Antal gram kolhydrater i "vanlig" mat.??
Jag har bara räknat mitt dagintag 2ggr hittills.
Då låg jag på Fett: ca170 gr Proteiner: 90gr och Kolhydrater: ca15gr
Hur mycket kolhydrater fick jag i mig tidigare?…..Eller hur mycket skulle någon som äter som jag gjorde förrut "tjäna" på att bara ta bort lite kolhydrater?
Virrig fråga!!
Men om jag skriver ner vad min vännina äter som ett exempel:
Frukost: Kaffe med mellanmjölk, 2 smörgåsar med matfett och magert pålägg + ev fil eller youghurt
Två mellanmål:1 smörgås, 1kaffebröd, ett par koppar kaffe med mjölk, något sött som tex en glass
Lunch: Tex. kassler med gräddsås, någon grönsak och kokt potatis, knäckebröd med matfett
Middag: Tex. spahgetti med köttfärssås, sallad
Kvällsgott: tex. lite ostbågar och vin
På en höft, handlar det om 100 tals eller 1000 tals gram kolhydrater?
Om hon skulle ta bort bara "det vedertaget onyttiga" Kaffebrödet, glassen och ostbågarna och dessutom ta bort brödet och lägga till 2 ägg på morgonen. Var på en höft skulle hon hamna då i gr.kolhydrater?
Är fortfarande kolhydtarintaget ruggigt högt med tanke på potatis, pasta, mjölredning i såsen, kaffe och vin i förhållande till mina 15-20gr?
Ja, ni förstår vart jag vill komma…vi har en liten diskussion!!
Hon går med på att äta mina matlådor som tex. köttfärssås med isbergsallad, tycker det "känns fräscht". Men vill inte byta bort brödet på morgonen, anser att frukt är nyttigt och att "har vi ätit så hälsosamt med sallad istället för spaghetti till lunch kan man ju unna sig ett Weinerbröd till eftermiddagskaffet".
Pust!

Jag räknade efter någon gång när jag började med LCHF, och jag skulle tro att jag normalt låg på 500-600g kolhydrater/dag.
Jag började med att dra ner till runt 100g/dag, och redan det var en enorm omställning. Att sen gå ner till 50g märktes knappt, det gick liksom av sig självt, sen fick jag anstränga mig lite till för att komma ner till 20.

Det här är inget svar på din fråga men det verkar var nåt liknande jag upplevde för 25 år sen. Bodde i gävle och simmade 3-4 gånger i veckan, det fanns tid avsatt för mtionssimning. Ganska trångt att simma i lite högre fart eftersom det alltid var en stor del damer som sakta motionerade oftast i grupp. Efter avslutad träning med en kaffe i cafeet sågs varje gång nämda damer inta kolhydrater i mängder genom wienerbröd,bakelser och andra bakverk. De trodde säkert att de förtjänade det de hade ju varit så nyttiga, själv blev man lite leende inombords. Undrar hur de mår i dag?
dom har det nog fint där six feet under! 

Jag gick efter en veckas läsande på nätet, utan uppenbart socker och färre mackor direkt till nivån jag ligger på nu. Inga problem!
Så om min väninna skulle skippa de livsmedel jag nämnde ovan men fortsätta äta sin husmanskost med potatis, ris och pasta är det rimligt antagande att hon skulle hamna på ca 100-200gr. kolhydrater?
Även en sådan omställning borde ju ge någon form av hälsovinst (förutom ev. viktminskning) av de jag har märkt som tex. lugnare mage, jämnare humör, piggare, gladare, bättre sömn.
Svårt att lära gamla hundar sitta….men jag ska kämpa på lite till.
Önskar en riktigt kolhydratfattig vecka!
Vanlig kokt pasta innehåller 25,9g kolhydrater
Kokt potatis innehåller 16,4g kh
Ris 25+ g kh
Dessa mängderna är per 100 gram
Normal-ätande kolhydratiker äter ju mer än 100gram per måltid..
Hon skulle säkerligen få en lugnare kropp om inte annat 
(100gram wienerbröd innehåller ca 45 gram kolhydrater) 
tog bort… det var irrelevant tror jag!

Jag är ingen expert men vad jag för stått finns det ingen mellanväg. man kan ju äta på sej en massa kolhydrater på hösten, sova under vintern och komma ut slank och smal men det är nog bara för Törnrosa eller björnar. kombinerar livsmedelsverket och lchf så blir det säkert sämsta tänkbara kombination