Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6862 ggr
Balanserad
0

Ang Liedl

Pratade med en dam från Tyskland igår och sa att jag tyckte att Liedl har så bra korvar bl a. Inga E-tillsatser. Då sa hon att det har dom, men de skriver inte ut det!

Kan det vara sant?!

bazz
0

Handlar av princip aldrig på Lidl då de ändå från start här i Sverige vägra teckna kollektivavtal. Från början vägrade dom också anställa fackansluten personal vilket är förbjudet enligt lag i Sverige att ens fråga om som arbetsgivare.

[Pennylane1]
0

har inte principer gått lite för långt om man håller fast vid dem pga gamla "synder" ? Idag har ju Lidl kollektivavtalefter vad jag har fattat?

korseett
0

#1 hehe en som är som jag i det fallet. Nu vägrar jag bara för att jag är stönig på ren värmländska och så har det blivit en ploj i nya släkten som älskar att handla på Lidl och gör allt för att se min reaktion. Fast de får ingen reaktion av mig hehe.

storost
0

Jag handlar ganska ofta på Lidl. När du läser innehållsförteckningen så står det också E ämnen på. Möjligtvis inte med e nummret iställat av vad den heter typ ascorbinsyra.

Det samma har hänt med Eriksson i Tyskland. So what? De har nu avtalet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

kaffemoster
0

Jag handlar inte heller på Lidl. Jag vill ha svensk och allra helst närproducerad mat!

Hausswolff
0

Det finns massor av företag som inte vill teckna kollektivavtal och det är inget fel på dem.

Jag gillar Lidl.

OlgaMaria
0

Det borde väl gå att höra av sig till Lidl och fråga angående tillsatserna? Själv hittar jag aldrig nåt utan tillsatser där. Vad är det ni köper?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

storost
0

Vi köper kött, ägg, ost, smör, grekiskt joghurt, salami, tärnad bakon, grönsaker, olika korvar utan möjl mm hos Lidl.

Grädde och cf köper vi hos ICA, dem har högre fetthalt och ingen skit i (som fötjöckningsmedel).Skrattande Läsa bara innehållsförteckningen. Delvis strunta jag i e ämnen. Det finns också ofarliga!

min egen hemsida.

missaz
0

Jag vet ju inte hur det är med ALLA korvar på Lidl, men jag har sett på vissa att det specificerat står "innehåller inga smakförstärkare" och då litar jag på det. Tror knappast att de skriver så om det skulle finnas i korven….

OlgaMaria
0

#8 Jag köper Arlas grädde på Lidl. Tror de har deras cf också där jag bor, men vet inte säkert då jag inte brukar köpa det. Du får säga åt dem att ta in riktig grädde! :)

#9 Smakförstärkare är ju en otrevlig sak bland många. Har inte hittat en enda charkuteriprodukt i någon endaste affär som inte innehåller E250, ett otrevligt konserveringsmedel. Socker och druvsocker brukar det ofta vara i också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mcshep
0

Jag gillar att handla på Lidl men brukar inte köpa så mycket charkprodukter utan Cevapici som innehåller 97% nötkött.

Har köpt nån korv ibland men den innehöll E250 och kanske nått mer E-nummer. Men det går att få tag på korv där med hög kötthalt så vill man ha korv så är den ju bättre än på Ica för så gott som alla korvar innehåller E-nummer.

De brukar ha fina grönsaker och god choklad. Här i Bollnäs har de även Arlas mejeriprodukter.

Ibland kan de ha fint kött och bra ostar, Tror det kan vara olika på olika Lidl affärer.

Karin

mio80
0

Jag veckohandlar för det mesta och då går Lidl bort. Tycker inte att de har allt som jag vill ha. Jag är inte en av dom som åker från den ena butiken till den andra bara för att det är billigare på någon enstaka vara. Bensin kostar oxå pengar!

Mina Lidl-besök kan jag räkna på ena handen! Gillar inte butiken alls helt enkelt.

storost
0

Här i Dalarna köper jag Milko grädde och cf.Glad

Ni tittar på E250 i korvar. Det är bra, att ni gör så. Men i nästan alla svenskt ostar finns E250SkrikandesObestämd Varför det? Äter ni västerbotten ost eller Kloster eller Greve eller Herrgård eller Präst eller Boxholms? De innehåller E250.

Jag håller med dig, det är "idiotiskt" att köra några mil bara för att köpa små grejer. Previd min arbetsplats finns en ICA och Lidl finns på vägen hemGlad

min egen hemsida.

JAUS
0

Är inte särkilt förskust i Lidl, handlar bara där om de har något bra erbjudande på kött.

Tilda-T
0

Jag hittar ofta kött och fågel som är nedsatt  med 30% pga datum just på Lidl.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

tusselisa
0

Det e som bacillskräck ska man gå runt och oroa sig för allt så kommer man ju gå under av trötthetGlad

Använd sunt förnuft och lyssna på kroppen den säger ifrån om ngt är tokigt,och kom ihåg låter det för bra för att vara sant så är det ofta det…:)

Njut av livet iställetCool

Luccy
0

Sedan Lidl införde svenska mejerivaror så handlar jag där. Jag hoppas så klart att dom varudeklarerar enligt svensk lag. Sedan tycker jag att det är frivilligt liksom så mkt annat. Men helt klart behövligt med konkurens på mat o dess priser.

missaz
0

E250 finns ju i ALLA charkuterier, så vill man undvika det helt kan man aldrig äta annat än färskt/fryst kött. Jag vill att vi ska få i oss så lite tillsatser som möjligt, men vi äter ibland korv, bacon eller rökt skinka. Eftersom vi gör det får vi i oss E250; men säkert mindre än "medelsvensson" eftersom vi äter det mer sällan.

Medvetenhet är bra; men ett ämne som finns i alla charkuterier är svårt att undvika att få i sig ibland. Faktum är att vi för det första inte har råd att äta kött precis varje dag (familj på 5 personer, varav bara mannen jobbar och försörjer just nu; jag pluggar) och för det andra vill vi ibland äta korv, rökt skinka och bacon, framförallt barnen vill ha korv då och då. Jag tänker inte ha ångest över detta ämne, det får räcka med att undvika det vi KAN undvika; tex. glutamat.

TjockaBerta
0

Lidl handlar jag inte på för att de inte har några livsmedel tycker jag. Det enda som finns är läsk, chips, godis, öl, toapapper och massa grejer i plast. Badtofflor och konstiga små möbler mm. Längst in i de ofta illaluktande affärerna kan man hitta jätteledsna grönsaker och i mjölkdisken kladdiga tetrapack av underlig härkomst. Ofta är personalen i de stressframkallande kassorna sura och otrevliga.  Lidl - nej tack.

>>>Malum domesticum<<<

Balanserad
0

Usch vilken affär ni har! Det Lidl som finns på min ort är helt ok.

Kanske lite lessna grönsaker ibland, men allt annat är fräscht och det är bra ordning.

Personalen är ung, men trevlig.

JAUS
0

#18 Nästan alla. Finns mycket sällsynta undantag.

missaz
0

#21 Jasså? Det var intressant, vart hittar man undantagen? (knappast på ICA eller Coop väl…?)

Krahso
0

Angående Lidl och tillsatser…

Jag har för mig att det enligt svensk lag skall stå med på innehållsförteckningen. Att butiken är tysk och att man i Tyskland inte skriver ut det betyder inte att de kan låta bli att göra det i Sverige. Så har i vart fall jag tolkat det.

greensis
0

#23 Kräver lagen att man anger E-numret eller räcker det med det kemiska namnet(som är äldre än e-nummerlistan)?

Fabricati diem, pvnc!

Krahso
0

I sak spelar det väl ingen roll? Jag kan ha fel för mig, men det jag tror mig om att veta är att det i Sverige är lag på att allt som ingår i en produkt skall stå på innehållsförteckningen. Det skall stå i den ordning som motsvarar dess förekomst, där mest står först och den skall vara skriven på svenska. Men det står inget om vilken storlek det skall vara på typsnittet… Flört Jag har ofta problem med det…

keja01
0

Mindre smickrande om Lidl. De "marinerade" kött och kyckling bara för att undgå salmonellakontroll och dessutom kunna skriva ursprung Sverige på förpackningen när köttråvaran var importerad. Ursprung Sverige syftar på det land köttet senast förpackades, inte råvarans ursprung. Det brukar stå köttråvarans ursprung separat. Det kan vara i liten stil.

http://www.konsumentsamverkan.se/press/press_lidl.pdf

http://myportal.cyberwatcher.com/v4/enterprise/hilite.aspx?id=63027712

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=29288

parsley
0

Tycker inte det finns någon anledning att köpa färdigmarinerade produkter överhuvudtaget, oavsett ursprung och ev märklig märkning. Jag vill krydda mitt kött själv, men det känns som om det är hopplöst att få tag på okryddat kött. Det är t ex jättelätt att steka en flintastek i ugnen 30 minuter 250 grader, om man inte vill grilla den, men det är hopplöst att få tag på kött som är okryddat. Det kryllar av kokböcker med recept på marinader och jag vet inte allt, men att få tag på råvarorna är hopplöst.

Tillbaka till LIDL. Jag tycker att de har relativt bra varor och vettiga priser, speciellt på frukt och grönt, men standarden varierar mellan olika LIDL-butiker. Den jag brukar handla i är fräsch och har trevlig personal.

Kabben
0

Instämmern med #27,

lidl i ludvika har kanonfrächa varor

Anders-S
0

EU-reglerna kräver ingen märkning av kött, mjölk och ägg från djur som ätit GMO-foder.  Vill man äta GMO-fritt så bör man välja svenska mejeriprodukter och ekologiskt.

storost
0

Instämmer också med #27

Lidl Falun har fräscha varor men Lidl i Borlänge är delvis lite sämre tycker jag.

min egen hemsida.

JAUS
0

#22 Varsågod! Ekologisk (krav) falukorv utan nitrit. Tyvärr är kötthalten för låg (55%) och kolhydratmängden lite för hög (7g).Rynkar på näsan

missaz
0

#31 Tackar! Ja, kolhydraterna är för många för mig, men det kan ju vara ett bra alternativ för barnen! Rätt dyr dock, bara 350 gram/korv också… Jaja, kul att se, får fundera på om jag ska prova att beställa!

JAUS
0

Man kanske ska mejla dem och föreslå lite ändringar på receptet.

De har andra nitrifria korvar också som ex. chorizo, men den har 8g kolhydrater.Skrikandes

Halvdansken
0

#27, instämmer. Det är döirriterande att de marinerar köttet. Inte bara flintastek men kotletter (karre) och kyckling också.

Förutom tillsatserna och ev kolhydrater så tycker jag inte om smaken, det är helt enkelt inte gott. Plus att jag tycker det ser lite äckligt ut när köttet ligger där och simmar runt i nån röd-brun gegga.

Lidl har jag inte handlat på, det är inte så stort i Danmark än.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ijonsson
0

Undviker Lidl pga att jag föredrar närproducerad svensk mat. Enl mej är det inte försvarbart att fortsätta köpa utländsk mat när vi i Sverige producerar bra mat som slipper åka så långt…

keja01
0

Kravmärkta charkvaror får inte innehålla nitrit.

keja01
0

Här är en butikskedja i södra Sverige som bara säljer svenskt kött och inte har några egna märkesvaror. De kallar sig därför matrebellen.

http://www.citygross.se/tina-tipsar/filmer

Syftet med butikernas egna märkesvaror har hela tiden varit att dölja matens verkliga ursprung för att ica, coop, med mera ska kunna öka prispåslaget mellan inköpt vara och kund. De ljuger i massmedia för att det ska låta som det är för kundens eget bästa. I en jämförelse för något år sedan hade ica grossist högst prispåslag av alla för exakt samma matvaror köpta från samma tillverkare.

bigfatmama
0

Som kund blir man alltid lurad tyvärr. Har med egna ögon sett en utlänskägd butik paketera om varor så de har fått ett annat bäst för datum. Gällde inte Lidl, men där har jag i stället fått fågelfjädrar i en gyropanna.

Lena123
0

Jag har aldrig varit in i en Lidl-butik.Förvånad

I början var det mest pga deras usla personalpolitik och sen gillar jag inte tanken att frakta hit varor från andra länder om de även tillverkas i Sverige.Nu har det blivit en principsak…

Är väl lite stönig precis som du korseett…(sambon är värmlänning så jag vet väl vad det betyder)Flört

http://www.winthers-skafferi.se/

storost
0

Äter du tomater eller Broccoli eller gruka som finns hos ICA, Hemköp, Willys osv.?

min egen hemsida.

Andina
0

Jag mår så oerhört dåligt när jag går in i en Lidl-affär. Har provat några gånger… (i olika butiker) - för jag vill se om det har förändrats…Men "vibbarna" gör att jag vänder om direkt o går ut! "Tunga energier"…
Jag undrar hur det är att arbeta på Lidl (åtminstone i de butiker jag varit) när atmosfären känns så här… Tungt inbillar jag mig… (Personalen har inte heller sett speciellt pigga o glada ut.)
Så Baron von Lidl är inge't för mig.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

julia61
0

Vi har en utmärkt lidl butik här, personalen ser i alla fall glada ut och hjälper hjärna till och svarar på frågor. Pratar gärna lite i kassan och de är inte som på coop, de kan knappt dra på smilbanden!! Här i stan i alla fall.

Har väldigt sällan vissna grönsaker och de har svenskt kött och det är mycket som är billigt. Jag köper både smör o grädde som är helt ok för mig.

Tror att coop o ica kan behöva lite konkurens så priserna sjunker liteOskyldig, som konsument är jag sådan att jag gärna handlar där jag blir sedd o bra behandlad. Då kan jag förlåta en liten ledsen gurka ibland!

Jag har också lätt att känna "tunga energier" men här finns ingaGlad.

Däremot Media Markt, ingen matbutik men ändå, där dras all min energi ut på direkten!

Jag tycker det är svårt att handla mat och inte få med hem saker o ting som inte helt är lchf vänligt helt och hållet. Men försöker ta det minst dåliga och då har man ju i alla fall ändrat bra mycket!!

Vad jag saknar när jag går ut o fikar med någon är en liten lchf dessert eller en liten lchf kaka.

Vi börjar nog bli så många nu att marknaden skulle kunna få upp ögonen för lite osockrade bär och lite grädde till de fikasugna lchf:arna på en lördagsturSkrattande.

Har tänkt på att det i framtiden kan växa fram lchf lunchbarer o s v, jag får för mig att vi är här för att stanna!!

Ju mer vi konsumeter kräver mer av de som säljer kött och grönt o sv, ju mer kommer vi att vinna!!

Eller hur?

Andina
0

Ja, jag hoppas att alla Lidl-butikerna kommer att kännas positiva framöver! För prispress - det behövs!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

missaz
0

Andina; märkligt, jag får också en negativ, lite "tung" känsla inne på Lidl. Handlar där jättesällan mycket pga just det. Gillar inte att vara där helt enkelt, även om dom har en del bra korv och ibland billigt svenskt kött. Det käns som du skriver som "dåliga vibbar".

Andina
0

Missaz - det är synd ibland att man är så "känslig"…
men Gud så bra många gånger!

;)

missaz
0

Andina Ja, fast jag undrar ju exakt varför den känslan infinner sig; om det är något dåligt med butiken, om personalen vantrivs, om det beror på inredningen (att den inte är gästvänlig alltså) eller exakt VAD det är som ger den negativa känslan.

Får samma känsla ibland av vissa människor; det känns obehagligt, som om något inte är riktigt bra (oftast visar det sig sedan att den personen inte ÄR bra på något vis, att man gjorde rätt som höll sig undan, eller gjorde fel som inte lyssnade på sin magkänsla)

subcalva
0

Jag tycker det är konstigt att man i Sverige måste använda så många e-nummer vid tillverkning av skinka och korv när man på andra ställen i världen kan tillverka skinka genom att hänga upp den i luften och låta den hänga ett år och sen går den att äta. Och tänk va konstigt att de kan göra korv med så mycket kött i, det verkar inte svenska korvtillverkare kunna göra.

Är det verkligen så illa som våra svenska leverantörer vill ha det till - att dom säljer det konsumenterna vill ha? Eller är vi alla grundlurade och "mamma Scan" skrattar hela vägen till banken?

Andina
0

Missaz - Jag kan tro att mkt av den 'tunga energin' är 'rester' från rabaldret om Lidl's personalpolitik m m. Deras ekonomitänk har säkert också gjort att valet av lokaler inte är så gästvänliga (som du också skriver). Men allt efter som detta förändras kommer även 'energin' att förändras, tror jag.

Jag litar till min kropps signaler - till nästan 100 %! Det har jag lärt mig genom livet att göra.
Människor som man "snappar upp" en tung energi ifrån, kan vara en person/personlighet som inte passar mig, absolut, men oftast handlar det ändå om att personen själv mår dåligt på något vis - fysiskt eller "psykiskt". Även om personen står o ler som en sol o säger att allt är kanon o bra, kan hennes/hans "energi" avslöja en hel del.

Sorry, ts, det blev lite OT o flummigt för en del kan jag tro… :)

Balanserad
0

Eftersom vi hittills varit så okunniga och inte dessutom inte förstått att vi kan påverka, så har leverantörerna gjort i stort sett som dom vill.

Men nu börjar vi vakna och förstå hur saker och ting ligger till. Vi tar reda på mer och mer och i och med det är vi svårare att lura.

Så det gäller att upphäva sin ljuva stämma på det bestämdaste när vi ser nåt eller hör nåt som inte är bra för oss.

Det ligger ju på vårt eget ansvar att veta vad som är bra egentligen, men det har vi lagt över på andra. Jag oxå. Men nu är det slut på det, för min del, och det känns så jäkla bra! Jag KAN påverka och försöker så gott jag kan.

missaz
0

Andina Även jag har lärt mig att lita på mina instinkter vad gäller människor. Har tidigare i livet varit för naiv och trott gott om alla, även om hela mitt jag har skrikit "håll dig borta" och det har ibland straffat sig.

Tror att det, som du skriver, är människor som på olika sätt mår dåligt psykiskt och då menar jag inte vanlig nedstämdhet, utan djupare än så… olika former av störningar (menar inte att prata illa om människor med psykisk diagnos; men jag menar att människor som konstant ljuger, baktalar, beter sig illa mot andra och på alla sätt söker uppmärksamhet, även på andras bekostnad, har en störning. Upptäckt eller oupptäckt.)

Vad gäller Lidl (som ju var ursprungsfrågan) kände jag dåliga vibbar första gången jag var där; och då hade inte jag hört om personalfrågor osv. Inredningen kan vara en orsak däremot; den känns "ofärdig", billig, lite kommuniststat eller hur jag ska beskriva det….

Flummar på jag med känner jag, men detta med hur man känner inför andra tycker inte jag ÄR flum, jag tror att vi alla har en medfödd känsla för "normalt" "bra" "onormalt" och "inte bra", både vad gäller situationer och människor. Vi ska ju kunna skydda oss själva mot dåliga/farliga situationer, så kroppen skriker nog inte bara "fly" när vi möter något fysiskt farligt, utan även det psykiska finns med.

Andina
0

Problemen inom Lidl-koncernen - är också en "energi" som följer med in i de olika butikerna.

Att må lite sämre på ett mindre allvarligt sätt - nedstämdhet, värk, eller annat - kan du också känna av i personers "energier". Eller egentligen, hur du än mår så finns det, och kan kännas av, i hela ditt energisystem.

Och ja, håller med du, för mig är detta inte heller Flum - men jag vet att det är det för många… om inte de flesta ;)

Så tänker jag och det är min erfarenhet…

[Pennylane1]
0

väljer lokaler gör ju inte lidl, eller de har ju exakt samma överallt, för att de bygger dem efter samma ritning ? Eller har jag missuppfattat det med? Den enda skillnaden här i Sverige är väl att de har sluttande tak, på g. av snön. De byggde ju här också efter samma ritningar som i Tyskland och annorstädes i början men fick ändra sig då ett tak rasat in.

greensis
0

#52 Man kan ju fråga sig om de har plana tak på sina butiker i de tyska alperna. Där borde det också snöa…

Förövrigt har vi i Uppsala en av de sunkigare Lidl - jag har handlat på den i Borlänge och den var bättre än vår.

Framför allt irriterar jag mig på kassa banden. Samtidigt som man lägger upp varorna förväntas man stå på andra sidan och lägga ned varorna i vagnen för att sedan ta bort vagnen till en bänk för att packa i kassar/väskor. (Jag frågade personalen hur deras missformade kassaband var tänkt att fungera i praktiken)

Så kunden ska lyfta varorna upp och ned ur vagnen fyra gånger bara för att de inte kan bygga en uppsamlingsdel på varubandet "efter" själva kassan.Skrikandes Här snackar vi service!

Fabricati diem, pvnc!

julia61
0

Nja, här får vi tid på oss att packa i normal fart i kassar och dylikt. Vi har nog tur här!!

Däremot så har vi otur med coop, där flyttar de knappt ned varorna till där kunden står.Förvånad

[Pennylane1]
0

tycker det funkar bra med kassorna… ställer kassen i vagnen och lägger ner allt eftersom, lägga upp hinner man ju medan den/ de framför betalar och så…

den stackars personlen är väl ingen ide att belasta med sådana frågor, det är ju inte dom som designat butikerna? Och de kör på samma koncept överallt och funkade det inte skulle det förmodligen byta… det var lite inkörningsproblem här men det tog inte så lång tid för folk att lära sig hur de skulle göra… klart en eller annan har problem och bromasr upp kön men oftast flyter det bara fint.

parsley
0

En del Lidl affärer har vanliga kassor, en del har långa band att lasta upp på och lite utrymme efter kassan. Jag tycker Lidl-kassan fungerar bättre. Man plockar upp sina varor, kassörskan slår in dem och man plockar ner dem och kan sortera dem i rätt kasse direkt. Vanliga kassor stoppar upp i bland,  En del kunder plockar upp alla varor och låter dem ligga på bandet efter kassan, innan de betalar och två sådana kunder efter varandra gör att kassan stoppas upp, trots att kassörskan är ledig.

Sugiyama
0

Vi har den där knasiga kassan i vår Lidelbutik och jag blir lika arg varje gång. Frågar om det är meingen att man inte ska handla så mycket för då bygger dom ett berg av varor och ibland rasar det ner på golvet. Blir faktiskt alltid på dåligt humör så nog är det dåliga vibbar alltid. Men fortsätter gå dig för billiga kycklingklubbor som mina hundar äter och så passar jag på att köpa korv och smör.

greensis
0

Kassorna funkar om man handlar lite. Handlar man kundvagnen full och är ensam funkar det inte. Been there, done that…

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

Men det är väl massor med gånger man har handlat ensam och hela kundvagnen full!

storost
0

Jag hade aldrig probelm med kassorna. Men den förlängring av bandet gick det mycket bättre än tidigare. Men inte alla butiker har det. Här i Falun och Borlänge finns det, men i Oskarshamn inte (i fjol var det så).

min egen hemsida.

Sugiyama
0

Japp, min kundvagn brukar av någon konstig anledning bli full jämt.

Heleneafelm
0

Jag äter hellre kött som har åkt lastbil efter slakt än innan, därför har jag inget emot kött från Tyskland. Lidls tyska fläskfile är mindre vattning och mer smakrik än svensk från Scan.

Att tro att mat är miljömässigt bättre för att den är svensk är lite naivt. Den har förmodligen åkt lika mycket lastbil som den som kommer från resten av Europa, det är ett långt land vi bor i.

Enligt mina uträkningar sparar vi, 2 vuxna+3barn, 1500-1800kr i månaden på att handla utvalda varor på Lidl, mest dricka, kött, papper, tvättmedel, ost, smör, 10-yoghurt, korv, grönsaker och ägg. Utvalda varor=högre kvalitet OCH lägre pris än ica/coop.

E-nummer och glutamat får man tyvärr titta precis lika mycket efter på Ica som på Lidl.

Den tunga känslan på Lidl känner jag igen, jag tror det är fönsterlösheten och ljussättningen som orsakar den.

ijonsson
0

# 62 Om du vill vara miljövänlig är väl ändå närproducerat att föredra?  Jag måste ju inte välja kött mm som är producerat i andra änden av landet. Naivt var en trist anklagelse.

Däremot tror jag att vi kan vinna mycket på att gynna de svenska producenterna om vi någonsin ska ha möjlighet att få ner de svenska priserna på bla kött.

Dessutom är tex salmonellakontrollerna bättre här än i vissa andra länder…

Andina
0

Jag gynnar hellre den svenska marknaden än låter den falla till förmån för andra länders dito.
Vill vi få fart på svensk ekonomi - så tror jag att vi kan åtminstone dra ett strå till stacken genom att "handla svenskt". Får vi fart på svenskproducerad mat - så gynnas alltså våra egna matproducenter, över hela landet och vi får fler o fler producenter närmare oss… lokalt…
eller är det bara en önskedröm, en utopi?

…Med tanke på Lidl o dess 'gelikar'…?

keja01
0

Butikerna tar i allmänhet ut betydligt högre vinst (prispåslag) på svenskt kött än importerat. Jordbruksverket gjorde en undersökning för ett år sedan som visade det. Svenskt kött utgör 80% av försäljningen i de svenska butikerna när ursprungslandet står angivet. Men på restauranger och i färdiglagad mat där köttråvaran är anonym dominerar importerat kött därför att det där bara är lägsta pris som räknas. Egna märkesvaror är ett sätt för butikerna att göra maten mer anonym.

storost
0

Jag håller i grunden med dig, men när kvalitét är lägre för en mycket högre pris, då måste jag bestämma mig för kvalitét och inte för att det är svenkst.

Hur vet du att salmonellakontrllerna är i Sverige bättre an i vissa andra länder? Har du varit med? När jag läser olika rapporter här i Sverige så är många gånger konsumenter blåst nä de köper Svenskt! Hur har det varit med ompackning av köttfärs hos diverse ICA butiker? Jag tror det är överallt, att de vill bara tjärna pengar och om konsumter berörs de absolut inte.

min egen hemsida.

Krahso
0

Jag håller med. Jag tror inte att konsumenterna i tex. Tyskland är särskilt mycket sjukare än vi svenskar. Pengarna styr i alla länder - och det är upp till var och en att göra val.

Själv handlar jag mycket efter pris. Inte alltid - men oftast. LCHF är inte billigt som vi vet. Och skall jag ha en rimlig chans att må bra så måste jag ibland välja pris framför ev. kvalitet. Jag köper tex aldrig ekologiskt - om inte det är billigare eller marginell prisskillnad. Jag skulle gärna vilja handla ekologiskt - men plånboken tillåter inte det.

Laurel
0

Lyssnade på Skaldeman i lördags och han sa att de tyska korvarna är de bästa för de innehåller så mycket kött. Svenska korvar ger han inte ens till hunden! De innehåller mycket potatismjöl och vatten - det blir dyrt vatten det!

Hade förut som princip att inte handla på Lidl men den principen har farit all världens väg sen jag började med LCHF. Nu handlar jag korvar och ostar och mycket annat smaskens på Lidl!

Heleneafelm
0

Jag har bott i Tyskland ett tag, och är det några som är noga så är det tyskar, de har prover och tester för allt. Kvalitet betyder kvalitet och är inte ett reklamord.

Jag skaffade får på 90-talet när djurtransport-frågan var som hetast, djuren skulle transporteras så kort sträcka som möjligt. Sedan några år tillbaka ligger närmaste lammslakteri 25 mil härifrån Jag tror de åker samma runda som patientbussarna till Linköping (runt-runt), för slakten sker först dagen efter de har hämtats. Och nej, jag bor inte i glesbygd utan 3 mil utanför Kalmar.

Jag kan också sticka ut hakan och säga att jag hellre köper burägg än ägg från "fria hönor", för i de flesta fall är det inte Astrid-Lindgren-miljö vi talar om för de "fria" hönorna. Den enda skillnaden är att de fria inte har galler runt sig och kan bli jagade och dödade av fler kompisar än i en bur. Kan man ha höns själv, eller köpa av en kompis som har en hönsflock på det viset de ska ha det, lösa på gödselhögen, DÅ kan vi prata skillnad på ägg och ägg!!!!

Andina
0

Men - hur ska vi påverka då?
Om vi bara struntar i ekologiskt tänk och kvalitétstänk osv - och köper mat som vi vet inte är framtaget på ett bra vis, miljömässigt, etiskt, kvalitétsmässigt osv, då gynnar vi ju enbart den slags produktion och handel! Eftersom det då är där pengarna, som matindustrin vill åt, finns - så satsar producenterna på denna slags handel.

Om vi däremot, fler och fler, tydligt visar att vi vill ha bättre och bra alternativ till detta så gör vi våra röster hörda och industrin ser att det "finns pengar att hämta där med"… Så i det lite längre loppet får vi förhoppningsvis prispress genom konkurrens även inom dessa områden…

Självklart kan man inte handla för mer än vad plånboken tillåter. Det kan inte jag heller. Men jag försöker "sålla" vad jag behöver och köper ekologiskt när jag kan.

Jag hade tidigare en "egen bonde" som jag kunde köpa ägg av direkt men p g a flytt så försvann den chansen. Och det var skillnad på ägg och ägg! Har ännu inte hittat en ny 'egen bonde' - men letar vidare…

Sugiyama
0

Nej det är svårt att alltid göra rätt. Men vad det gäller korv så finns det inte så mycket svenskt att välja p om man inte åker in till specialaffärerna. Willys brukar också ha bra korv men den är inte Svensk den heller. Sen behöver man kanske inte äta korv så ofta, det finns mycket annat gott.

Vår Lidel har ofta kött från Scan till bra pris men aldrig ekologiskt. Ägg köper jag oftast också från höns med inredd bur fast det gnager alltid lite dåligt samvete. Önskar jag hade tillgång till egna höns eller någon som sålde från egna.

ijonsson
0

#67 "Hur vet du att salmonellakontrollerna är bättre här än i vissa andra länder? Har du varit med?"

Ja, det har jag. Född o uppvuxen i fjäderfä/slakteribranschen… Jobbar extra i ett fjäderfäslakteri sen 28 (!) år tillbaks. 12 när jag startade… Utvecklingen inom kontrollerna har exploderat de senaste åren. Förr kunde du och andra köpa kyckling, gås o höna hos den lokale uppfödaren och tänkte inte mycket mer på det. Nu finns det absolut ingen ekonomi för uppfödaren att föda upp i småskalighet då avgifterna för veterinärskontroller o annat är enorma. Allt måste slaktas på ett kontrollslakteri och det innebär en strålande effektiv kontroll varje gång det slaktas.

"…läser olika rapporter här i Sverige så är många gånger konsumenter blåst när de köper Svenskt"

Det kan säkert vara så i vissa fall, men absolut inte något jag sett under alla mina år i slakteriet. Det förekommer inte alls så mycket fusk som du befarar… Tex när jag rensar tarmarna ur en kalkon… går det hål på tarmen och avföring kommer på köttet… ner med den i avfallet (eftersom det är i avföringen som salmonellan kan finnas…)

Danmark är ett exempel på ett land där det förekommer betydligt mer salmonella än här… Sen är iofs inte salmonella alltid så farligt som man skulle kunna tro…

Vad är det för rapporter du syftar på Storost?

storost
0

Har du läst "Den hemliga kocken" och sen letat i internet efter information (tidningsrapporter)?

Här finns några exempel

http://op.se/ledaredebatt/ledare/1.995898

http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_180207.e24

http://www.aftonbladet.se/matvin/article1497969.ab

Om du leta i internet, så finns det mycket mer!

min egen hemsida.

ijonsson
0

Kan du göra länkarna klickbara?

Andina
0

(#75 - Markera länkadresserna och kopiera - o se'n klistra in dem i din browser så kommer du in på sidorna.)

Jennix
0

#75  Fixat!

--medarbetare

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ijonsson
0

#77 Tack vad snäll du är Medarbetare!