Pastarecept - någon??
Saknar faktiskt min hemgjorda, färska pasta. Gjord på bara ägg och durum. Har funderat och funderat men inte kommit på någon ersättning för durumvetet. Tror inte mandel skulle falla väl ut. Saknar speciellt en rätt med massor med skinka, ricotta, squash mm gottigott.
Någon som har några förslag?

Jag skulle prova sojamjöl, men det förslaget ska du kanske ta med en nypa salt eftersom jag aldrig har gjort egen pasta. 
Köpte pasta till sonen igår och letade förgäves efter proteinberikad pasta. Dock noterade jag att den naturliga proteinhalten var högre i pasta gjord på dinkel. Du kan kanske blanda hälften dinkel, hälften soja?
Om jag vore sugen på pasta (men det är jag inte) skulle jag rota runt på amerikanska low-carb-sidor. Men jag blir bara sugen på min hemkokta bolognese och den lägger jag i en urgröpt squash, väl gömd under en driva riven ost…
Men soja skall man å andra sidan undvika. Squash är inget dåligt alternativ till pastan som sådan till det receptet jag tänker på. Kan göra den på ett annat sätt kanske. Får fudnera lite och återkomma med recept om jag testar något.
Jag tänker som så, att blir man långvarigt sugen på något som man brukade tycka om, så kan man ju göra ett planerat avsteg och äta det. Min tro är att man kommer att upptäcka att det inte var så gott som man ville minnas. Åtminstone är det precis vad många andra skriver att de upplevt.
har du testat att äta din rätt utan pastan???

Har inte provat carbzons pasta men brödet var okey. Det finns kanske någon annan som testat?

Jag åt hot köttfärssås med ost ovanpå strimlad isbergssallad idag
#4 Nej, men jag har kanske en idé om hur jag skulle göra.
#5 Kan inte tänka mig annat är färsk pasta, den där måste vara torkad?
Strimlad, kokt vitkål funkar jättebra istället för spagetti till köttfärssås och carbonara, tycker jag iaf! 

Prova såsen utan pasta, så gör vi
Jag har provat pastan och den var äcklig!!! Kunde lika gärna ha tuggat på kartong eller träpinnar… Sååååå torr! Funkar inte ens i gratäng.
Smörstekt vitkål funkar utmärkt som pasta-substitut.
det finns någon pumpa som visst heter spagettipumpa, syrran som är vegetarian har pratat om den, det ser ut precis som spagetti, smaken vet jag inget om… inte kh-innehållet heller…

Kallas spaghettisquash här i USA. Googla det så hittar du massor med recept- Innehåller c:a 10g kolh. per portion (1 cup-c.a 110 g).
Ganska gott. Man kan baka, koka eller micra den. Sen skrapar man ur fröna och spaghettar till innehållet med en gaffel. Blir långa remsor.
Jag har för mig att jag läst om hyvlad, kokt rättika som pastasubstitut. ???

Hej igen!
Sojamjöl tycks vara "no-no" här, men jag vet inte varför. Men en gång lär man väl överleva med tanke på allt annat man överlevt så här långt! 
Hittade iallafall ett recept på färsk, hemgjord pasta på sojamjöl på en amerikansk sajt.
(Hoppas länken funkar, har aldrig testat att länka förut.)
Jag har även gjort bandspaghetti av skalad, hyvlad och strimlad zucchini. Den blev lite mjuk men kanske kan man få den mer "al dente" om man testar lite olika tillagningstider.
Jag stekte zucchini-banden lite lätt i smör och gjorde sen såsen direkt i pannan (lite champinjoner, strimlad skinka, lök och grädde). Blev supergott men som sagt, "spaghettin" blev lite väl mjuk. Kanske skulle man lägga i den sist av allt, bara så att den blir varm.
Om du gör en god bolognese kanske du kan micra eller bara snabbt steka på Zucchinin?
# 15 bland annat för att det är för högt kh-innehåll kanske? 16 % blir lite väl mycket för de flesta skulle jag tro, men jag har läst någonstans att det är onyttigt av någon annan anledning men jag minns inte vad det var.

Jag råkade göra ett misstag som skulle kunna användas som pastarecept. När jag skulle knäcka ett ägg kom en äggulestråle ner i en gryta kokande vatten. Det stelnade ju såklart med en gång, och när jag smakade, så smakade det som pasta. Såg ut också för den delen.
Så man kanske kan vispa ihop ägg och föra ner som en stråle i kokande saltat vatten?
Experiment var det ja!
ja va bra! Om ma har en stor spruta så kan man ringla ner ägg, kankse vispa först så det blir lite tjockt? Kanske med lite husk i och så spritsa ner från en spritspåse med fin, slät tyll när det tjocknat ordentligt!?

Ja, man kan ju alltid prova :) Men jag tror det ska gå med endast ägg också :) Om du provar får du inte glömma att rapportera!
jo att ringla går nog, men inte att spritsa tror jag, det rinner nog bara ut för fort

#17 Pennylane1 Det var nog det här du ville referera till
http://www.westonaprice.org/brochures/wapfbrochure_sv.html#soja
nej det var det nog inte, det var något som stått härinne, läser aldrig de där krångliga länkarna som folk lägger ut
(den där förlorade i trovärdighet på direkten när jag såg att de inte kunde stava)

Weston A. Price Stiftelse är nog bland de trovärdigare inom nyttig föda men sitter trovärdigheten hur den som översatt då kan ju det vara ett problem. Annars är det nog nyttig läsning för alla andra som kan läsa lite krångliga länkar
hur vet man vem som är trovärdig?
man får gå på magkänslan… och när jag såg aseat två gånger så sa min magkänsla (säkert felaktigt) att det här var inget jag kan lita på…

Kanske någon deg som man baserar på vetegluten (veteprotein) och mycket ägg ???
Sen denna länk:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2d6ac8d2-21fc-4678-bb82-92118693ff93
Medarbeterare på Kost
Dreamfields' pasta smakar precis som vanlig om inte bättre.
#27 Trevligt med Dreamfields hade inte hört om dom förrut. Fast 10% kolhydrater är kanske lite väl mycket för mig.

Vill du ha pasta. ät pasta. Men inte varje dag kanske…
Har någon här sett en smal italienare? 
Som diabetiker har jag levt efter det mottot ovan…vill jag ha tårta så äter jag tårta. Men jag gör det inte särskilt ofta. Och när jag väl gör det så är det jävligt gott och sen fattar jag varför blodsockret sticker all världens väg.
man måste få unna sig vissa saker även om man "inte får.
#27 Ska man inte räkna bort fibrerna? Det är ju ett amerikanskt märke och i USA räknar man fibrer som kolhydrater, så då blir det väl 2%?
#28 Ska man inte räkna bort fibrerna? Det är ju ett amerikanskt märke och i USA räknar man fibrer som kolhydrater. Då blir det väl 2% nettokolhydrater?

Angående den där pastan:
Jag blir skeptisk till produkter där innehåll och kalorier inte går ihop….hur får man 10g k, 1g fett och 13g protein att bli 339kcal…jag får det till 100?
Är det mer kolhydrater än de skriver eller är deras uträkning av kalorimängd felaktig (hur man nu kan räkna fel på en så enkel sak)?
Näringsvärde: per port 50g per 100g
Kalorier 169,5kcal/710kJ 339kcal/1420kJ
Protein 6,5 g 13 g
Fett 0,5 g 1 g
Sat. Fett 0 g 0 g
Kolesterol 0 mg 0 mg
Natrium 0.031 g 0.062 g
Kolhydrater 5 g 10 g
Kostfibrer 4.5 g 8 g
Socker 0 g 0 g
Tydligen är majoriteten "protected carbs".
Citat taget från Dreamfields FAQ:
"Q. Why do you say that Dreamfields Pasta only has 5 grams of digestible carbs when the nutrition label states that it has 41 grams of carbohydrates?
A. While the total number of carbohydrates is the same as traditional pasta, our patent-pending formula and unique manufacturing process protects all but 5 grams of carbohydrates from being digested. The Dreamfields fiber and protein blend creates a protective barrier to reduce starch digestion in the small intestine. The unabsorbed, or protected carbohydrates then pass to the colon where they are fermented, providing the same health benefits as fiber."

Hur får kroppen dessa kalorier från "protected carbs" om de nu matar svamp och bakterier i tarmen (Urk)?

Ja, många av de är smala 
En del av mig är "italiensk" ock när jag läser om den här produkt…
Vänliga hälsningar Stephan
# 34
"…providing the same health benefits as fiber."
URRRK det finns ju inga hälsofördelar med fibrer!!!!!!
Testa att steka ägg/omelett tunt och sedan strimla det

Appropå soja (om man nu tycker det är ok mat ! ) Så finns det ju pasta,nudlar gjorda på tofu och Jam´s mjöl. Man kanske skulle kunnna testa mjuk tofu, vatten och veteproteinmjöl till lämplig konsistens till en pastamaskin ?
Medarbeterare på Kost
Det är inte ersättning för spaghetti jag är ute efter utan ersättning för durumvete så jag kan göra pastadeg med ägg.
Skall ha det i plattor till en rätt. Gjorde den utan pasta och det blev Ok, men vore bättre med något. Kanske mandelpasta?
Får experimentera själv och återkomma om det blir bra.
"har du nånsin sett en smal italienare"
snacka om att ha fördomar! Det finns väl massor med smala italienare!? De flesta tror jag…
Lasange kan man göra precis på samma sätt som med pastaplattor, men med hyvlad "sqvåsch" :-))
Använd mycket riven ost. Gärna en del grädde i den vita såsen plus Creme F.
Tror ni att det går att göra pasta av mandelmjöl med tillsatt gluten?
Jag köper faktiskt pasta här http://www.lowcarbshop.se
Pastan är fantasktisk god, smakar som vanligt pasta fast men slipper den där slemmiga överkokta pasta om man kokar för länge.
Jag tycker sbsolut att detta är ett alternativ eftersom man äter ändå inte det varje dag! Jag använder denna pastan till lasange och spaghetti med köttfärssås eller pasta carbonara och det blir inte många gånger per månad, kankse 2-3?
Det är iaf bättre än vanlig pasta och det finns inget som går att ersätta pastan med i tex lasange tycker jag.
Eftersom jag har levt efter LCHF nu ett tag och tappat 18kg så fungerar detta superbra för mig.

Exakt!! Har också gjort lasagne med zucchiniplattot. (hyvlar med en osthyvel över hela zucchinin så blir det plattor.
sen lägger man dem i botten i en smord ugnsform, sen ca 400 gram färsk bladspenat, häller 1,5 dl grädde över. Steker köttfärs med tomatkross o kryddor, lägg över spenaten, lägg över massa riven lagrad ost. på med ett lager av zucchiniplattor. strö ost över.
SUPERENKELT o SUPERGOTT!!
ps.man kan ha annan fyllning i också än köttfärssås. typ lax o räkor.
Emmisha
Användr du rå zuccini eller ska den kokas lite först? Det här lät gott o ska testas.

Jag ska prova det med oopsie emellan.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag har gjort med både rå zucchini och "stekt zucchini" men när du steker zucchinin vänd ner den sist av allt så att den bara blir lite varm, annars blir den väldigt sladdrig o blöt!
Men den e supergod rå. väldigt fräsch!! då är det jättegott med olivolja, fetaost, stekt svamp o lök+ vitlök, och stektkyckling eller /och stekt bacon/fläsk.
Men testa båda varianterna o se vilken du gillar bäst!! =)
Jag tycker hyvlad sqash ger en för blöt lasange, det blir bättre med aubergine, men då blir det ju moussaka i stället för lasange. Men det spelar kanske inte så stor roll vad saker och ting kallas.
Jag tycker hyvlad sqash ger en för blöt lasange, det blir bättre med aubergine, men då blir det ju moussaka i stället för lasange. Men det spelar kanske inte så stor roll vad saker och ting kallas.
tror oopsie kan bli riktigt bra faktiskt! Om man gör den tunn nog!
# 48
Verkar riktigt mumsigt, låter gott med rå zuccini o kyckling. Tack för tipset