Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 5069 ggr
TantRafa
0

Baconbiffar i ädelostsås

Blanda färs med grovriven lök, 1 ägg, en skvätt grädde och finstrimlat bacon. Lite peppar, men salt behövs inte eftersom baconet är salt i sig själv. Jag strödde över lite persillade-krydda också.

Gör ganska stora biffar, stek i smör.

Smält ädelost i grädde, låt det puttra och tjockna till en stund. När biffarna är klara läggs dom i en form och slå såsen över. Låt smakerna "gifta sig" en stund i ugnen, ca 150gr.

Blomkål al dente är gott till.

Och ett glas vin!Flört

vinteralvan
0

Mmm, låter jättegott. Det blir det nog till middag imorgon.

[thyme]
0

Det lät ju bara sååå gott! Då var söndagsmiddagen betämd! Glad Använde du "riktig" ädelost eller sån på tub?

Mervi
0

Låter gott, jag har både bacon , köttfärs och ost hemma, kanske det blir morgondagens mat. Biffar är bra mat, så det är klokt att göra många.

Tack för receptet.Glad

perifre
0

Det låter gott - det går också bra att byta ut ädelosten mot gorgonzola och om man "råkar" smälta osten i för mycket grädde så den blir tunn - då kan man reda med ett par matskeder Philadelfiaost.

Mervi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort biffarna idag. Här kommer bilden på mina.

Jättegoda.

[iovis]
0

Mums! Bokmärker! eh, kanske en korkad fråga men: Stekte du baconen innan?

Mervi
0

Nej jag stekte inte bacon, blandade bara i smeten i tunna strimlor.

TantRafa
0

Mervi- exakt så såg mina ut!!!!!

Håll med om att det är riktigt riktigt gott! Och inte blir dom sämre dagen efter, om det mot förmodan skulle bli några över!

[iovis]
0

I morrn ska det handlas ädelost!!!! Och bacon, sist vi handlade var det ingen som dög, socker och rökarom, uäck!! Nä, i morrn blir det Willys som får besök av mig, City Gross är inte mästare på bacon….

Mervi
0

Väldigt goda, jag får äta dem i morgon också, orkade bara 2 st och det var 8 biffar.

batman
0

Mmm, ser gott ut och jag älskar ädelost! Oskyldig

LatMask
0

Å, redan när jag läste receptet blev jag sugen, och sen Mervis bild…mums, bokmärker!

Mervi
0

Nu har jag snott mig en biff, god även kall med sås på. Mums! Kan verkligen rekommendera.

redina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde en annan variant på baconbiffar:

Ingredienser:
1000g blandfärs
1 paket bacon (140g)
2 ägg
1/2dl vispgrädde
1 tsk Liquid smoke
2 msk Santa Maria BBQ Spice Chili & Smoky eller vanlig grillkrydda

Gör så här:
Klippt baconen i små bitar och stek dom lätt. Blanda ihopa allt i en bytta. Grilla hamburgarna på grillen.

Från min blogg: http://patriknordelind.blogspot.com/2009/05/grillade-baconhamburgare.html

[thyme]
0

Nu har jag äntligen testat biffarna! Jag uteslöt löken, men tillsatte istället färska örtkryddor och lite vitlök.

En biff blev lunch här, resten ska ostgräddas i ugnen till Eurovision-finalen ikväll. Så gott! Tungan ute

#14: Det lät inte dumt det heller! *sparar recept*