Kall sommarmat - recept efterlyses
Det blir min första sommar med LCHF (började i november 2008). När det är riktigt varmt ute brukar jag vilja äta lite kallare mat. Det som jag hittills har kommit på är tonfiskröra och skagenröra samt rostbiff, men har ännu inte kommit på någon röra att ha till rostbiffen, förslag?
Detta vill jag dock inte äta varje dag. Någon som har fler förslag på kall LCHF-mat? 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
Någon kall creme fraich-sås borde väl passa till rostbiffen. Falsk potatissallad har jag för mig att jag har sett recept på här. Annars så är ju räkor, avocado god kall mat.

Förra sommaren köpte jag gärna en halv grillad kyckling och tog med mig till stranden, men nu har jag blivit petigare med glutamat och då kan det bli knepigare. I år kommer jag nog oftare att steka bitar av kycklingfilé och göra en sallad med kall kyckling, grön sallad och ruccola, och kanske nån liten olivoljeskvätt - fast egentligen vill jag inte äta olja. Undrar om man kan använda kokosolja, om det är tillräckligt varmt…? 
En omelett med nån god fyllning borde väl gå att äta kall också.
#1 Avocado har jag inte tänkt på. Det är ju supergott! Ska leta reda på den falska potatissalladen. Tack! 
#2 Mycket bra idéer! Kyckling är gott, så kycklingsallad blir super. Tack! 
Jag kom på att skinka och ädelost är gott tillsammans (jag älskar ädelost
), någon som har förslag på någon röra man kan ha till det? vilka kryddor kan passa till?
Fler förslag…? 
Omelettrulle är ju bra utflyktsmat, som Aniara4 skriver. En stor, tunn, kallnad omelett med fet philadelphiaost bredd på, och så ruccola, gräddost och skinka. Rulla, skär i två bitar och rulla in dem i smörgåspapper. Lite som tunnbrödsrullar.
Mycket mättande.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#4 Det lät riktigt smaskigt! Tack! 
Gjorde falsk potatissallad på tärnad squash, det blev supergott! Kommer förmodligen att bli en av favoriterna i sommar.
Jag brukar göra en röra på cf och riven pepparrot, det är väldigt gott till kallt kött, såsom kassler eller rostbiff.
En god sås, men den innehåller kanske för mycket kolisar jag har inte räknat på det.
Finhacka en tomat o en rödlök blanda ner i ca 2 dl creme fraiche eller matyoghurt, salt o svartpeppar.
Passar till det mesta i kött- eller fiskväg.
Man kanske kan minska mängden tomat o lök om man vill.

En cole slaw kanske? Finns säkert nåt recept här nånstans, har inte kollat.

RÄKSALLAD
ruccolasallad, avokado, massvis av ägg, räkor (ev kall lax av någon slag)
Och någon fet och god sås…typ cf med rom eller liknande

Jag gjorde en sås i dag på greensis recept. Den är lätt att variera och funkar lika bra kall!
Grunden är 1äggula/ dl grädde. Koka upp grädden (jag hade i curry direkt), ta av låt svalna lite och rör ner äggulan ("rör upp" gulan först). smaksätt och sätt tillbaka kastrullen och rör tills den tjocknar - får ej koka! Utöver curryn hade jag i lite persilja, citronpeppar och cayennepuler. Gott till kyckling och kött. Bassåsen (grädde+äggula) och citronpeppar är kanongott till lax!
Eftersom jag inte gillar syrliga mjälkprodukter eller majonnäs så använder jag mig av lättvispad grädde med kryddor, lök och gurka. Ibland tillsätter jag lite isbergssallad också.
Tusen tack alla! Vad många idéer, låter riktigt gott! 
Inkokt lax
Inlagda stekta strömmingsflundror
Rökt lax i rullar fyllda med Philadelphiaost smaksatt m wasabi
Kalla grillade kotletter
Kall stekt kyckling i småbitar blandad med majonnäs o cyrry samt gärna lite finstrimlad bladselleri
Tjälknöl

Kimchi blandat med majo är supergott! Coleslaw på nolltid :)

Vad tusan är Kimchi?

Hade med överblivma laxkroketter till skogen idag. Gjorde dem enligt detta recept (ungefär) Kroketter
Tjock kryddig majosås att doppade dem i.

#14 Mjölksyrade grönsaker, men den vi köper är bara kål (lite morot också, men den märks knappt).

Tack..jag hade aldrig hört talas om det! Men nu vet jag!

Oopsies som macka är super gott eller pam's lchf pizza - det kan du äta kallt och varmt. Kyckling sallad florida, räksallad eller fetaost-rostbeef-sallad.
Sen grillad grillkorv med sås och ost.
ostbricka, salami - skinka - korv bricka med majonnäs och bernässmör.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag har haft samma problem! Det enda jag är sugen på är sallad..
Men caesarsallad med massor av kyckling, ost i kuber och grönsallad är ju bra mat! Lite rostade solroskärnor till och en caesardressing för den som inte har några problem med olivolja.