Ungersk lchf
Vi får förmodligen låna ett hus i Ungern någon vecka i sommar. Nu börjar jag fundera. Vid mina tidigare besök i landet har jag njutit av töltött sajtal czirke och hortobagy palascinta mm (panerad kyckling och crepes med kycklingstuvning). Men vad äter jag som lchf:are? Är det någon av alla ni där ute som har en kännedom om ungersk mat? Vill ju inte äta fläskkotlett och oborka salata varje dag, den dressingen är det ju dessutom socker i, väl…
Tacksam för svar.
Ingen?
Tror vi ska ha några som är från Ungern eller bor i Ungern, men det är inte säkert dom har varit inne just igår/idag. 
Du får putta tråden imorrn igen.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja, precis Jennix, jag hoppas ju på att någon magyar eller ny-magyar ska se min fråga!!

När jag var i ungern så fanns det massor av kött, kyckling och chark…det var inte svårt att hitta bra mat (åt inte LCHF då).
Jo napot kivánók! (jobbiga accenter som jag inte minns var dom ska sitta)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Goddag?
Jag käner mig lite orolig men det går nog över bara vi är på plats. Natura är tydligen kod-ordet. Då får man rent kött alternativt ren sallad. ?????

Nu var det evigheter sedan jag var 'hemma', men bara man skippar det man ska skippa, så tror jag inte att du får några problem. Palacsinta skulle jag låta bli, det är ju pannkakor. Förr tyckte jag att allting var för fet
, men numer vet jag att det är bra.
Gulyás, paprikás, csirke, marha, disznó, pörkölt, vajas(smör), --det är mums.
Tészta, krumpli, burgonya, rizsa, kenyér, cukor, fagylalt, ---kolhydrater.
Jag tror du kommer att kunna äta väldigt bra. vill du precisera:
'nem kérek szénhidrátos ételt' - vill inte ha mat med kolhydrater
Åh, ebet! Du gör mig lycklig! nem kérek sénhidrátos ételt. Jag kommer att drömma om den meningen……… Puss o kram! jag älskar Magyarorzag!

Kul, att du älskar Magyarország! Det gör jag också. Jag är väldigt avundsjuk att du ska dit!
Vi gärna ha 'rapport' sedan!
hoppas dom vet vad kolhydrater ÄR bara… åt på lunchställe idag, och jag sa att jag undvek kolhydrater, först fick jag hojta: nä inget ris, sen nä ingen potatis… men såsen hann jag inte protestera innan dom öst på och den var säkert full med vetemjöl antar jag… men jag åt den… var lite svårt att få bort…

Vad jag förstod, så börjar spridas lite information (om än sakta) mest om Atkins. (det kanske kan vara bra att 'vifta' med) Doch vet jag om folk som har blivit smala gm low carb, så det finns hopp.
Var bor du Pennylane1?
Ja det var ju inte här på Hammarö där jag bor… utan iArboga…
de vet för det mesta inte vad kolhydrater är tycker jag…när jag fikade i Karlstad för någon månad och sa att jag inte åt kolhydrater och bad om en macka utan bröd, sen så fick jag istället för pålägg (ost och skinka som jag bad om) nån äcklig bönröra som var helt oätlig
Skicka ett mejl till Dora, hon vet säkert mer.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

pennylane1 jag trodde att du bodde i Ungern och det var där du fick 'såsen'
nej jag menade att de vet ju inte det här i Sverige ens… och här som LCHF är mer på tapeten kanske!
Flygresan och hyrbilen är bokad. Balatonvilágos here we come!
No carbs, det är väl ganska internationellt ändå?? Många videorecept på youtube är ju från tex usa eller england. Flyger med norwegian och de säljer potatischips och mackor… men resan är på två timmar så jag har inte tänkt att äta ändå… ska njuta av ungersk lunch när vi landat istället, om jag nu kan lära mig att uttala det som ebet lärt mig: nem kérek sénhidrátos ételt!!!!

*Vinkar*