Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9959 ggr
ikna
4/8/09, 7:17 AM

Kokosfett från Alba Dalby

Jag mailade en fråga hur fettet renas och fick svaret:

Processen innefattar i stora drag uppvärmning, bearbetning och nedkylning. Reningen sker delvis med mycket varm ånga.

Att kokosfett är så hållbart beror på att det inte innehåller något vatten och att fettsyrasammansättningen är som den är. Som du ser nedan så innehåller det nästan bara mättade fettsyror som är oxidationsstabila.

Reningen sker i olika steg, det man börjar med är följande: 

  • - Neutralisering av fria fettsyror
  • - Blekning - Med blekjord (lera)
  • - Deodorisering
  • - Ånga
  • - Filtrering

Hur skadligt är då detta fett? Obestämd

Annons:
molana
4/11/09, 1:41 PM
#1

Skrattande

JAUS
4/11/09, 2:26 PM
#2

Jag föredrar iallafall ekologiskt kallpressad kokosolja, precis som jag föredrar ekologiskt smör framför vanligt.

thanes
5/14/09, 10:46 AM
#3

Tack för informationen, jag köpte ett paket igår hos City Gross i Lund! Glad

Nu om jag kan bara bli av med det Unilever paketet jag har kvar. Rynkar på näsan

Här är länken till en pdf om deras kokos fett:

http://alba.dana1.se/data/images/pdf%20-%20sortiment/cocos.pdf

JAUS
5/14/09, 12:35 PM
#4

Är inte det där förresten delvis samma process som margarinerna genomgår?

Sugiyama
5/14/09, 12:51 PM
#5

LÅter inte så farligt, då kan jag lugnt fortsätta använda mitt kokosfett då.

tusselisa
5/14/09, 12:57 PM
#6

Hihihi jag tycker det står -kokosfett från Abu Dabu hela tiden… fniss fniss lite ska man ha roligt åtSkrattande

Annons:
keja01
5/14/09, 2:23 PM
#7

Riven kokos verkar mer naturligt.

Sugiyama
5/14/09, 5:07 PM
#8

Hm, nu läste jag på den här sidan forumfrisk att det kokosfett man köper i livsmedelsbutikerna är härdat och därför inte alls bra för hälsan. Vad besviken jag blir. Föresten verkar kokosoljan slut överallt så många verkar ha upptäckt hur bra den är.

thanes
5/14/09, 5:42 PM
#9

#8

Hur ska jag reda ut från första inlägget och från Alba Dalbys pdf att deras kokosfett är härdat.

Jag har läst att även Unilevers kokosfett inte är härdat bara att det är inte rent. Det transporteras i sama utrymme som kemikaler kan ha transporterats.

konichiwa
5/14/09, 6:25 PM
#10

Jag använder bara silverpaketet till att göra tvål. Vill egentligen inte gynna unilever men kan inte hitta någon ersättning tyvärr.

Sugiyama
5/14/09, 7:37 PM
#11

#9 Ja hur ska man veta? Just nu äter jag i alla fall i brist på riktig olja.

JAUS
5/15/09, 11:33 AM
#12

Jag tar alltid det säkra före det osäkra när jag inte vet.

thanes
5/15/09, 2:50 PM
#13

SV: härdat eller inte härdat kokosfett?
From: Annelie Abrahamsson (annelie.abrahamsson@belico.se)
Sent: Friday, May 15, 2009 7:00:38 AM
To: thanes

Hej.

Ja, det stämmer - kokosfettet är inte härdad men har genomgått rening.

Med vänlig hälsning

Annelie Abrahamsson

Kvalitetschef

Från: thanes
Skickat: den 14 maj 2009 15:34
Till: annelie.abrahamsson@belico.se
Ämne: härdat eller inte härdat kokosfett

Jag köpte ett paket av kokosfett från ert företag från City Gross igår och läste idag vad folk hade att säga om kvalitet på Alba Dalbys kokos fett.

Svaret som någon hos er skrev till "Kokosfett från Alba Dalby" och från vad jag har läst från den pdf som ni har lagt upp på era Internet sajt så verkar det inte som era kokosfett är varken härdat eller orent.

Stämmer det?

Om era produkt är ganska ren och naturlig, har ni relativt stor LCHF grupp som skulle vara intresserad av att köpa mer kokosfett från Alba Dalby.

Mvh.

/thanes

Frågan jag har nu är, hur bra eller dåligt är ohärdat men renat kokosolja/fett?

Jag tycker väldigt mycket om den gröna cocosa burken, men @197 kronor per burk, det känns mer som en lyx att kunna unna mig på lördagen. Obestämd

Annons:
parsley
5/15/09, 3:21 PM
#14

Vad är kokosfett från Alba Dalby för något? Unilevers kokosfett i silverpaket känner jag till, liksom det ekologiska, men Alba Dalby är nytt för mig.

Lisabet
5/15/09, 5:31 PM
#15

Jag hittade också Alba Dalbys kokosfett i silverpaket i en affär. Det är precis likadant som Unilevers, med den fördelen att man slipper Unilever.Flört

Sugiyama
5/15/09, 5:59 PM
#16

Toppen thanes, då fortsätter jag använda mitt Alba Dalby fett. Skönt att slippa unilever tycker jag med och så kan man steka i det. Att använda den kallpressade till stekning tycker jag är onödigt då upphettningen förstör vitaminer.

JAUS
5/16/09, 2:23 AM
#17

#16 Du äter väl inte kokosfett för vitaminernas skull?

konichiwa
5/16/09, 1:58 PM
#18

Men vem, vilket storbolag ligger bakom Alba Dalby? För något är det väl?

Lisabet
5/16/09, 2:12 PM
#19

Från deras hemsida, www.alba.se

Större händelser i företagets historia
1931   startar Arthur Virgin margarinfabriken Alba i Åhus i nordöstra  Skåne. 
1934   flyttar företaget till den gamla spritfabriken i Dalby utanför Lund.
1972   tar grundarens son, Jörgen Virgin, över företaget och påbörjar en stor ombyggnad.
1975   står de nya, moderna lokalerna färdiga. Vid denna tidpunkt har man 4 egna distributionsbilar, alla stationerade i Skåne. 
1978   börjar man köra till Stockholms restauranger. Den nya, revolutionerade produkten Albasauce bäddar för succé.  
1979   fortsätter man på den inslagna vägen och etablerar första bilen i Göteborg. 
1985   köper ingenjören Anders R. Berg in sig i Alba och tar samtidigt över VD-posten. 
2000   går Anders R. Berg i pension och ersätts som VD av Kent Persson.

Så det verkar vara ett eget företag, klart bättre att gynna än Unilever.

konichiwa
5/16/09, 2:20 PM
#20

#19

Tack Lisabet!

Jag har skickat en prisförfrågan till dem för att eventuellt lägga mina beställningar från företaget på kokosfett och oljor hos i dem i fortsättningen :-)

Annons:
Sugiyama
5/16/09, 10:06 PM
#21

#17 Nej de är inte huvudsaken men onödigt att köpa olja för 300 kr kilot och sedan delvis förstöra den genom att hetta upp den.

Jag gillar Alba Dalby mer och mer.

JAUS
5/17/09, 11:32 AM
#22

#21 Kan du förklara på vilket sätt kokosoljan skulle förstöras av värme? Kokosolja är en av de mest stabila fetterna och tål värme mycket bra. Ekologisk kokosolja kostar inte 300kr kilot, det går att få 5 kilo för 390kr (78kr/kg), det är billigare än ekologiskt smör.

Slutligen ett citat från engelska wikipedia: "Blood tests performed on rats showed decreased risk factors for heart disease (reduced total cholesterol, triglycerides and low-density lipoprotein and increased high-density lipoprotein) in rats fed virgin coconut oil, when compared to rats fed copra oil.[9] In addition, the polyphenol fraction of unprocessed coconut oil prevented in vitro oxidation of low-density lipoproteins.[10]". Processat kokosfett har alltså inte samma hälsofördelar som oprocessat.

Magica1970
5/17/09, 11:48 AM
#23

Alba tillverkar sina margariner på fettrester från restauranger. Litar inte ett ögonblick på deras kokosolja.

JAUS: var hittar jag den för 78:-/kg:t?

JAUS
5/17/09, 11:51 AM
#24

Crearome.se, skriv kokos i sökfältet.

Magica1970
5/17/09, 11:52 AM
#25

Tackar Skrattande

ikna
5/17/09, 2:23 PM
#26

#22 Jag tror också att man förstör de goda egenskaperna när man upphettar fettet så mycket som när man t. ex steker. Om man använder olivolja, så förstör man de goda egenskaperna i kallpressad olja när man steker länge och varmt. Men olivolja är kanske inte lika stabilt fett som kokosolja!?

Sugiyama
5/17/09, 3:16 PM
#27

Det är väl självklart att man förstör värmekänsliga vitaminer när man hettar upp oljan, men visst blir det säkert en massa nyttiga egenskaper kvar. Crearome tar drygt 700 kr för 5 kg inkl frakt, visst inte 300 kr /kg men mycket pengar ändå. Det är möjligt att jag kommer använda det i matlagning när jag väl får min leverans, vilken månad som helst.

Det var Cocosas olja jag syftade på till det priset. På deras hemsida står också att man inte bör hetta upp den kallpressade oljan för då förstör man själva vitsen med kallpressningen. Men JAUS kanske vet bättre?

Annons:
JAUS
5/18/09, 9:27 AM
#28

#26 Precis, olivolja är inte någon bra stekolja för den tål värme dåligt och är inte alls lika stabil som kokosolja. Kokosolja kan man återanvända i princip hur många gånger som helst vid stekning och fritering.

#27 Vet du vilka mängder vitaminer som finns i kokosfett över huvudtaget? Det helt försumbara mängder. Kokosfett är nyttigt pga av sina fettsyror. Att nämna vitaminer är bara ett säljknep.

Kolla nedan 10kg för 867kr det blir 86,7kr/kg inklusive frakt:

DETTA ÄR DIN BESTÄLLNING

Produkt Storlek Antal Á-pris Totalpris
Kokos eko 5 kg 2 390,00 kr 780,00 kr
Postpaket, faktura 15 dagar netto. Kreditupplysning sker alltid. 87,00 kr

Summa inklusive moms och frakt: 867,00 kr

Sugiyama
5/18/09, 12:59 PM
#29

Varför så upprörd JAUS, om jag inte vill steka i mitt cocosafet för 160 kr burken är det väl min sak.

Så här ser min beställning ut från crearome

Art.nr:

Produkt

Storlek

Antal

Á-pris

Totalpris

3035

Kokos natur kallpressad eko

5 kg

630,00 kr

630,00 kr

 

Postpaket, faktura 15 dagar netto. Kreditupplysning sker alltid.

 

 

87,00 kr

Summa inklusive moms och frakt: 717,00 kr
 

Det blir för mig 143 kr kg.

Lisabet
5/18/09, 3:56 PM
#30

Jag skulle heller inte steka i Kokos natur kallpressad eko för 630:- för 5 kg som du Sugiyama har köpt. Däremot överväger jag att beställa, just för stekning och bakning, Kokos eko för 390:- för 5kg.

Den kallpressade, med smak, är väl synd att hetta upp, även om de föreslår stekning på crearomes hemsida. Dessutom tycker jag att den är för dyr i vilket fall.

Sugiyama
5/18/09, 6:22 PM
#31

#30 jag övervägde det man har ingen lust att ha 10 kg kokosolja stående i skafferiet. Man kunde förstås ha köpt en mindre burk av den ena, ska tänka på det nästa gång.

konichiwa
5/18/09, 7:18 PM
#32

Jag använder Crearomes, bio, med smak/doft till stekning. Det blir otroligt gott, särskilt till alla former av ägg!

JAUS
5/19/09, 1:11 PM
#33

#29 Jag är inte upprörd. Varifrån har du fått den uppfattningen?

#31 Det håller i flera år så det blir ju inte gammalt, annars så kan du ju gå ihop med någon annan och köpa 5kg var och dela på frakten och komma ännu billigare undan.

Upp till toppen
Annons: