Nitritfri kravkorv på nätet
Mälarchark säljer nitria korvar som falu, prins, chorizo etc… Tyvärr är kötthalten endast 55% och kolhydratmängden strax under 10 på dem så de är endast för dem som inte äter strikt LCHF. Nu måste vi bara klaga på dem så att de tar bort sockret och potatismjölet och höjer kötthalten, så är den perfekta LCHF-korvarna födda.
Intressant! Detta får man ju kolla på!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

verkligen!! Synd att de så hög kolhydratsats bara… men vi får klaga! =) Kom igen nu alla LCHF.are ; )
#0, Du säger att den är nitritfri, men när man går in på sidan så står nitrit med i innehållsförteckningarna på korvarna. Hur går det ihop?
Jag kollade 3 slumpvisa ur deras ekologiska sortiment, och det var nitrit i alla tre (och andra e-nummer också).
Redigering: Aha, det är just dom som det står "krav godkänd" på som är nitritfria, det missade jag. Jag trodde att hela det ekologiska sortimentet skulle vara nitritfritt.

I de korvar som saluförs som KRAV-märkta innehåller inte nitrit eftersom KRAV inte godkänner den tillsatsen. EU:s ekologiska märkning däremot, vilket de andra korvarna de säljer har, tillåter nitrit i köttprodukter.
KRAV ställer generellt hårdare krav än EU framförallt vad gäller djurhållningen. Det var väl därför Scan numera inte enbart har KRAV-märkta produkter utan även EU:s ekologiska märkning.
Tyvärr verkar de KRAV-märkta korvarna inte lagerhållas utan har en leveranstid på 3-4 veckor.
Jag har dock inte riktigt förstått vitsen med tillsatt nitrit. Att det primärt skulle vara för att ge produkterna en mer tilltalande röd färg verkar osannolikt eftersom det stoppas in i blodpudding och tämligen gråa korvar. Är det kanske bara för hållbarheten, att ge produkten ett längre "shelf-life" eller är det livsmedelslagstiftningen som härjar?