Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2038 ggr
Mojjan73
0

Hur många kalorier?

Jag som är ny på detta undrar lite om det finns någon riktlinje på hur många kalorier man ska äta ungefär om dagen? Inte för att jag väger eller räknar kalorier på något jag äter men det kan vara bra att veta i framtiden. Och hur vet man hur många kalorier man BÖR äta? Finns det något sånt ställe man kan se eller räkna ut det på?

vinteralvan
0

Kalorier kan du tänka på sen när din kropp har vant sig, men för kvinnor är väl 1800-2000 vanligt om man inte rör sig så mycket.

Pasi
0

Kalorikravet är ganska individuellt….jag tror det bästa är att alltid låta kroppen bestämma (sedan kan man ju räkna på det i efterhand…då har man ju facit på den egna kroppens behov).

Nipp
0

http://www.caloriesperhour.com/

Där finns allt du frågar om och lite till.

Att veta vad man förbrukar i vilande tillstånd under ett helt dygn(runt 1500) är basen, sedan tillkommer de aktiviteter man har för sig i vaket tillstånd.

En del säger att kroppen går in i sparatillstånd och drar ner ämnesomsättning om man går under det kroppen kräver i vila. Då minskar möjligheten att gå ner i vikt.

Det finns definitivt en gräns när kroppen växlar, men riktigt var är nog svårt att säga. En del säger runt 1300.

Mojjan73
0

Tusen tack för svaren, då vet jag lite mer iaf. Glad

Aniara4
0

Jag använder Markazits om jag känner mig nyfiken. Fast egentligen tycker jag bara kalorier är intressanta för att se till att jag inte äter för lite, för då går jag inte ner i vikt. Enligt Markazits är mitt energibehov 2835 kcal, men jag märker att jag funkar bäst på runt 2300, så om något försöker jag hålla mig däromkring. Men jag har alltså inte bestämt kalorierna först och försökt rätta mig efter det, utan jag har kollat vad jag äter när jag mår bra och minskar i vikt, och hur mycket eller lite jag ätit de dagar jag blir hungrig och grinig och inte mår bra, och så har jag dragit mina slutsatser av det!