Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3364 ggr
nikkebe
0

Näringsvärde tonfisk?

Kollar närningsvärdet för tonfisk på finli och exempelvis så är A-vitamin innehållet 17µg. Om man kollar i livsmedelsverkets databas då man skriver i minmat.net så är A-vitaminet 370µg. Vilket ska man lite på?

Ofta är det ganska stora skillnader mellan dessa båda källor. Vilken är mest pålitlig?

[Pennylane1]
0

är det färsk tonfisk man avser på båda, eller konserverad? På båda? Konserver varierar ju försåts mycket beroende på vad de har för olja eller om de bara har vatten etc.

[Pennylane1]
0

Sen undrar jag om dom anger i µg på SLV? Det verkar vara 10 ggr för mycket vad jag förstå så de har nog ett annat mätvärde kanske eller vad man kallar det? På minmat står iaf inte vilket värde de har.

edit: såg nu att du har valt tonfisk i vatten på båda, ja då tror jag att de har 17 resp 37 , det är ju också viss skillnad, beror antagligen på märket då det är inte säkert att det är samma.

nikkebe
0

Hmm, så kan det kanske vara. Står ju inga enheter. Om man kollar överlag på livsmedelsverket eller fineli så är det väldigt stora skillnader i vitamin och mineralinnehåll.

Men det beror väl vad dom har mätt på för nåt. Djurs foder exempelvis påverkar ju säkert näringen i köttet osv.