Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2220 ggr
Lotte
0

De var kloka förr!

Jag berättade idag för mamma lite om lördagens föreläsning som var i Hudiksvall. Och hur dr Annika berättade hur hon kom hem till sina föräldrar, tror det var nån gång på 60-talet, och sa "att nu ska man skära bort fettet på köttet, för det var så onyttigt."

Då sa mamma, att det  tyckte hennes mor var vansinne när de började prata på det en gång i tiden. (Skulle mormor levat skulle hon vara 116 år) Hon var tokig på att man tog bort fettet/fläsket, och så stekte man i margarin! När det fanns på köttet så det räckte!

Så de var kloka förr.)) så sant som det är sagt!

missaz
0

Kan bara hålla med; det människor har vetat i alla tider och som alltid har fungerat bra anses helt plötsligt fel… hur snett kan det bli? Varför ska man som sagt skära bort det fett som finns för att steka i ett annat fett, det säger sig ju själv att det är vansinnigt.

keja01
0

Kom och tänka på en gammal film där Elisabeth Taylor som barnskådespelare får stekflott hällt på en brödskiva av sin mamma.

[Pennylane1]
0

fast jag tyckte inte de var så kloka när man tvingades äta upp fettet på julskinkan och det var en tjock rand förr… jag tyckte det var så vidrigt att det förstörde hela julmiddan för mig. Gillar inte sånt vitt kompakt fett så värst nu heller… om det är frasigt, det är en annan sak det!

Lotte
0

Jag har även minnen från äldre människor från jag var liten, när de skulle steka sin mat. Så hade de kvar stelnat flott/ister, eller vad det var, i sin gjutjärnspanna.  De diskade alltså inte ur stekpannan efter de stekt, utan lät det vara till återvinning till nästa måltid.

[Pennylane1]
0

så gör jag nu, efter LCHF:s intåg!

Lotte
0

Men du ser, det lever kvar!:)))

Sugiyama
0

Min mormor som hade varit 108 år idag tyckte alltid jag var fånig som skar bort randen på fläskkotletten. "Tar du bort det gottaste" sa hon. Och min mans farfar som var så lycklig när han fick tag i riktigt fläsk som han sa. Vi förfasade oss såklart men idag skojar vi när vi handlar och säger "kolla, farfarfläsk" när det är riktigt fett. Han drack föresten grädde direkt ur förpackningen, det tyckte vi också var äckligt.

Lotte
0
# 7 Haha.. Nu kommer jag att tänka på min egen pappa, som alltid älskat fläsk av alla de sorter.) Men som alltid fått höra från min ena svägerska vad livsfarligt det är.. Och när vi har varit i Österrike för om åren (där han är ifrån) och han velat köpa med sig hem nåt smaskigt rökt fläsk, så har man ju stått och letat de magraste åt honom.. stackars pappa.) Skrattade åt det idag också när jag och mamma påminde oss det, att man har ju förvägrat honom både smaken och nyttigheterna på det viset ju!
Lotte
0

# 8 Men HJÄLP, vad har jag gjort??? HUR kan jag ha fått sån stor och fet text??

Eh.. ler lite när jag skrev "fet".. Det blev ju lite roligt mitt i alltihop.)

bustas
0

Här i Litauen steker man sidfläsktärningar hårt och låter allt kallna i flottet. När det stelnat trycks allt i en smörbytta och används sedan som "smör" på smörgås. Om man häller det i smörbyttan då det är varmt, ja då sjunker ju allt fläsk till botten och det är orättvist för den som tar först tycker man. Inget förfars på detta vis!

Nu äter ju inte jag smörgås, men jag använder det till att steka annat kött i. En lövbiff stekt i detta ärTungan ute!

[Pennylane1]
0

blä?

flikkan77
0

#10 Så gjorde ofta morfar, fast han kom från Danmark. Dock var jag inte så förtjust i det eftersom det smakar kött.

"You just have to belive…"

Lotte
0

#11 Haha!!:))

#10 Påminner om pappas specialare (tidigare, nu kommer han att snyfta högt när han kommer på att man inte äter sånt inom LCHF!), krammel-och..men hjälp, jag har tappat bort vad det heter!, Nå hur som helst, det är knödl från Österrike, typ kroppkaka som är fylld med fläsktärningar. Låter precis som det där, han steker och steker och så trycker han in det i knödeln. Det var gott en gång i tiden med skirat smör på:)) Nu får det bli allt utom själva "utanpået"! Skrattande

TjockaBerta
0

# 4

Så har jag alltid gjort med stekpannan.

>>>Malum domesticum<<<

Lotte
0

# 14 Men vad jag har missat, att folk fortsätter med det!:) Trevligt tycker jag!

magma
0

Brukar låta stekpannan svalna helt med flottet kvar i pannan, sedan diskar jag ur den med hett vatten ur kranen utan diskmedel. Tror jag läste det här på kif någon gång för länge sedan.

[Pennylane1]
0

men varför spola bort det goda flöttet?

Ruska
0

Jag sparar oxå flottet till nästa stekomgång. Onödigt att slösa, tycker jag *he he he* ;-)

Jennix
0

Hur länge kan flottet ligga i stekpannan innan man måste diska den? Alltså, jag tänker på hygien och bakterier och sånt? Förvånad

Eller funkar det bara man hettar upp stekpannan varje dag?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fenixthebasketcase
0

Det undrar jag med! Vill inte gärna odla bakterier på spisen.. :P

[Pennylane1]
0

dubbelt

[Pennylane1]
0

Bakterier? asch då, lite lort rensar maggen,Flört och när man hettar upp det så lär de dö i så fall. Om det är dagen efter eller två dar efter…

förresten smöret som jag har stående framme då… det borde krylla av bakterier… det tar jag tom och brer på osten av .. inte har jag märkt av något i kaggen iaf…

andreas0
0

Det är ju en stekpanna, man hettar upp den varje gång man använder den, så bakterier behöver man inte oroa sig för.

Jag skulle nog snarare oroa mig mer för att fettet härsknar. Härsket fett är som sagt inte nyttigt att få i sig.

För min del slipper jag i alla fall "problemet", jag gör nästan alltid sås i stekpannan efter jag har stekt något, och då kommer fettet med i såsen.

Jennix
0

andreas0, hur vet man när fettet härsknat då? Oskyldig

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Andina
0

Så gjorde mina föräldrar också… Jag har aldrig tyckt om det…
Men - istället gör jag som så, att jag äter fettet i stekpannan tillsammans med det jag stekt i pannan… D v s häller över stekfettet på maten. Så slipper jag överflödigt fett i pannan… Får istället lite lchf-fett i magen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Thyra4
0

Ang. bakterier, så har jag lärt mig att maten skall hålla 65 grader, då det inte finns några bakterier som klarar sig i denna värme. Kan det vara så?

[Pennylane1]
0

det känns på lukt och smak om det härsknat, det tar några dagar, fast kanske inte mitt i rötmånaden..

andreas0
0

#26, Det brukar sägas 70 grader för att man ska vara helt säker. Men vid 65 grader är det flesta bakterierna döda, det som är kvar kan oftast vårat immunsystem ta hand om. Sedan har dom säkert en säkerhetsmarginal med siffran 70 grader också.

Men fettet i en stekpanna når ju över 70 grader utan problem.

#24, Som #27 säger, det bästa sättet är att känna på lukten, och att smaka på det.

fenixthebasketcase
0

Jag fick i mig härsket fett en gång, fyfan vad jävla äckligt det var. Tro mig, ni lär märka om det är härsket. :p

Lotte
0

Usch, på tal om härsket.. När jag hör de ordet tänker jag alltid på en kusin till mamma, som när jag var liten for till Norge nån gång per år, över  gränsen bara, för att köpa billigt margarin. Och DET var alltid härsket! Åh vad äckligt det var när  man skulle äta smörgås hos dom och äta med det margarinet på! Eller när hon bakat på det.. Fattar inte att de inte kände själv den äckliga smaken. Men mina föräldrar trodde att de inte brydde sig, det var ju så billigt!:))

fenixthebasketcase
0

Tycker folk äter nästan vad som helst bara för att spara lite pengar. ><