Hållbarhet för lever
Hej! Måste ha sett fel på datumet på levern jag köpte i början av veckan. Ser nu att den skulle ha förbrukats senast 14/5.
Vad tror ni!? Om den inte luktar dåligt, så tycker väl ni att jag ska äta upp den!? (Ja, fast i så fall kanske bara äta det jag får i mig idag, och slänga resten!?)
Den ligger fortfarande i oförbruten platfolieförpackning, och har legat i ett normalt-kallt kylskåp sedan jag fick hem den, lägger jag till…

Ja, lukta och ät (om det nu inte stinker skunk…passar bättre som hund el rävmat då).

Tack Pasi! Har inte hunnit lukta än. Det går lite i ultrarapid, även i slutet av en influensa… Ja, fast jag ville väl ha någons respons också, redan när jag öppnar, så jag vet då vad göra med det…
LITE "gammal" lukt är alltså ok, om smaken inte säger annat!? Ja, men att om lukten är värre än så (eller det säger stopp av annan anledning), så är det bättre att ge till grannens jycke!?
Vad jag egentligen ville komma till: Det är inte så att lever liksom är känsligare i det här avseendet än vanligt kött, som man ofta kan sätta tänderna i ett par dar (om inte färs kanske) efter att sista förbrukningsdag passerat, utan större risker!?
Kom och tänka på det här med min influensa, som visserligen inte satt sig åt magen till på det sättet, men kanske den (influensan) ändå göra att man borde ha en försiktigare hållning här än vad man skulle under normalare omständigheter!?

RE: "bara äta det jag får i mig idag, och slänga resten"
Om råvaran går att använda så behöver du inte slänga det du inte äter upp om du lagar till alltsammans och det blir genomstekt. Nedbrytningsprocessen har ju avbrutits vid tillagningen.
Alltid bäst att laga till eller frysa känsliga varor så fort man fått hem dem.
Om du på grund av influensan inte gillar stark leversmak så kan du välja att göra leverpastej eller paté. Ingredienser: stekt lever, smör och grädde. Krydda med grönpeppar eller vitlök. Häller man upp i glas med lock håller pastejen minst någon vecka i kylen. Fetten på ytan överst i glaset skyddar.
Traditionellt varnar man för felaktigt förvaring av leverpastej och inälvsmat som förstörs snabbt om det är för varmt.

Tack, Anders, lite känsligare än kött då alltså…
Jo, naturligtvis bör jag göra som du säger, att jag steker allting, om jag finner att lukten är OK. Då gäller det BARA att en tid regelbundet kanske tvinga i mig något som jag vet KAN vara på gränsen till dåligt. Nåväl, behöver ju naturligtvis inte äta upp ALLTING om jag gör som du föreslår, heller…
Har inte kommit mig för här ÄN. Går fortfarande på lågvarv… Som LCHF:are känner man slig lite ovan vid att vara så här klen…