Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3208 ggr
nimh
0

Vad äta när allt känns blä?

Ingenting i kylen/frysen hoppar ut och säger "ät mig!" och jag har verkligen ingen inspiration för att laga mat… och inga pengar för att fara och handla heller. Det jag har i kylen som är LCHF-vänligt är ägg (3 st), grädde, creme fraiche (kanske 1 dl), turkisk yoghurt, ost, squash, vitkål, en grön paprika, lök… I frysen ligger det broccoli, haricot verts, bacon och köttfärs, men färsen tar för lång tid att tina upp. All "snabbmat" är slut.

(Jag är inte heller sugen på vare sig bacon eller ägg, men jag måste äta nånting känner jag. Men vad?)

Sugiyama
0

Gör köttfärsås på den frusna färsen, den tinar medan du steker den. Av squashen gör du spagetti.

Eller stuva vitkål och stekt bacon till.

Själv gjorde ajg nyss en tonfiskröra med lök, kapris, senap och majo, till det 2 kokta ägg, mums.

Jennix
0

Om man lägger färsen i kokande vatten så tinar den snabbt. Flört Då kan det bli soppa med köttfärs och grönsaker. Eller gryta.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fialiten75
0

Kan bara säga att jag känner igen det där :( . I och med att man sällan är direkt sugen på något så känns det sådär när man ser i kylen ibland.

Jag brukar helt enkelt bara stoppa i mig något, hade säkert bara kokt ett ägg och tryckt i mig med ett glas grädde… sedan är det klart och man är mätt igen

nimh
0

Det blev en sorts sallad på vitkål, paprika, ost och en bit salami som jag hittade i gömmorna… med majonäsdressing och lite rapsolja till.

Men tack för tipsen. Glad

nimh
0

Finns det förresten nån tråd med snabbmatstips, dvs. mat som går extremt fort att tillaga när man inte orkar laga mat? Eller mat som är bra att alltid ha i kylen?

golftokig
0

Tärnad squash och gul lök får puttra långsamt i en stekpanna i smör tills det blir mjukt. Jättegott till grillat.

O till det har man en rejäl klick CF som smaksätts med tex Sweet'n Sour Sauce (som säkert inte alls är rätt o ritkigt - men gott!)

Marie-ann
0

Håller med, ibland känns verkligen allt man får äta riktigt äckligt. Det riktigt vänder sig i magen på mig ibland när jag tänker på smör, ägg, bacon, kött mm. Mår illa! Jag längtar efter något lätt och fräscht även om jag vet att jag inte står mig särskilt länge på sån mat. Vad gör ni när ni får sånna skov?

I morse kände jag bläää för allt trots att jag verkligen var hungrig. Lyckades pilla i mig en tomat och en mozarellabit. Naturligtvis var det för lite och jag var hungrig igen på nån timma igen och inte var jag mer sugen till lunchen… Hur gör ni när det blir så där för jag gissar att det blir så för alla ibland?

Greddelin
0

Jag har tyvärr haft såna äckelskov i veckor och månader i taget och jag måste säga att då har jag prioriterat att äta något gott framför att äta rätt. Fusk kan man kalla det. Men jag har märkt att jag saknar smakbrytningar och ibland räcker det att äta isterband med inlagda rödbetor eller kyckling med kokosmjölk och ananas för att kunna återgå till den osötade kosten. Kolhydrater brukar vara det som krävs för att väcka matsuget igen.

Hoppas du hittar nåt som funkar för dej!

missaz
0

Ett snabbmatstips som jag kom på i början av LCHF är varm macka/pizza:

Ta en relativt stor tallrik och knäck 2 ägg i den, ha i en liten skvätt grädde och liiite salt, vispa ihop med en gaffel. Ställ in i micron ett par minuter (tills allt stelnat) och ta ut. Bre på lite tomatpurré eller tacosås, lägg på valfritt pålägg (färdig köttfärssås, rökt skinka, salami eller dylikt) och ost (eventuellt lite pizzakrydda), ställ in i micron på ett par minuter till. Klart!

Detta är gott och enkelt och ger knappt någon disk.

UBCL
0