Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4670 ggr
savonit
0

Har ni testat LCHF-knäckebröd?

Hej, vi körde in en plåt ost chips en dag fast vi körde en ost pålt som vi kallar det fylla hela plåten istället för plettar.

Lyckades låta den vara inne för länge så den bliv något brändare än vanligt. vilken katastrof tänkte vi, men sedan tog jag en bit, bredde på smör och skinka och ost.

Och vad var då detta ett gott knäckebröds macka, med krispighet och Super smarrigt.

HEINRICHSTHALER

osten skall det vara, all annan ost vi gjotr chips och knäckebröd på har smakat skit salt och pyton, denna blir super.

Ha en trevlig knäcke kväll.

greensis
0

Vilken temperatur och hur länge?

Blev det enskilda bitar, eller fick du bryta av från en ihopsmält, krispad kaka?

Fabricati diem, pvnc!

savonit
0

200 grader tid vet ej riktigt, men den skall bli brun och inte gul och mjuk, utan brun och krispig.

Vi brukar köra hel kaka och bryta, men man kan göra formar som chips med om man vill.

mazen
0

Du kan inte precisera vad du hade på plåten, är det bara HEINRICHSTHALER?????

savonit
0

Ja det är bara HEINRICHSTHALERs rivna ost in i ugnen på 200 grader tills den blir brun och krispig, vänta tills den svalnar, bryt i bitar bred smör och ost skinka ock paprika på, knaprigr och påläggigt gott som knäckebröd.

Kan ju vara så LCHFiserad att jag älskar allt som påminner om riktig mat men vi 2 tycker der är som knäckebröd i alla fall.

[Pennylane1]
0

Den osten köpte jag en hel del av tills jag märkte att det var så mycket kolisar i, 4,5 eller något?

savonit
0

hehe kolisa jaj 4 st inte så mycket med tanka på att all annan ost som ost chips smakar sallt skit.

Sedan handlar egentligen inte viktnedgång om kolisat utan av kalorier.

Minder kolhydrater medgör dock att gi värdet blir lägre och man förblir mätt längre än om kolisisarna är flera.

Själv har jag gått ner 15 kg på 3 månader liggar på bmi 23 nu.

Genom att ära LCHF får man ett bra GI värde och håller sig mätt länge men jag hadde kunnat gå ner lika mycket som nu om jag skulle äta lika mycket kalorier.

Dvs skullejag ära 1500 - 2000 kaloriaer lchf mat eller chips eller viktväktarmat eller mjölk hadde jag gått ner dessa 15 kilo i alla fall, men jag hade troligen inte kunna hålla mig mätt så hadde säkert ätit mera eller godis inget hokus pokus, s¨å ät ni gott lchf knäckebröd LCHF is the way!!!

Cissit
0

Konstigt det där, för jag äter typ dubbelt så mkt kalorier som jag gjorde när jag åt viktväktarmat och går ÄNDÅ ner i vikt :P

4,5 gram kolhydrater i ost går bort för mig, men det låter verkligen supergott! Jag har gjort ostchips av parmesan och av västerbottenost, båda blev supergoda!

[Pennylane1]
0

ja jag har gjort jättegoda ostchips av olika sorts ostar så att BARA den där kolhydratsstinna Heinrhichsthaler skulle gå att använda är ju snickelisnack Flört Ost ska ju i princip ha noll kolisar om det inte är en massa tillsatser… potatismjöl bl.a. är det i Heinr. thaler Skrikandes

savonit
0

Jasså, för vi har testat på både annan riven ost Gouda kanske det var och 2 andra hård ostar tex arlas Präst ost och sedan en ost till mins inte vilken det var.

Och sedan funkade det men henrich och då bara Weeee.

Så antog vi att det funkade bäst med denna. om det inte stämmer står jag inte för mitt påstående.

Isåfall tycker jag att vi skall tippsa om ostar som funkar bra.

savonit
0

men det säger egentiligen inte att du inte hade gåt ner i vikt om du ätit lika många kalorier viktväktare.

Att du äter mera nu och och går ner i vikt, beror i alla fall på kalori underskott, och inte kolhydrat underskott.

varför många har LÄTTare att ligga på energi underskott på en lchf diet och och ändå äta mera kan jag inte svara på antingen skiter man ut energin eller så behöver kroppen mera energi till att göra om fett till ketoner istället för kolhydrater till socker, och för att det krävs mera energi ligger man kanske av den anledningen på energi underskott.

Kalorier in/kalorier ut måste vara i obalans för att vikten skall förändras, finns inget hokuspokus, energin tar vägen någonstans, ingen energi kan försvinna i tomrummet, fysikens grundlagar går inte att rucka på.

[Pennylane1]
0

det finns väldigt många trådar där kloka människor har förklarat att det där med energi in ut inte stämmer! Vi är inga maskiner.

Lottalis
0

#savonit

På viktväktar vis höll jag mig på 1200-1300 kcal/dag. Arbetade, jumpa och höll i gång.( 20år, ner 2kg upp 3kg, Ner 20 upp 25kg osv.)

Nu håller jag mig till LCHF 1700 - 2000 kcal/ dag. Undet 20 kolydrater /dag. Rör mig knappt, sjukskriven, vikten går neråt i jämn takt. Hälsan är otroligt mycket bättre. Insulin svängningarna är helt borta.

Känn efter vad du mår bra av men ge det en ordentlig chans - förlj kostråden.

Lycka till!

Lottalis
0

# savonit

Glömde säga jag kommer att testa osten, när jag hittar den men också andra.

Fortsätt testa det är kul med nya saker.

Saknar också knäckebröd.

[Pennylane1]
0

för den som tål lite spannmål, så har jag komponerat ett litet alternativ till flatbröd det innehåller ungefär 1,5 gram kh per skiva (beroende på hur stora man gör) dvs ungefär en tredjedel mot finncrisp och knappt hälften mot flatbröd tror jag…

här

savonit
0

Nej vi är inga maskiner, men energin som vi sätter i oss måste ta vägen någonstans.

På lchf skiter vi kanske ut mer energi.

varför du igick ner på viktväktarna vet inte jag, svält kost möjligen, din kropp sade stopp och förbrände mindre än du gjorde av med.

Och på fett kanske du ligger på bra nivåer men ändå ettt underskott kanske pga att din kropp höjer förbränningen under ketos omvandlingen och förbränner mycket mera energi underskott.

NEj vi är inga maskiner dessa kan man programera till att inte använde energin på rätt sätt, kalorier in/ut måste ändå vara i obalans, hur denna obaland sker skiter kroppen i på lchf kanske överskottet skits ut, vad vet jag.

[Pennylane1]
0

så här svarar MikaelJ i tråden Vanliga frågor och svar på en fråga jag ställde ang kalorier: Alla kalorier påverkar inte kroppen på samma sätt: olika från fett, protein, kolhydrater och alkohol. Dessutom bestäms variabeln kalorier ut delvis av kalorier in.

savonit
0

Skit samma, jag vill inte bråka med folk. på min kropp är det kal in/ut som gäller på er kanske inte.

Jag klarar i alla fall av att hålla kal minus under LCHF vilker jag inte klarat tidigare utan.

Bättre än Gi, lättare än Gi.

Tack för mig.

Cissit
0

#10 Enligt alla mått så ligger jag på kaloriöverskott. Jag tränar ingenting och är ganska stilla i övrigt, tar någon promenad ibland när kroppen tillåter (har fibromyalgi som är riktigt besvärlig för mig) så jag borde ha ÄN mindre behov än en normal kvinna i samma ålder och storlek som jag själv.

Jag VET att jag inte går ner på samma antal kalorier om jag lägger till kolhydraterna, det har jag testat, det är därför jag är här.

Jag har trott stenhårt på kalorimetoden, men njae, jag är nog beredd att ändra mig på den fronten..om någon kan komma på en metod att mäta exakt hur mkt energi det blir i en människokropp, eller i just min kropp, så är det väl en annan sak, men som jag har förstått det så är kalorimåttet uträknat efter hur mkt energi det blir om man förbränner det i en ugn typ. Jag kan ha fel där, men om det är så så kan man inte stirra sig blind på kalorier, även om jag självklart inte tror att man kan äta hur mkt kalorier som helst.

Men skitsamma, oavsett vad det är som gör att jag går ner i vikt så är jag glad ändå. Största anledningen till att jag äter lchf-kost är trots allt för att min magsjukdom i princip nästan helt "försvunnit" dvs blivit symtomfri. Om jag fuskar så blir jag dålig igen.

Att många har lättare att ligga på kaloriunderskott med den här kosten beror nog på att man blir mättare på fett och står sig längre än om man äter kolhydrater. Det drar inte heller igång suget på samma sätt som kolhydrater gör.