och dessa har de märkt med texten "färsk grädde" för att visa det.

Men näää…. vad håller jag på med? Jag vill inte alls försvara Hemglass egentligen. Obestämd Dumma Hemglass!

maxiq
0

Ni har väl hört texten till deras melodi?

Vi lurar små barn, vi lurar små barn

på deras veckopeng!

Tungan ute

Magica1970
0

De har en glass (typ "tallriksglass") som har få ingredienser och hyfsat ok sådana.

maxiq
0

Menar du Gräddglass Vanilj?

Ingredienser
Skummjölk, grädde, socker, glukossirap, vasslepulver, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, johannesbrödkärnmjöl, natriumalginat), vaniljkorn, aromämnen (bl a vanilj)

Magica1970
0

Nä, Sundborn vanilj:

Ingredienser
Grädde, skummjölk, socker, äggula, vanilj

maxiq
0

Varför kan de inte göra all glass så? Förvånad Skrikandes

Magica1970
0

Visst är det konstigt! Många billiga ingredienser måste ju i längden bli dyrare än få, hyfsat bra?

Bengt-Olov
0

Fan, och allt det där ger man till sitt barn… Rynkar på näsan Nog BORDE man väl göra egen glass. Ja, fast det är ju tillräckligt kostsamt och arbetsamt REDAN… Det fanns nog en ANLEDNING till att jag inte velat titta på det där vad det är i glassen… Snart står sommaren för dörren också - nu är goda råd EXTRA dyra, känns det…

Bengt-Olov
0

Finns det NÅN köpglass som skulle kunna vara någorlunda OK!?

Magica1970
0

#14 Sundborn vanilj

maxiq
0

20% kolhydrater dock men eftersom de är djupfrysta så är det OK!

Flört

Bengt-Olov
0

Borde lära mig att läsa trådarna bättre… Sundborn alltså. Är det ett märke som är svårt att få tag på, eller inte SÅ!? Någon affärskedja som regelbundet säljer denna glass!?

Magica1970
0

#17 Hemglass :)

#16 Inget jag äter själv, men kan tänka mig att ge det till barnen då och då. Fast om du säger att djupfrysta kolhydrater är ok så kör vi på det :D

jasinska
0

Kollade precis in Ben & Jerry's hemsida. Smaken Baked Alaska kolhydrater: 8g/100g. Kan detta verkligen stämma? Övriga glassorter ligger runt 30g/100g.

Sen ingredienserna är det väl lite si och så med. Det går inte att kopiera texten, men här är en länk.

http://www.benjerry.se/ourflavours/

dufva
0

Nej, det duger inte med köpesglass i några mängder.

Allt innehåller socker eller sötningsmedel eller nåt ännu värre…Obestämd

Min gamla glassmaskin har kommit till heders igen, men nu är det snabba lchfrecept som rasslar fram i den..

• 2dl grädde

• 2 ägg

• 1-2 msk ananas.

• Lite äkta vanilj

Rätt ner i burken bara!

En efterrätt för gudar som man kan unna sig framför melodifestivalen Skrattande

maxiq
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På med läsglasögonen!

arosmannen
0

Haha, det var så enkelt at jag inte fattade.  Låter smaskens med äggulor i!

Maia
0

#0 När det gäller mängden grädde i Hemglassarna så säger ju reklamen allt. Om det är den stackars enda ensamma kossan som står för grädden lär det ju inte bli mycket. Skäms

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Kabben
0

stod å valde mellan olika glassfabrikat igår.

Kollade först på icas egna gräddglass, såg skaplig ut, men en massa enummer…

GB gräddglass.

skummjölk, grädde(24%),  socker, mjölkfett, äggula(1.5%), arom,  vaniljstångsbitar.

Cissit
0

Sundborn är jättegod, farmor och farfar brukade ha den i frysen som "vuxenlyxglass" men jag brukade kunna tigga åt mig en ibland :)

Men nu är det hemkört som gäller ;P

maxiq
0

Jag skrev till Hemglass och frågade hur mycket grädde de har i sina produkter. Det enda svaret jag fick var:

"För att en glass ska få benämnas som 'gräddglass', ska produkten innegålla minst 5% mjölkfett. Andelen grädde i en gräddglass måste alltså vara minst 5 g av 100 g"

Ni som kan det här: Innehåller 38% grädde 38% mjölkkfett? I så fall skulle gräddglassen behöva innehålla runt 12% grädde eller kan de hälla i vilken blaskig grädde som helst bara andelen grädde är 5%? Klurigt… :-/

"Den exakta %-halten grädde i våra produkter lämnar vi dock tyvärr inte ut, då detta är receptskyddat"

Då är det knappast mer än 5% skulle jag tro.

kaisakavat
0

Om innehållsdeklarationer: Är det inte så att det som varan innehåller mest av ska stå först, sedan det som det är näst mest av, e t c ??

Alltså: Det betyder att glassen i #0 innehåller mindre grädde än t ex salt och emulgeringsmedel..

Eller kanske jag misstolkar dina parenteser, maxiq? Obestämd

maxiq
0

Det är Hemglass egna paranteser och jag gick vilse redan vid den fjärde. Skulle nog ha svängt vänster där…

Obestämd

kaisakavat
0

Bra tänkt Maxiq!  Flört

Zepp
0

Min bror som har jobbat på Hemglas säger att vanlig glass görs på mjölkpulver, emulgeringsmedel och smaktillsatser!

Gräddglassen gör dom på skummjölk.. oså de andra ingreddienserna!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Gör egen glass….det tar 2-3 min med vanlig elvisp och ytterligare ca en timma i frysen.
3dl grädde
3 äggulor
1-2msk socker
smaksättning (vanilj, kanel+kardemumma, mandelmjöl+bittermandelolja, pepparmyntsolja, kakao+amaretto osv osv)

Mojjan73
0

#31 Vispar du ihop allt bara till en glassmet med elvispen eller gör du i någon speciell ordning? *nyfiken* Bra att veta så man kan göra glass till barnen.

Pasi
0

#32 Jag brukar vispa grädden för sig och sedan vispa mer resten.

frukaos
0

Såg nå't om frusna kolhydrater (inlägg 16)  skulle kolisar i glass vara mindra dåliga?

mikaelka
0

Jag brukar göra "latglass", blandar en klick turkisk yoghurt med en rejäl skvätt grädde, sedan tar jag en näve frysta hallon i det. När hallonen (rätt snabbt) börjar bli lite mjuka så mosar jag ihop allt till en glass!

kaisakavat
0

Jag brukar vispa hälften grädde och hälften cremefraisch. Gillar friskheten från cr.fr.

Sen rör jag i äggulor och bär/smaksättning. Körde en variant med hackad mandel, hallon och liiite Cointreau (eller hur det nu stavas)..

Gick fiiint att äta - direkt eller fruset! Förvånad

maxiq
0

Det var bara på skoj frukaos Flört

Lena123
0

Vilken tur att man inte gillar glass Flört

http://www.winthers-skafferi.se/