Har diabetes och ammar sitt barn
Hej
Jag har fått en fråga av en kvinna som har diabetes typ 2. Hon väger 83 kg och är 153 cm lång. Hon har bukfetma enlig hennes beskrivning och behöver mycket insulin och vill köra LCHF för att må bättre. Men hon är rädd att kosten skulle skada hennes bebis.
Vad tycker ni våra lchf-experter? Skall hon äta LCHF trots hon ammar?

LCHF är extra bra när man ammar! Man behöver fett för att tillverka bröstmjölk.
#1 Jag vet hur viktig fett är men hon är rädd för att ketonerna som hennes kropp skulle tillverka under kosten skulle skada bebisen.
Jag skulle vilja ha ett utförligt svar för att kunna hjälpa henne.
puffar tråden lite, kanske bäst den står under Frågelåda - dr Andreas Eenfeldt?

Mig veterligen så är inte ketoner skadlig alls, vi går till stora delar på ketoner fram på småtimmarna när vi har fastat under natten!
Däremot så är det rätt mycket mjölksocker i modersmjölk och fett!
Så man kanske inte måste vara så strikt när man ammar??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
hej Zepp
Hurså inte strikt? Du menar öka antal kolisar i form av tex grönsaker och mjölkprodukter?
Ketoner i blodet är högts normalt och ofarligt. Ketoner tillverkar kroppen när blodsockret sjunker (tex på ibland på natten - oavsett om man har ätit kolhydrater eller inte). Det som kan vara farligt är ketoacidos - ett tillstånd där man har högt blodsocker samtidigt som man har stigande halter av ketoner i bloder - vilket beror på insulinbrist och nästan bara drabbar typ 1-diabetiker (och det borde i så fall i första hand vara farligt för mamman).
Min fru fick röda hudutslag runt brösten när hon gick över till LCHF under ammning - en lös gissning är att det var någon slags stressreaktion beroende på att hennes kropp inte var van - men det har försvunnit nu efter några månader (och vår son är mer ivrig att amma än någonsin
).
#6 Mamman har diabetes typ 2 och önskar få råd om att äta sunt och fortsätta amma sitt barn. Som sagts tidigare, hon tar mycket insulin (hur mycket vet jag inte).
#7 Mitt svar i #6 var angående #2 (och #0) om ketos (ketoner i blodet) och ammning. Jag ser inga negativa konsekvenser för bebisen. Kolhydrater är inte essentiella för människan, eftersom vi genom historien inte alltid haft tillgång till kolhydratrik föda, och vi är därmed anpassade för att klara oss helt utan.
Jag förstår inte riktigt om du har ytterligare någon fråga.
Jag tror att LCHF har bäst effekt på just typ 2-diabetiker, men har ingen egen erfarenhet av diabetes (min fru började med LCHF pga IBS). För allmäna råd kring typ 2-diabetes och LCHF, se trådar under "Vi som har diabetes". Det jag har sett som råd är att mäta sitt blodsocker ofta i början och inte vara rädd för att justera ned insulindoserna därefter. Om man äter strikt (nära noll kolhydrater) kan man behöva halvera insulin-dosen från dag ett. Men som sagt, detta är inget jag kan närmare.
Om mamman förbättrar sin hälsa borde även bebisen må bra.

Vad jag menar är att när man ammar och nyss har fött så kan bara det vara en stor påfrestning på kroppen.. om man då helt plötsligt oxå börjar experimenterar med sitt blodsocker och därmed går in i kraftiga omställningsbesvär så kan det vara för mycket på en gång!
Hon kanske skulle satsa på sänka sitt kolhydratintag lite i taget samtidigt som hon lär känna hur kroppen reagera på detta!
Modersmjölken innehåller mättat fett men rätt höga halter av mjölksocker oxå.. allt detta skall modern tillverka och då ställa om till ketogen kost kan bli för mycket.
Glukoneogenesen lär kunna göra ungefär 200 Kcalorier glukos om dagen för hjärnans behov och jag vet inte hur mycket modersmjölken kan innehålla!
Man kan även fundera på om en del glukos försvinner ut i mjölken så slipper hon ju själv om sätta den i sin egen kropp???

Dubbelt blev det!
PatrikHagglund - Tack så mycket för ditt svar! Jag ska meddela henne det.
Zepp - Det är samma åsikt som Dr. Dashtis. Han avråder kvinnor som ammar att köra LCHF.
#11 Det är skillnad på att avråda från LCHF och avråda från en radikal kostomläggning med eventuella övergångsbesvär samtidigt som man föder barn och sätter igång och ammar.

Det låter rimligt. En som äter LCHF redan innan graviditet och amning mår förmodligen bäst (och även barnet) av att fortsätta med det, möljigen med lite modifikationer om kroppen tycks kräva det, men en drastisk omställning mitt upp i alltihop kan bli lite tufft.
Men att minska ner på socker och spannmål och samtidigt se till att äta ordentligt med smör kan knappast vara fel! (Och santidigt hålla noga koll på blodsockret om man är diabetiker, så att man kan anpassa insulindoserna om det behövs.)

Lyssna på professor Birgitta Strandviks föredrag från Leoprisutdelningen i höstas. Hon påpekar att det är viktigt för barnen vad gravida och ammande kvinnor äter. Speciellt poängterar hon att man bör minska omega-6 och öka omega-3. Hon är inte rädd för mättat fett men skär bort grisfett från feluppfödda svin och rekommenderar mer fisk! (Ca 15-25 minuter in i föredraget)
Vad barn äter i olika skeden påverkar både tidpunkt för könsmognad, längdutveckling och framtida känslighet för olika ämnen. Birgitta Strandvik hävdar att mycket redan påverkas av vad modern äter under havandeskapet. Det finns mycket att fundera på beträffande både barns och mödrars kost.
Mycket intressant Anders-S! Fortsätter med att lyssna på föreläsningen.
Aniara4 - Mycket sant det du säger.

Ja Inuitkvinnor klarade att föda och amma sina barn på ketogen kost så man får nog anse den saken som självklar.. men då vart de redan omställda på den kosten!!
Däremot så vart det annorlunda för folk som levde i Andernas högland där stapelfödan var Quinoa!
När kvinnan blev gravid så skickades någon släkting ner till kusten för att köpa torkad fiskrom för henne att äta, annars fanns det risk för att barnet inte föddes friskt.. och vi vet ju vad det handlade om.. Omeg-3!!!
Omega-3 behövs för hjärnan, nervernas och ögornas utveckling, bland annat.. det som är lite fascinerande är att de inte hade en aning om detta med fettsyror.. men visste ändå vad som krävdes!???
Det var inte lite utan MYCKET fascinerande.