Ännu en gnäll-tråd! ;))
Har just haft ett desillutionerande samtal med person på SPA-hotellet Källan i Norsjötrakten, som jag och mina bokcirkelvänner ska våldsgästa till helgen.
De har INTE koll på LCHF-mat! "Vad sa du?" Fick bara en massa "..eeööh..hur menar du?" till svar på mina frågor om smör och grädde, som om jag hade frågat efter typ asfalt att äta.
Fick i alla fall så småningom ur henne beskedet "Vi använder aldrig smör och grädde i matlagningen".
Jag frågade ifall de serverar fisk eller kött som inte är alltför hopgeggat med annat. Tog en stund, sen svarade hon ja. "Glöm mig då sa jag - jag tar med mig allt det jag äter till!"
Det är år 2009, kostdebattens vågor har gått höga ett bra tag - Att då driva en s k "hälso-rekreationsanläggning" och uppenbarligen inte ens ha HÖRT TALAS OM lågkolhydratkost - det är nästan en bedrift!!
Ibland känns det som att man åker tidsmaskin, eller hur? 
Såg att Pripps gör reklam för sitt nya lågkolhydratöl, så de som vill tjäna pengar de har kollen. Annars blir man ju akterseglad. Skicka en broschyr till lchf-ulandet Norsjö :D
Varför inte ta med lite infomaterial och lämna. Kanske kan bli en ögon-öppnare?
Och ta tillfället i akt att tala med någon i köket. Det kan ju finnas någon som blir jätteintresserad och entusiastisk. Så finns det LCHF nästa gång du kommer dit.
Själv skall jag på kurs en vecka i sommar på en folkhögskola. Jag tror att det kommer att funka fint med mat till mig, det finns mycket att välja på (Skåne!), men visst kommer jag att prata med kökspersonalen och försöka få dem intresserade för jag vill gärna åka dit varje sommar.
Att vara pedagogisk och informera och ha sig - det är kul då motparten är intresserad. Eller hur? 
Det är INTE kul när motparten gör motstånd eller är helt apatisk.. Hon i detta exemplet var typ apatisk.
#1 Ja, visst är det ett intressant fenomen..
#2 Jodå, visst kan man ta med infomaterial. Får de om jag ids.. 

#3 Fast du kanske träffar på någon annan att prata med, någon som inte är apatisk. Den som jobbar i köket kanske har lite annan koll. Förstår dock din reaktion, jag hade också blivit helt trött och inte orkat engagera mig i att informera mer.
Hoppas du får en trevlig helg trots matstulande!
"You just have to belive…"
Jisses vad ni är duktiga och konstruktiva.
Å jag som var på humör för att såga icke LCHF-are jäms med fotknölarna.. 

#5 Det har vi nog alla ibland. 
"You just have to belive…"
Kollade deras hemsida, och det som stod om restaurangen handlade mest om vinkällaren…
Underligt nog stod det inte något om "lokala delikatesser" och det brukar det alltid handla om i Norrland…
Jag testade att säga: "Inte socker och stärkelse." Bara som en kortversion till en som anordnade en rundresa. Då fick jag t.ex. 5 dl ris istället för den stärkelserika potatisen.
Man tänker ju att se kanske kan unna sig att trycka in bokstäverna s-t-ä-r-k-e-l-s-e på Google om de nu inte vet vad det är… Men nej.
Vi måste helt enkelt skaffa oss ett gemensamt visitkort som man kan lämna till restauranger och kursgårdar. Något de känner igen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag har i alla fall fått klart för mig att det finns kylskåp på rummet. Helgen är räddad medelst en "packad medtagen" kylväska. Har en liten söt lagom..
Grädde, smör. Kanske skulle man göra nån riktigt delikatess att reta omgivningen med. LCHF-tårta av nåt slag.. En chokladbomb utan dess like kanske..hehe..

Haha! Jag var på konferens med jobbet. När vi anmälde oss så fick vi fylla i specialkost… Muslimen klarade sig. Vegetarianen fick också sitt… Men fruktstunder, godisskålar i konferenssalen och fikastunderna var absolut inte något för mig. LCHF hade de ingen koll på! Jag hade tom fått chokladbiten på kudden…. *fniss*

Tack för påminnelsen! Jag ska på konferens i London om ett par veckor och måste få tummen ur och skriva mitt besvärliga mail snart!
det kanske var jasminris eller basmati? Kokt på t.ex. persiskt vis, då sköljer man noga bort all stärkelse… fast det är nog inte utan kolisar ändå … tyvärr för det är faktiskt en njutning att äta riktigt vällagad chilau…
Befinner mig på nämnda spa.. Vi har JÄTTE-trevligt. Alla i gänget är på gott humör - fast de är ju så jäddra slöa.. - vi har bubblepoolat och pratat strunt. Perfekt alltså.
Maten.
Jättelikt buffebord, från vilket jag kunde äta ur två pytsar - den med broccoli och den med oliver. Sen grävde jag - fin teknik man utvecklar - ur kött ur en låda med rotfrukter och bulgur tills jag var nöjd med mängden. Alla glodde..
Frågade kökspersonalen innan vad det skulle komma tt finnas för varma proteinkällor till lunchen. De svarade burgur…
Mätt och belåten dock - å så har jag ju med mig smör å grädde!
Strax kaffe och sen bubbelpool igen!

#13 Bulgur är en varm proteinkälla?
Jösses!
Fabricati diem, pvnc!

Norsjö är väl en av fettskräckens högborgar på grund av Norsjöprojektet där man försökte minska på antalet cardiovakulära sjukdommar genom att slopa mättat fett o äta mer fruktogrönt!
Fast man har sedan sett i resultaten att de som år mer mejerifett var mest förskonade från sagda sjukdommar!!!
Jag tror att fettskräcken sitt i sedan projektet.. då alla fick lära sig hur man skulle äta!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Är det här din nya tråd eller har du en speciell gnälltråd?
Om kylväskan är söt, så är det bäst att du inte tuggar på den.
Ja visst ja, Zepp! Det hade jag totalt glömt bort - Norsjöprojektet!
Jag kommer ihåg ett par tidningsartiklar om det, och vad det framför allt handlade om var att det var fruarna som skulle ändra inköps- och tillagningsvanor! De skulle köpa hem mer grönsaker och sluta med grädde i maten och allt vad det nu var. Karlarna satt där på andra sidan köksbordet och berättade att i början hade de klagat på allt "kaninfodret" men sen hade de ju gått ner i vikt…

Jovisst.. och för att fruarna skulle se vad som var bra mat så uppfann nman .. Nyckehålet!!!
Lanseringen av flytande margarin tog fart .. för man skulle ju undvika fasta fetter!!
Såå.. det kanske inte är så konstigt att de på SPAet inte förstod vad som sades.. det gick ju stick i stäv med deras omvärldsbild!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#13 Roligt med ett "livstecken" från dig och att ni har det trevligt! 
Skulle vilja se eventuella miner då du grävde fram köttbitarna! 
Hej! Va kul me alla kommentarer..
Ni är ena underbara bundsförvanter - alltid att räkna med!!
På väg hit stötte jag/vi på en skylt där det stor "Guldriket". Ingen skylt som varnade för fettsnål kost, dock. De borde faktiskt ha plikten att varnings-skylta för det. Tycker jag! Nordsjö-projekt - fnyyys!
Middagen avlöpte som lunchen. Jag likt detektiv letade efter MAT bland all "förplägnad".
Jag bryter totalt mot konvention och etikett. Likt det hungriga rovdjur man är, så skippar man struntet, vädrar kött och glider rakt förbi kaninfoderbåsen, förbi hela kön och direkt på den heltstekta fläskfilen. Tar en sväng förbi ostbrickan som man egentligen ska ta in EFTERÅT och lastar dessa härligheter bredvid köttet. Låter ett par basilikablad följa med för syns skull.
Personalen stirrar - grovt förolämpade. Jag fyrar av det största mest generösa leendet jag har mot dem - jo, jag visade tänderna, bytet är mitt - och tågar iväg till vårt bord. Slänger upp en gul plastburk och lägger på ett par ordentliga smörtärningar. Yammie!!
Till det en halv vinare och ett par tre timmar senare många längder simning i poolen. Ensam. Underbart!!
Jag tror jag aldrig har "evolutionerats" - är kanske fortfarande kvar i havet med mina simmande rovapförfäder.. eller hur det nu var.. 

Det här är inte min nya tråd - det här är en speciell SPA-utgåva.. 
Om det där med söt kylväska.. Lovar att inte tugga påden. bläk..
Varför gör man det - kopplar ihop begreppen "söt" och "liten"??? Kulturell och språklig hjärntvätt!! Och jag som hade lovat mig själv att lägga av med det struntet, det är faktiskt inte bara små saker som är söta!!!

Nej, jag vet! Jag är jättesöt…
(och inte särskilt liten…)
Nej det finns söta elefanter också!
O inte heller är allt smått sött….
Gud va' skönt det låter ´med en SPAvistelse som din, Kaisa!
Det kan väl vara en utmaning, att precis som förr i tiden, få leta o jaga föda…?! Tigrinnan finns ju helt klart med dig - visa tänderna…. hahaha!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Fästingar är små men inte fan är de söta!