Cissits tråd - helt enkelt
Hej! Har gått och funderat på att starta en egen tråd ett tag. Nu har jag lite funderingar jag skulle behöva hjälp att reda ut och det kommer säkert bli fler så jag slänger upp en egen tråd på en gång!
Så här ser det ut för mig:
Jag är snart 28 år, har lite drygt 20 kilos övervikt (om man nu ska prata kilon, men typ 4 klädstorlekar kanske). Lider av fibromyalgi, levaxinbehandlad hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) återkommande migränanfall och en tarmåkomma som kallas enteral dysmotilitet, är lite som en svårare variant av IBS kan man säga, tarmmotoriken fungerar inte riktigt som den ska och lite så.
Har fått tips från min magläkare att prova att dra ner på kolhydraterna och från en läkare på vårdcentralen att prova lchf (han tipsade helt öppet om Annikas böcker). Har länge gått och funderat på det här och slog till slut till och gjorde ett försök.
Hade dessutom hört att många blir bättre inte bara i magen utan även i sin fibromyalgi och migrän, så det kändes som en bra grej att prova.
Idag (den 22 mars -09) så är jag inne på vecka 8 med lchf. Magen mår mkt bättre och jag minskar i omfång i en ganska lagom takt. Har gått ner kanske 3,5 kilo eller något sådant men jag har minskat dessto mer i centimetrar vilket jag ser som en otrolig vinst! Störst är dock vinsten med magen.
Övergången har gått ganska bra tycker jag, kände mig väldigt trött och matt några dagar vecka två men det gick över och jag hade helt plötsligt mer energi än på flera år! Jag kände också mig mkt mer klartänkt, efter år med "fibrodimma" (man får svårt med minnet, att koncentrera sig och något som brukar kallas brainfog, att det känns dimmigt och konstigt i huvudet)
Tyvärr har det gått över och för ett par-tre veckor sedan så började jag känna mig väldigt matt och hängig igen. Känner mig yr och helt orkeslös, blir trött och får hjärtklappning bara av att stå upp känns det som. Har varit lite förkyld men det känns verkligen inte som något förkylningssymtom, det här är något helt annat. Det känns som om något är riktigt galet i kroppen. :( Har även haft väldigt mkt ont i huvudet och kroppen. Det känns inte som om det är fibromyalgin ensam som bråkar heller.
Känner mig lite orolig över det här och har funderat på att söka mig till vården. Men innan jag gör det så tänkte jag att jag skulle kolla om det kanske kunde ha med kosten att göra?
Andra tankar är järnbrist (då jag sedan lite drygt ett år tillbaks har en kopparspiral som gör att jag blöder lite nu och då..och ganska mkt) men det borde väl inte komma så plötsligt? Jag har också tidigare haft B12-brist och det kanske kan vara något jag fått tillbaks, det är pga min tarmsjukdom som jag har lite svårt att ta till vara på B12 och jag får äta extra B12 i form av behepan, har gjort det några år nu.
Jag vet inte…mkt tankar. Ursäkta att det blev ett så långt inlägg, men ville ge lite bakgrundsfakta.
Är hemskt tacksam för alla tankar kring detta! Även om ni inte alla är läkare och utbildade i ämnet så finns det otroligt mkt kunskap som cirkulerar på den här sajten, dessutom mkt erfarenhet kring omställningsbesvär och liknande.

Kom på att jag kanske ska tillägga några saker. Jag äter multivitamintabletter, fiskleverolja (äter ingen fisk alls i övrigt) och magnesiumtillskott varje dag. Äter för närvarande ingen medicin för fibron då inget har funkat, förutom någon enstaka citodon eller tradolan när jag har som värst värk.
Ett tag trodde jag att jag hade vätskebrist och att det var därför jag var matt och yr, men jag dricker väldigt ordentligt med vanligt kranvatten och har dessutom provat med vätskeersättning utan resultat. Kissar normalt också.
När det gäller maten låg jag på runt 2% kolhydrater (kanske 10-12 gram om dagen) när jag kollade i minmat förut, hittar inte de dagarna, det verkar inte sparas så långt tillbaks och jag har slutat fylla i där. Tror att jag kanske har lite lägre intag i dagsläget, men det varierar lite från dag till dag. Låg på ungefär ett gram protein per kilo kroppsvikt, ibland lite mer, men jag tror jag låg rätt bra där och resten fett. Har inte tänkt så mkt på hur mkt jag äter utan mer ätit mig mätt och nöjd, hamnade nog på ungefär 1800-2000 kcal, ibland mer eller mindre. Tränar ingenting pga min fibromyalgi mer än korta promenader, nu när jag har varit så hängig så orkar jag inte ens det, orkar knappt stå på benen. Är med andra ord ganska stillasittande och har nog inte så stort energibehov egentligen.
De kolhydrater jag får i mig kommer mest från mejeriprodukter. Kanske någon enstaka skiva av någon grönsak ibland. Eller några nötter vid något festligt tillfälle.

hej Cissit!
Usch, det verkar vara jobbigt! Jag förstår att tankarna far runt, jag har också tänkt en del på hur jag mår..(migränen)
Jag tycker att du verkar äta föredömligt, så du ska verkligen vara nöjd med kosten. Det som jag har funderat så mycket på är om man får en hormonförändring av kosten..jag fick ett svar i min tråd att man kan få rubbningar i menstrationscykeln. har även läst det i andra trådar. Kan det vara det som spökar för dig också?
Man kan ju få alla möjliga jobbiga symtom om hormonbalansen rubbas, och du är ju också migräniker. Hoppas du får svar från någon med längre erfarenhet!
/Anna

Hej AnnaCecilia! Kul att du kikade in på min tråd!
Jag har faktiskt inte haft något migränanfall nu på ett tag, däremot vanlig huvudvärk varje dag i typ 3 veckor om inte mer nu :/ Värst är yrseln och den totala orkeslösheten, känner mig helt tung och trött i kroppen.
Ja det är möjligt att det är hormonerna! De borde ju kunna ställa till det lite i kroppen. Har inte märkt någon förändring på blödningarna, men det har ju bara gått 2 månader också.
Är det någon mer som har några idéer?

Nu är det dags för uppdatering här. Det händer inte så fasligt mkt på viktminskningsfronten, har väl gått ner någon halvcentimeter lite här och var, men det får ta den tid det tar.
Började känna mig lite piggare igen, i några dagar, sen slog nästa förkylning till, den här gången rejält. Blev riktigt febrig, hade ont i halsen och kroppen, öronen, huvudet och överallt. Det här var typ 1,5 månad sen nu och jag är fortfarande "skrånkig" i lungorna och fick bricanyl utskrivet av läkaren (som jag inte tycker hjälper något alls).
Har mått illa sen innan påsk, började nästan fundera på om jag var gravid ett tag. Men nejdå.
Åkte i fredags, 1 maj, in akut med enorma menssmärtor och mådde allmänt dåligt, kände mig febrig och mådde jätteilla. Hade hög sänka och de sa att jag hade en infektion i kroppen och att min kopparspiral skapat inflammation. Så nu har jag fått två kurer med dunderantibiotika och mår riktigt dåligt. Ska ta ut spiralen på onsdag, akutläkaren hade inte tid med det (jag fick vänta nästan 9 timmar på mitt två minutersbesök) då det var sjukt mkt folk som väntat länge.
Känns lite trist att jag varit så mycket sjuk sen jag la om kosten, två rejält utdragna förkylningar och nu en infektion. Jag som nästan aldrig är förkyld längre :/ Men jag har hört att det har varit ovanligt otäcka virus den här våren, många som varit sjuka länge…Jag hoppas att det ska vända iallafall, många säger sig ju bli friskare med lchf.
Magen håller sig fortfarande lugn, förutom nu när jag äter antibiotika då bråkar den som tusan.
Jag har varit och lämnat prover för att utreda min långdragna trötthet (som iofs kanske kan bero på infektion i kroppen, nu när jag vet att jag har det) De ska kolla järn, B12, folsyra, blodsocker och lite annat. Blir spännande att se vad det visar.
Det jag tänkte kolla med er "experter" här på forumet är ju att det skrivs mycket om olika form av kosttillskott. Är det någon som har några rekommendationer på vad en "sån som jag" borde prova att stoppa i mig? :) Jag äter idag B12 (behepan) Omega 3 (försöker ta två 1000 mgs kapslar om dagen men glömmer ofta bort den andra så det blir oftast bara 1) någon slags multivitamintablett från apoteket, 2-400 mg magnesium om dagen (beroende lite på hur magen beter sig). Det känns inte som om det är någon idé att fråga vanliga vården för de verkar inte ha så bra koll på det där med tillskott.
Har hört att jag bör äta lite olika tillskott tack vare min sköldkörtelfunktion också, men jag har lite dålig koll på vad. Läkarna har inte nämnt detta alls.
Jag är ingen expert precis men tycker kanske att sunda förnuftet säger att det borde vara infektionen som ställt till det för dig. Då blir hela du nedsatt och är nog mottagligare för infektioner.
Hoppas verkligen att det reder ut sig nu och att du snart är pigg och kry igen. 
/Lena
Jag tycker din orkeslöshet liknar "övergångsbesvär". Det är mycket vanligt med såna symtom efter ett par tre månader efter att man börjat med LCHF.
Anki1 som oxå har fibro och strora besvär ifrån magen (som nu har lugnat sig)
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Hej cissik.
Usch! Jag blir arg och förfasad verje gång jag hör om kopparspiral. Har en vän som blev koppar förgiftad av den. (Själv har jag hormonspiral. Funkar hur bra som helst. Har mens varannan månad och järnvärdet ligger på topp.) Som jag förstår det så motarbetar kopparet järnet. Kemiskt. Vilket leder till obalans i kroppen eftersom man också blöder onödigt mycket när man har kopparspiral. Jag hoppas det blir bättre när du får den uttagen!
Kram!

Zolunia, men jag har förutom smärtorna på slutet mått hur bra som helst med kopparspiralen och jag tål inga som helst hormoner…så jag hade liksom inte så många alternativ. Det är många som mår finfint med sina kopparspiraler, så jag tror att det är väldigt individuellt det där, precis som med hormonstyrda preparat.
Visst har jag fått lite rikligare blödningar och någon dag längre med kopparspiralen, men inte alls så farligtsom jag trodde från början, men å andra sidan minns jag inte hur min vanliga mensblödning är och hur ont jag får, eftersom jag gått på hormonpreparat sedan jag var 15(fyller 28 på midsommarafton)
Nåja nu är den lilla rackaren ute iallafall och det känns väl bra, hoppas på att slippa få så ont i fortsättningen, men det är ju inte heller helt säkert att det var spiralen som ställde till det. Nu ska jag ut och leta efter en p-dator på nätet och pessar utan latex i, för de är de enda metoderna jag har kvar förutom avhållsamhet eller skaffa barn ;) Känns lite trist att det inte finns fler hormonfria preventivmetoder och/eller något för killarna.

Nu har jag fått svar på provtagningen. B12 och folsyra ser bra ut, blodvärde likaså. Järn var inom ramen för vad som var normalt, men lite lågt, men det kommer antagligen ordna till sig nu när min kopparspiral är ute, kan tänka på att stoppa i mig lite extra järnrik kost.
Däremot var mitt fastevärde av blodsockret inte bra! Det som alltid har varit superfint…. Låg på 6,2 nu. Det är inte superhögt men tillräkligt högt för att läkaren ska vilja hålla lite koll på mig. Ska ta nya prover i början av juni, tills dess tyckte hon att jag skulle "tänka mig för lite". Jag berättade att jag minimerat kolhydratintaget för min mages skull och hon tyckte att det var jättebra och att jag skulle fortsätta med det.
Har hört att en del kan få högt fastevärde när de äter lchf….men blir ju ändå lite fundersam. Ska jag oroa mig?