Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2906 ggr
Mojjan73
0

Hur ofta äter ni efterrätt?

Det enda jag vågat prova hittills är vaniljpannacotta till efterrätt i lördags mest pga att min make varit så himla sockerberoende att jag inte riktigt vågat trigga honom med något annat. Men nu verkar det ha lugnat sig, han behöver inte hela tiden prata om godis osv. Flört

Nu undrar jag lite, hur ofta äter ni efterrätt? Typ blåbärspaj (allt enligt LCHF naturligtvis), pannacotta osv? Vi brukar ha myskvällar på fredagarna för att fira in helgen och då kan det var mysigt med något extra gott. Men då jag i alla dessa tider varit med i VV eller liknande så har ju efterrätter mer eller mindre varit förbjudna och det känns fel…. Jag kämpar för att bli mindre fettskrämd men banne mig, dessa år sitter i ryggmärgen. Skäms

axelina
0

Vi äter aldrig efterrätt, tar däremot gärna en pytteliten whisky på fredagkvällen.Glad

BoelLouise
0

Jag äter (tyvärr) gärna efterrätt. Pannacotta, liten bit ostkaka med mkt grädde. Lite bär vispade med grädde. Eller en bit mögelost. Finns mkt gott som inte är så sött, har upptäckt önskan efter salt… En god ölkorv, osv osv…

Raring
0

Chokladmousse är mitt knark "of choise", gärna framför en film och med en fjäskande katt spinnandes på magen som vill smaka på grädden. Någon kväll i veckan i perioder.

evacarina
0

Sällan. Blir i så fall en bit 90% Lindt choklad, en bit brie eller en liten konjakchoklad från kokboken Smörstekt Tungan ute.

I helgen festade vi till det och gjorde cf-dipp med vitlök, dippade oliver, ostkuber o lite morot-/gurkstavar. Fast det kanske inte var efterrätt utan istället för chips och ostbågar…

Hausswolff
0

Jag äter sällan efterrätt, jag har insett att det mest är en "ful" ovana. Om jag däremot har gäster bjuder jag på Chokladmousse eller chokladkaka med vispad grädde.

Men… jag saknar smågodis ibland. Och ostbågar… Obestämd

Mervi
0

I början åt jag mer av alla de sorter som finns, det var så härligt att kunna äta feta efterrätter. Men med tiden blir det mindre och mindre, har inget behov av dem.

Idag blir det bara när jag har gäster.

Lite ost och vin blir det oftare än söta saker.

missaz
0

Jag äter aldrig efterrätt, däremot så händer det att jag väääääldigt sällan tar en liten bit mörk choklad eller lite grädde med hallon som fika.

greensis
0

När vi har gäster eller kanske varannan vecka - typ när jag gör hemgjord glass till barnen.

Hellre ost och lite vin än sötsaker.

Kan ta typ en ruta 100% choklad per vecka.

Fabricati diem, pvnc!

Siggebus
0

Jag äter aldrig efterrätt.

Jag har efter många års matmissbruk lyckats lära mig att INTE äta mer än tills jag är nöjd. Alltså nöjd och inte proppmätt! Glad

När jag har ätit mitt mål mat så är jag nöjd - lagom mätt - och vill inte därefter stoppa i mig ännu mer. Jag är rädd för att ett sådant beteende skulle kunna trigga igång ett osunt ätande igen på mig.

Tankesättet att "belöna" mig själv i alla möjliga och omöjliga situationer med något att stoppa i munnen är alldeles för riskabelt för mig. Glad Risken är stor att jag då hittar på en massa anledningar till att få belöning Skrattande Skäms

Sugiyama
0

Just direkt efter maten brukar jag inte alls vara sugen på någon efterätt men ibland händer det att jag senare på kvällen blir lite sugen, då äter jag fläsksvålar, färska räkor med aioli eller sådana där småkrovar. Ska vi festa till det blir det glass gjort på hallon och grädde.

Aniara4
0

Sällan numera. Före LCHF åt jag väldigt ofta glass, paj osv, så ett tag gjorde jag mycket substitut. Insåg bl.a. att jag inte kan äta pannacotta, jag blir beroende direkt!

Men jag brukar ta en ruta riktigt mörk choklad någon gång då och då, ett par gånger i veckan kanske. Och får jag sötsug efter maten tar jag en klunk grädde direkt ur paketet Skäms, det brukar hjälpa.

Solpuss
0

Äter efterrätt på helgerna - OM jag verkligen är sugen!!

En favorit är en kopp yogi med en skvätt whiskey och massor med vispad, med vaniljskrap smaksatt grädde på toppen.

Annars mascarpone, gärna med limezest, grädde och hallon.

Eller en ganache (tryffel) gjord på 90%ig choklad.

*mums*

Mindre avancerade favorit: ost, ost, ost och vin.

Men igen - för min del gäller det att inte tillåta mig efterrätt "bara för att" eller som belöning. Allt för att inte halka in i gamla beteenden.

JAUS
0

Endast vid festligare tillfällen, precis som innan LCHF. Däremot kan jag ta mig ett mellanmål nån gång bestående av t.ex. mascarpone, vanilljstång och mörk choklad, men det är inte ofta.

kaisakavat
0

Äter inte efterrätt - är för lat för att idas göra i ordning nån. Flört Så det blir kanske en g per månad och då blir det kesoostkaka typ.

Men jag gör ibland (åxå kankse en g i månaden) ett sorts godis till kaffet: 50 g smör, 15 g mörk choklad, 15 g kokosflingor och 15-20 g hackade nötter/mandel. Rullar till bollar och tar en sån boll till kaffet ibland.

tamari
0

Inga efterrätter alls hos oss, det har eg aldrig hört till våra vanor. men har vi gäster så kan det bli en pannacotta eller ostkaka (LCHF)   med bär.

Wtn3
0

Aldrig, efterrätter med bär och mycket grädde kan jag kosta på mig efter viktminskningsfasen, och även då väldigt sparsamt, för jag var inte speciellt förtjust i söta efterrätter när jag åt tallriksmodellen heller, mina laster var mer chips, läsk, popcorn och pommes frites.

flikkan77
0

Äter bara efterrätt just nu, fast i proteinpulverform. Smakar som chokladpudding och passar mig perfekt. Flört

"You just have to belive…"

Jennix
0

Det beror helt på hur socker-avgiftad jag är. Har jag ätit en längre tid utan snedsteg så kan jag äta vissa saker utan att triggas, men har jag nyss fuskat så försöker jag avstå från godsaker så mycket som möjligt.

Riktigt mörk choklad blandat med mycket fett funkar när jag är avgiftad, det triggar inte till överätande eller ger sockersug - det ska vara MÖRK choklad, 85% eller 90%. 70% är för sött, det funkar inte.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Farwuq
0

Det var åratal sedan jag åt en efterrätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Helmic
0

Någon gång per vecka blir det. Vi bakar något istället för att ge barnen lördagsgodis.

annainorrland
0

Under min viktminskningsfas så var det max en gång i veckan, hallon och grädde. Nu när jag nått min målvikt verkar det gå bra med både tre och fyra gånger i veckan utan att vikten börjar öka. Jag älskar hallon o gräddeGlad

Rosalita
0

1-2 gånger i veckan kanske. Ibland mer sällan. Det går lite i perioder. Oftast är det mörk choklad, allra minst 70 % men helst mörkare. Någon gång ibland lyxar jag till det med ganache och hallon. Grädde tycker jag inte om i form av vispgrädde så något sådant blir det inte. Jag har tur som fortsätter att gå ner i vikt (om än sakta) trots att jag äter lite sött ibland.

raphanus
0

Sen jag köpte chokladkakor med 100% kakaomassa i och dito chokladpulver har det blivit ganska ofta; dagligen i perioder. Jag rör ner chokladen i äggmjölk, som jag gör på vatten, ägg och ghee. Och eftersom den ghee jag fått tag på smakar lite banan, så blir det väldigt efterrättslikt.

bazz
0

Någon gång om året, när man är på bättre middag och efterrätten verkar OK. Var ingen efterrättsätare innan LCHF heller………..