Lördagsgojja
I dag bara måste solpussen få lite lördagsgodis!
Så jag rörde ihop:
1msk krossade linfrön
1msk sesamfrön
ca 20 naturella jordnötter
0,5dl jordnötssmör med bitar i
lite vaniljskrap
cocosan är slut, annars hade en skvätt av den också hamnat i
Sitter nu och mumsar med en liten sked från en liten skål. Redan efter några skedar börjar jag känna mig nöjd och lördagsgodistillfredsställd. 
Oek - det ser ju inte så smarrigt ut, men här vid datorn är de iaf ingen som ser vad jag gör. Hihi.
*lördagspuss*

gud va gott- det måste jag prova!!! :D kan tänka mig att det blir gott om man rostar jordnötterna lite o sen blandar o sen kör in bollarna i ugnen! mmmmm : )
Ååå….yummy!
Ja, det blir gott när man rostar jordnötterna! :o)
Jag är nötallergiker, men tål jordnötter. Om jag hade klarat andra nötter hade det ju blivit färre kolhydrater, men denna gojja är perfekt att stilla sug med!
När jag festar till det, hackar jag ner mörk choklad också.

åh nej är du? va jobbigt! Ja jordnötter är ju lite mer kolhydratrika än andra nötter tyvärr. Men nån gång i bland gör ju inget :D du får gå en extra lång runda istället!! hehe.
ååå choklad… mmmm så gott.

Lite info i all välmening - Jordnöt är ingen nöt utan en baljväxt precis som sojabönan…innehåller fytiner, lektiner och fytoöstrogener precis som soja. Tar man 75g sojaböna, 13g jordnötsolja (oljan behövs för att få samma fett och proteinhalt så att livsmedlena kan jämföras) så får man ungefär samma kolhydratinnehåll (E%) och omega6innehåll.
Thank you - I know. ;o)
Därför man kan vara svårt allergisk mot jordnötter utan att ha minsta lilla nötallergi. Eller som i mitt fall - tvärtom.
Trevlig helg!
För jordnöten är ingen nöt, det är en baljväxt. Borde heta jordärta, alltså!

På engelska: peanuts, alltså ärtnötter. Det är väl ett bra namn?
Agneta

Ärtnöt…ett kul namn….ligger konstigt i munhålan vid uttalandet 
Tur att det är lördag, inser jag glatt när jag tittar in här. :o)