Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2922 ggr
Kanin-Eva
0

LCHF-alternativ på fjällvandringen

Min man ska ut och vandra i fjällen i sommar. Inget ovanligt i sig men i år är det första gången sedan han började med LCHF. Vi ha börjat och fundera lite på maten men skulle verkligen behöva fler idéer och uppslag.

Är det någon som fjällvandrat (eller levt annat friluftsliv utan kontakt med civilisationen) och ätit LCHF? Hur fungerade det? Vad åt ni?

Även om ni inte fjällvandrat kanske ni har något bra förslag.

andreas0
1

Jag har alldrig fjällvandrat. Vad är det för krav man har på maten då? Lång hållbarhet? Kompakt och lätt att ta med sig? Vilka temperaturer ska den tåla?

Den ultimata "överlevarmaten" måste väl vara pemmikan. Mycket energi, mycket protein, tar lite plats, hållbarheten är väl uppemot en 100 år om man förpackar det lufttätt och sterilt (och även om man inte gör det så håller det riktigt länge). Helt LCHF-enligt. Men någon vidare smakupplevelse är det väl inte direkt. Så här gör man pemmikan.

Marie-ann
0

Men vilken bra tråd! Tanken slog mig tidigare idag "men vad ska man äta på fjällvandringen?" Hoppas det blir bra förslag här. Bara det här med piccnickorgen kan ju vara lite klurigt innan man vant sig.

godivaex
0

Hej har läst en liknande tråd om LCHF och vandring friluftsliv i höst. Sök på siten så hittar du säkert något tips i den.

Pixelina
0

Jag fjällvandrar ungefär vartannat år och förra året var första gången med LCHF-kost. Jag går alltid mellan fjällstugor och fjällstationer och där finns det proviantförsäljning. Tidigare år har det blivit mycket kolhydratrik mat för den är oftast lättast att bära på och det är det som finns i fjällstugorna att köpa, t ex pasta och pulverpastasås, pulvermos, havregrynsgröt till frukost osv. Förra året tänkte jag göra ett litet uppehåll med LCHF-kost under fjällvandringen för att jag inte trodde att det skulle gå, men på de flesta ställen finns det numera att köpa tonfisk på burk, makrill i tomatsås på burk, vakumförpackad salami mm. Och kanske man skulle kunna bära med sig ett paket ägg, dom väger ju faktiskt inte så mycket och några paket bacon. Allt beror ju på hur mycket man vill/orkar bära och hur mycket variation man vill ha med sin kost. Så faktiskt, det blev väl inte till 100% LCHF-kost, men det blev bättre än jag trodde.

systerj
0

Hallå! Planerade för något år sen att gå igenom sverige till fots (fick tyvärr inte med mig någon, så det sket sig) och kollade då upp lite kring just detta. Mitt tips är fläsksvålar (väger ingenting) och torkad köttfärs som du gör själv (googla för recept). Annars finns ju torkad fisk, proteinpulver och lite annat att tillgå.

Jag som inte är så krävande vad gäller mat skulle nog kunna klara mig på fläsksvålar och vatten iaf en vecka. Ät saker som växer på marken för c-vitamin.

Raring
0

Ghee, torkat kött, ägg håller förvånansvärt länge om man lyckas förvara dem så att de inte går sönder, ölkorv, salami, tubost (ok det är inte helt optimalt men det funkar), nötter! Ev. någon kaka mörk choklad? Eller en liten whiskey att hutta på framåt kvällen? Flört

Det finns äggpulver att köpa - blanda kokos/mandelpannkakeblandning som kan bli pannkakor eller blanda med torkad lök och kött och göra omeletter på.

Kaffe och te fungerar ju som vanligt.

Vad mer kan man önska sig i livet?

Marie-ann
0

Fantastiskt vilken idérikedomGlad Det kommer nog att funka!

Fläsksvålar, vad är det, var får man tag i det, går det att äta??? Gissar att ni inte tuggar i er det man skär bort från sidfläsket, eller?

Raring
0

Fläsksvålar har ungefär konsistensen av potatischips, ser ut ungefär som bleka och tjockare potatischips. Det smakar en aning dävet - förvänta dig inte chipssmak!

Brukar finnas bland chipshyllorna i större butiker.