Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1261 ggr
AnnaB72
0

etablissemangents förklaring?

Jag har läst på flera håll att äldre människors rekommenderas att äta mer fett, främt mättat fett. Till och med likriktade dietister i etablissemangets tjänst medger att äldre människor (över 70) mår bra av gammaldags mjölk, en smörklick på maten eller fullfet ost.

Jag undrar nu: hur motiverar de det, samtidigt som de säger att fett är farligt för hälften så gamla människor? Hur kan något vara farligt i ett skede i livet och nyttigt i nästa?

Jag kanske har missat något, men jag förstår faktiskt inte det bakomliggande resonemanget. Idag bör jag äta lightprodukter och lättost och ta Becel i stället för smör, men om 30 år blir smör och fet ost bra för min hälsa - trots att jag förmodligen kommer att vara mindre fysiskt aktiv när jag fyllt 70?!

nobban7
0

Troligen för att de är så gamla så de ändå snart ska dö och kan få njuta lite på livets höstObestämd

Men tycker de inte att små barn också kan få helfeta produkter?

greensis
0

Upp till två års ålder, om jag minns BVC-anvisningarna rätt.

Så mellan 3 och 69 ska vi leva på lågfett, före och efter på högfett. Det kan ju inte bara vara jag som ser en lucka i resonemanget här?Flört

Fabricati diem, pvnc!

AnnaB72
0

Jag tror inte att de dietister som följer strömmen förordar helfeta produkter för små barn och skolbarn (än). Jag har inga skolbarn, men kör de inte fortfarande med margarin och lättmjölk? Det fick åtminstone jag i slutet av 70-talet…men skolluncherna kanske är helt avskaffade nu för tiden?

AnnaB72
0

Intressant, greensis…så tydligen ska riktigt små barn och personer över 70 äta mer naturligt fett, men vi i "mellanskiktet" ska undvika det av hälsoskäl…mycket egendomligt! Det skulle vare intressant att få höra hur någon från det s.k. etablissemanget motiverar detta…

Mervi
0

Jag tycker det haltar väldigt mycket. Jag fattar inte vad som händer med oss som gör att det plötsligt när vi blir tre år blir farligt för oss och sedan när vi fyller 70 är det nyttigt igen. Inte klokt.

greensis
0

#3 Nej, skolbarnen är mer än 2 år och ska helst ha lättmjölk och margarin.

Fabricati diem, pvnc!

Andina
0

Jag tror att det beror på mammon…

…att vi är mer köpstarka konsumenter som 3-69-åringar än före 3 år och efter 69 år…!

Vi ska alltså matas med "sockerkickar" som ger beroendeskap… som leder till merköp…
(Kanske leder för mkt sockerkickar till ett litet barn till ökad spädbarnsdöd… och det vill man ju inte… och därför ska sockerberoendet skapas först efter några år…?)

Lite ironiskt tänkt kanske… - men jag tror att det kan ligga nå'n liten "undersanning" i det… Var det inte nå'n som viskade att SLV står i samarbete med handeln?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

PatrikHagglund
0

Lågt BMI är en riskfaktor för ökad dödlighet hos äldre. (Kommer dock inte ihåg var jag läst det.) Dvs man är rädd för undernäring hos äldre.

Att mättat fett skulle rekommenderas framför omättat har jag inte sett. Låter intressant. Var kan man se det? Någon som har en länk?

AnnaB72
0

Hej Patrik,

Jag har ingen länk, men min mormor som är 85 år och har gått ned ca 10 kg på ett år utan förklaring fick av distriktsläkaren rådet att byta ut Lätt & Lagom (som hon ätit i 30 år) mot Bregott och 17%-ig ost mot ost med 40% fett. Dessutom ska hon, enl läkaren, steka maten i smör och inte i flytande margarin som hon gjort i många år (på inrådan av samma läkare!) och köpa standardmjölk eller t o m gammaldags mjölk med 6% fett i stället för den minimjölk hon druckit sedan den kom ut på marknaden. Enl läkaren kan mer mättat fett få henne att gå upp i vikt. Dessutom, hade han sagt, kan många äldre få fettbrist (jo, han sa så, men jag vet inte riktigt vad han menar; att den naturliga aptiten avtar när man blir äldre och rör sig mindre?), och det kompenseras bäst genom att äta smör, ost och helfeta mejeriprodukter. Dock sa han att yngre människor som bör gå upp i vikt inte bör äta mer fett…

keja01
0

För två år sedan sänkte SLV åldern för när bara lättprodukter rekommenderas till bara 12 månader. Mellanmjölk rekommenderades tidigare för de mindre barnen men det är nu helt ute. Det är bara lättmjölk som gäller och ännu hellre bara vatten. Som följd av det har under de senaste två åren många dagis bytt från standardmjölk till lättmjölk och skolor bytt från mellanmjölk till lättmjölk. De syns tydligt i statistiken för kommunernas inköp av mjölk att mellanmjölk har ersatts av lättmjölk de senaste två åren.

Sugiyama
0

Ja det märktes hemma när barnen börajde skolan. Den röda mjölken blev äcklig och dom skulle ha grön  resp. gul mjölk. Fy va arg man blir.

gluffgluff
0

#10: Jo, exakt. Det var ju någon dietist i norrland som la fram en doktorsavhandling där hon konstaterade att många ettåringar fick "för mycket" mättat fett jämfört med rekommendationerna. Särskilt de som fortfarande ammades delvis, naturligtvis. Man häpnar.

Wildrat
0

Enligt SLV får barn för mycket mättat fett från godis, glass och skräpmat därför bör de dricka lättmjölk/vatten och äta lättmargarin! Det är logik det! Skrikandes

greensis
0

#13 OM mättat fett är onytttig, och man får i sig för mycket av det från glass, godis och skräpmat - vore det inte enklare att minska just på godis, glass och skräpmat?? Va? Va?Förvånad

Och jag är inte sarkastisk ett dugg, nä inte allsObestämdOskyldig

Fabricati diem, pvnc!

[Marja-Liisa]
0

Hittade kort notis om ett forskningsresultat från FAS tidning från 2004 tror jag, där efterfrågas mer vetenskap för SLV:s rekommmendationer:

Kostrekommendationer är verkningslösa

Att följa Livsmedelsverkets kostrekommendationer minskar inte risken att drabbas av sjukdomar som hjärtinfarkt eller bröstcancer. Men rekommendationerna är tänkta som ett viktigt redskap i arbetet för en bättre folkhälsa. I kostrekommendationerna anges hur energin i maten ska fördelas så att risken att drabbas av kostrelaterade sjukdomar minskar. Andelar anges för protein, kolhydrater och mättat, enkelomättat och fleromättat fett samt för fibrer och alkohol, sammanlagt sju mått.

Kostrekommendationernas effekt på folkhälsan har aldrig tidigare utvärderats. I en nyligen genomförd studie ingick 61 000 kvinnor. Mer än hälften av dem, 60 procent, uppfyllde kriterierna för tre till fyra av de sju måtten, 32 procent bara två eller färre. Hos åtta procent av kvinnorna stämde fem kriterier eller fler. När följsamheten till kostrekommendationerna ställdes i relation till risken att insjukna i folksjukdomar som bröstcancer, cancer i tjock-ändtarm, hjärtinfarkt och osteoporos (benskörhet), visade det sig att risken varken var mindre eller större hos dem som bäst uppfyllde kriterierna, jämfört med dem som bara uppfyllde två kriterier eller färre.

Kostrekommendationerna har alltså ingen förebyggande effekt på kostrelaterade sjukdomar. I framtiden bör sådana rekommendationer tas fram som har förebyggande effekt, påvisad genom vetenskapliga studier, summerar forskarna.

Projektledare: Katarina Augustsson Bälter, Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, MEB, Karolinska institutet
Tel: 08-728 68 21
E-post: katarina.augustsson@mep.ki.se

nobban7
0

2004? Kanske på tiden att det börjar hända nåt då Rynkar på näsan

[Marja-Liisa]
0

Det verkar att man helst glömmer att man forskat på detta, oftast förklarar ju SLV misslyckandet i hälsoarbetet att folk inte följer deras råd, att följa dessa gör ju enl. rapporten inte situationen bättre.

Länk till artikeln:

http://www.fas.se/upload/dokument/for/2004/for104.pdf

lil-sis
0

När jag gick i skolan på 80- och 90-talet så fick vi iaf bregott och mellanmjölk i skolan.

Zepp
0

Anledningen till att vissa dietister förordar mer fett till gamlingar är deras aptit minskar med åldern och att man sett att de får i sig för lite energi.. däremot vet jag inte om man just rekomenderat mättat fett.. antagligen har den där läkaren hängt med i kostdebatten!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.