Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 11952 ggr
konichiwa
0

Bättre sömn med D-vitamin?

Jag har läst mycket här på forumet om D-vitamin och eftersom jag är en ämlig typ med oerhört låg energi (utbrändhet) och svåra sömnproblem sedan 8 år så provar jag det mesta som inte verkar direkt korkat.

LCHF har hjälpt en hel del men sömnen har inte blivit särskilt mycket bättre.

Nu har jag börjat ta D-vitamin 50 000 iu var tionde dag (började med 1 kapsel varannan dag  fyra gånger) och har inte direkt känt mej friskare. Men det slog mej i morse att jag har sovit i 8 timmar flera nätter i sträck nu och jag somnar innan jag hinner ta en sömntablett, är så trött på kvällarna.

Kan det vara D-vitaminet?

Jag har inte hållit på mer än ca fyra veckor så det är kanske lite tidigt att hoppa över bäcken…

Sinless
0

Käkar också D-vitamin.

Har börjat sova kanske 2 timmar mindre per natt. det har inte sammanfallit med att jag började käka D-vitamin. Men jag vet inte riktigt varför jag kräver mindre sömn. Detta har iallafall gjort att jag vaknar ca 5 varje morgon, och därmed hinner med en timmes promenad innan man skall till jobbet, vilket är riktigt skönt. Men på kvällarna är jag dödstrött dock, somnar kanske redan 22 -2230

konichiwa
0

puffar

korseett
0

Jag kan direkt säga att det är som att vända på en hand med sömnen när jag äter D-vitamin. Känner skillnad på mindre än en vecka och sover mycket bra. Tom kisseriet flera ggr på natten har lindrats och jag behöver oftast bara gå en gång. Somnar direkt när jag lägger mig efteråt också. Även insomnandet går bättre med att jag känner mig trött och somnar mycket snabbt nu. Den påföljande dagen går som en dans och jag har energi som räcker hela dagen.

Så mitt svar är JA

LatMask
0

Vet inte om det hänger ihop enbart med D-vitaminet, men sover som en gris gör jag - men magnesium kan också betyda en del…

[tililili]
0

Tar ni separata piller för allt eller funkar någon multivitamin?

korseett
0

jag tar separata för då får jag rätt mängder än i ett multipiller

GreenWorm
2

#3; äter du året runt?? Började i slutet av förra året och funderar på om jag skall göra uppehåll nu (D-vitamin skall tydligen intas samma månader som ostron :)  dvs sådana utan r…)

Känner mig lite piggare, eller i vart fall inte så där zonkad lika ofta. Har dessutom börjat somna redan efter några sidors läsning, vilket jag inte är van vid…

konichiwa
0

5# Jag tog magnesium varje kväll mot ont i benen första 10 månaderna på LCHF men det hjälpte ingenting mot sömnproblemen.

Vanliga multivitaminer har inte alls tillräckligt mycket D-vitamin för att göra någon skillnad.

3# korseett, fantastiskt att höra att du också sover bra!

Det här har varit mitt allra största problem, vågar knappt tro ännu att jag kommer att kunna sova normalt igen. Är rent rädd att skriva ut det. Jag är inte vidskeplig i vanliga fall….

Vågar knappt hoppas men det skulle vara att få återvända till livet.

Viktor-88
0

Jag själv sover bättre på D3, än utan. Tar 50'000 IU var 6'e dag. Och det ger samma rogivande effekt vad gäller sömnen, som en heldag på stranden. Guld värt!

GreenWorm
0

Men tar ni även nu när solen har återvänt?

korseett
0

#10 om vi ska producera tillräckligt med D-vitamin så behöver vi vara i solen mitt på dagen i princip nakna och utan solskydd och bara på sommarhalvåret då ljusets vågor är rätt för tillverkning. Jag kan inte vara i solen mitt på dagen och absolut inte utan solskydd så jag tillverkar nada

shamani
0

Jag sover bättre sen jag började med LCHF. Man kanske ska prova med D-vitamin när solen börjar lysa med sin frånvaro i höst, då..

Jag sover nog 1-2 timmar mindre nu än förut och är mer "vaken" när jag vaknar. =)

andreas0
0

#0, Jag har aldrig hört talats om att bättre sömn skulle vara en effekt av d-vitamin, och jag har läst det mesta som har skrivits och länkats till inom lchf-kretsar om d-vitamin.

Men det betyder inte att det inte kan ge en sådan effekt, vem vet. Vad orsaken än är så är det i alla fall kul att du har fått bättre sömn. Jag hoppas att det håller i sig. Försök att inte tänka på det för mycket, eftersom det kan ge sämre sömn att vara orolig att man sover för lite.

Vad gäller övriga effekter, anledningen till att många får positiva effekter av d-vitamin är att många på våra bredgrader har brist på d-vitamin. Om du inte är en av de som har brist på det så är det inte så konstigt att du inte märker av något, eftersom det inte finns någon brist att rätta till.

Om du har problem med sömnen så finns det några tips som kanske kan hjälpa:

1. Se till att få mycket dagsljus under dagen, var ute så mycket du kan helt enkelt, gärna i solen. Detta är för att hålla din interna klocka rätt så kroppen vet när det är kväll. Annars är det lätt hänt att man vänder på dygnet och får svårt att somna på kvällen så tidigt som man bör.

2. Ät livsmedel rika på proteinet tryptofan på kvällen. Kött från de flesta djur har mycket tryptofan, så vanligt kött är utmärkt. En annan rik källa är ost, fast det varierar från sort till sort. Cheddar är en ostsort som har mycket tryptofan. Detta eftersom tryptofan omvandlas i kroppen till de hormonen som reglerar sömnen, och har man för lite kan man få sämre/kortare sömn. Detta är antagligen en av de viktigaste anledningarna till att personer sover bättre på LCHF, de äter mer kött helt enkelt.

3. En del mineraler sägs ge bättre sömn, speciellt kalcium och magnesium. Även där är ju ost bra, det innehåller mycket kalcium. Fast hur bra det här med kalcium/magnesium fungerar vet jag inte, så vitt jag vet har det inte gjorts någon forskning på det. Det är värt ett försök i alla fall.

Fast den främsta orsaken till dålig sömn är nog stresshormoner, om du är mycket stressad så se om du kan få bort en del av källorna till din stress. Det kan bli en god cirkel, mindre stress ger bättre sömn som ger mindre stress, osv.

frodig
0

Intrassant konichiwa!

Har inte själv tänkt på något samband mellan den goda nattsömnen och D-vitaminerna.

Jag åt 4000 IE/dag från tidig höst och till slutet av januari.

Sen var jag utan i två och en halv månad och har nu igen ätit 4000 IE/dag i en månad.

Periodvis har jag sovit dåligt, men har inte tänkt på om det har sammanfallit i tiden. Det skulle ju vara mycket intressant om det är så..

Men tack för tipset Glad, för nu ska jag hålla koll och se om jag kan märka något samband!

(ps. jag lever också i sviterna av utbrändhet)

konichiwa
0

AndersO, tack för ditt svar!

Jo jag har en inre stress som inte släpper, en svit av utbrändheten och/eller posttraumatisk stress. Jag undviker det mesta som hetsar upp eller stressar mej (starka ljud, otäcka filmner, bråk osv).Jag tar magnesium på kvällen och dolomitkalk varje dag (har skeletturkalkning och vill ha kombinationen med D-vitaminet för den skull ).

Det där med att få dagsljus och att gå upp samma tid varje dag har jag märkt är bra.

Däremot har jag inte provat att äta cheddar på kvällen, det ska jag prova!

Igårkväll ville jag så gärna att D-vitaminet skulle vara lösningen att jag inte kunde somna förrän klockan 3. men jag sov 8 timmar i alla fall när jag väl somnade:-)

frodig, jag hoppas att vi har hittat ett botemedel, håll tummarna!

keja01
0

Prova magnesiumtillskott mot trötthet och dålig sömn.

konichiwa
0

keja01, jag har tagit 200 mg magnesium varje kväll i perioder. Det hjälper inte.

andreas0
0

#17, Det kan vara för låg dos, testa 400mg. De säljer 400mg tabletter i hälsokostaffärer.

Viktor-88
0

ät ej cheddar på kvällen då det innehåller vassleprotein, som ger insulinpåslag och därmed minskar serumkoncentrationerna av GH i blodet. Folk som tar Magnesium och Zink för förbättrad sömn tar det just av anledningen av att dom vill ÖKA sitt GH. Finns bättre källor till L-tryptofan, tex ägg/tonfisk.

korseett
0

#13 nu har du hört talas om det eftersom jag vid de tillfällena jag speciellt märkt av det endast har förändrat med D-vitaminintag och inget annat, vare sig kost, stress eller andra faktorer.

Pasi
0

#15 Cheddar innehåller nog inte så värst många procent vassleprotein (lite myt, tror jag)….i allafall är insulinindex på ost inte högre än för en köttbit eller annan typisk LCHFmat.Glad

konichiwa
0

AndreasO, tar jag mer än 200 mg magnesium om dagen får jag diarre. Har provat flera gånger. Numera använder jag det som laxermedel :-)

frodig
0

#20 Aha korseett, du har alltså fått bättre sömn när du tagit D-vitamin Glad, det låter verkligen lovande!

Jag sover just nu 8 timmar per natt, och jag sover gott konichiwa, fast ännu vet jag ju inte om det beror på D-vitaminen.. Vi får se framöver    Glad, magnesium har jag inte tagit extra av. Bra att veta att det kan va laxerande iaf  Skrattande.

Vi får fortsätta testa oss fram, tänker jag. Och jag använder mig också av regelbundna tider, som andreas0 föreslår, kliver upp samma tid på morgonen, oavsett hur många timmar jag sovit, lägger mig samma tid, osv.. Kroppsklockan blir ju liksom tydligare då.. och utevistelse/promenader mitt på dagen Cool.

Utbrändhet-posttraumatisk stress är inte att leka med, det vet vi ju, så vi får lirka med oss själva för att hitta vår egen balans, så gott det går!

Heja på konichiwa!!

Viktor-88
0

#21 Pasi
Cheddar innehåller nog inte så värst många procent vassleprotein (lite myt, tror jag)….
Mycket möjligt. Dock kommer vi inte ifrån dess innehåll av Kasein som sägs framana autism (!)

i allafall är insulinindex på ost inte högre än för en köttbit eller annan typisk LCHFmat.
Så sant så sant. Flört Bra poäng. Antagligen bäst att inte äta överhuvudtaget nära inpå sänggåendet.

Offtopic:
Av personliga skäl så söker jag med ljus och lykta efter ett insulin index för olika matvaror. Har de senaste 4-5 åren haft en mycket begränsad lista att gå efter. Minns att det i slutet av förra sommaren var på tapeten att man skulle göra ett superutförligt insulinindex på något av sveriges universitetssjukhus.
I vilket fall, har någon något annat än Mendosas insulinindex så PM'a det gärna till mig.

//Tack på förhand

andreas0
0

#24, Varför skulle det vara sämre att få högre insulin nära sänggåendet jämfört med andra tider på dygnet?

konichiwa
0

Hej frodigKyss

Det är fortfarande väldigt svårt att somna om jag är uppjagad av något (händer alltför lätt och utanför min kontroll) men när jag väl somnar så sover jag nästan alltid 8 timmar nu. Jag vågar inte riktigt tro att det är D-vitaminet ännu, kan vara våren och nyligen inköpt sovmask (vilken gudagåva!), men jag hoppas…. Bra sömn är så underbart. Inte förrän man förlorat den förstår man.

Kram till er alla andra med sömnproblem!

keja01
0

Jag läste att det finns en sorts laxermedel som faktiskt är en variant av magnesium.

lil-sis
0

800mg magnesium per dag sätter grym fart på min mage (hehe) och jag har blivit GRYMT pigg av det, ffa för att jag sover hela nätter sedan jag började med det.

(400mg gör ingen skillnad på vare sig det ena eller det andra, troligen behöver jag kanske eg ca 600mg men det är svårt att få till med kapslar, så jag lever med att magen är knas för det är inget problem just nu iaf).