odlad norsk lax??
Hej
Jag är väldigt förtjust i lax och äter odlad norsk lax minst 3 gånger i veckan, men ibland 4-5 gånger i veckan 140g/tillfälle. Är det hälsofarligt att äta så stor mängd odlad lax.? Jag tycker konstigt nog att den viltfångade laxen är mycket torrare och trådigare i köttet. Den känns magrare, tråkigare konsistens. Den odlade däremot känns len och fet. Men jag är rädd för omega 6. Finns det mer av det i odlad lax? Jag är rädd att få i mig fel fetter.
om någon har en aning om detta vore jag jättetacksam för svar
Jag älskar gravad lax och gjorde det nästan jämt och var stolt över att jag fick i mig så mycket nyttiga fetter.
Men efter att ha läst om att dels får inte den odlade laxen artegen föda så då innehåller den inte så nyttiga fetter, och dels att den smutsar ner mycket i vattnen runt omkring så tappade jag aptiten lite. Sedan påstår en del att den får sådant att äta som vi inte vill ha i oss (antibiotika o dyl). Nu gör jag det någon gång ibland.
Tycker tyvärr också att KRAV-laxen är trist. Orsaken är att den fångas endast en gång om året och därför har den ofta varit fryst väldigt länge. Som nygravad var den jättegod, men efter ett par dagar smakade den tran.
Men om vi är fler som trycker på om färsk KRAV-lax så kan det ju bli en ändring.
… jag äter också en hel del odlad lax. Tänkte inte på att det kunde vara mindre bra
Nu vet jag inte vad KRAV-lax är för något, men jag brukar köpa Chumlax. Den är vildfångad (för det mesta, kineserna brukar visst odla den), magrare och mindre röd. Men god. Och ska ha bättre fettsammansättning. För det mesta är den billigare än den odlade också!
Chumlax är ingen laxfisk och är följaktligen inte lika fet som laxen.

Jag har för mig att den odlade laxen är fet är just för att den är odlad och får äta så mycket mat de bara orkar stoppa i sig och de behöver inte röra på sig mycket heller.
Ja, fet är den, men innehåller inte rätt sorts fett. De får ju inte fånga sin mat själva. Artikel ur Aftonbladet

Efter att ha sett SVT:s dokumentär om den odlade norska laxen, ja då slutade jag tvärt att köpa den! Det går åt 2 - 2,5 kg färsk makril, sill mm för att odla fram 1 kg lax. Dessutom transporteras laxen runt världen för filéing och packning. Detta är fullständigt vansinne! Ät i stället svensk makrill eller sill. Dessa är feta och hälsosamma!
Ursäkta mig men det är få saker som gör mig så förbannad som just detta ämne! Fiskebåtar sopar haven tomma från sill och makrill för att sedan lossa lasten där fiksen mals ned till en gröt som med en enrgikrävande process sedan torkas och pressas till pellets. Detta är en vidrig våldtäkt av våra gemensamma hav!

Hörde också att det går åt en del fisk att odla lax.
Men hur mycket fisk äter en vild lax?
Inte för att jag är för odlad lax, spontant tycker jag det låter lite fisk, skulle jag gissa så skulle jag ha gissat mycket mera. Sen tycker jag att processen att odla fisken inte är bra. Men jag tycker inte heller att EU-fisket är speciellt bra då de förstör så mycket på botten och så mycket fel fisk som tas upp och som bara kastas bort, det är ännu sämre tycker jag. Varför inte mata odlad fisk men den fisken som är fel.
Frågan sen är om vi skulle fiska på ett bra sätt skulle vi ha råd att köpa fisken sen?

Jag köpte kravlax för lite sen och den var inte god. Den var seg (kallrökt som jag gillar bäst) och smakade 'fisk' kanske är det det du menar med transmak?
Kommer inte att köpa den igen. Jättetrist för jag blev så glad när jag hittade den.
Agneta
Odlad norsk lax tycker jag är mycket problematiskt, verkar helt vettlöst att de får odla lax på det sättet som sker! Min "närbutik" är ett stort COOP FORUM, har aldrig sett någon annan lax än den norska odlade, oavsett vilken form jag har velat köpa, gravad, rökt, filéer eller hel, har tröttnat, bestämt mig för att åka in till stan, (Sthlm) och gå i hallarna för att hitta vild lax. Men å andra sidan varnas man av miljökämparna: köp inte vildfångad lax om den inte kommer från xxx, kan inte hålla reda på olika fisksorter och fångstställen längre. Har funderat över sardin/makrillburkarna, har inte orkat sätta mig in i om de fiskarna är vildfångade eller ej! Det har blivit komplicerat att köpa fisk, avstår ofta, tyvärr! Vi får väl försöka kämpa på fler fronter, men just nu tänker jag lägga allt krut på LCHF!
Smörälskare
ibland kan man hitta smörfisk, vet någon hur fet den är och varför den heter smörfisk?

Någon sa att de norska laxodlingarna gör av med mer penicillin än vad hela Nordens befolkning använder. Ingen källa dock, men jag köper icke odlad lax efter det.
Är pinklax och chumlax samma sak? Det är vad jag brukar köpa.
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Hittade svaret på min egen fråga här: Pinklax och chumlax, från AB.
Lax är det ju inte.
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Jag har hört nämnas att man skall äta odlad lax för att minska utrotningen i haven….men då man tar bort rovfiskarnas föda till den odlade laxens käk och tillväxt, så minskar ju käket och tillväxten för den vilda rovfisken i motsvarande grad. Mao helt utan egentlig vinning om man ser till helheten.
Nu kommer alternativ med laxfoder helt utan innehåll av fisk el dyl….men då är inte längre laxen ett hälsosamt val av livsmedel. Helt förkastligt!
Håller med bustas….köp makrill och annan vildfångad fisk istället.
Chumlaxen är ingen laxfisk…men det bekymrar inte mig eftersom den är både god, billig och nyttig. Vad mer kan man begära?
#13 Den heter nog smörfisk för sin krämiga feta konsistens. God tycker jag.

Slår gärna ett slag för SILL! Slår gärna också ett slag för FRYST fisk. Då det i normalfallet ofta går en vecka mellan fisken s.a.s. sitter på kroken och den trillar ner i någons strupe, sparar man oftast många fina fettsyror om fisken är fryst, i alla fall om det stämmer att infrysning i normalfallet sker relativt snabbt efter uppfiskning. Ett bra tips tror jag från Dr. Jenny Reimers.
Sill/strömming från Östersjön är säkert ingen höjdare. Ett fiskeribolag som fångar sin sill i Nordsjön, som jag själv ofta köper min sill av, är Enghav. 300 g. för 16-17 kr. på Coop. Ett mycket bra fiskköp tror jag - om inte kanske för mindre barn, med tanke på alla ben…

Om man köper fixen ifrån www.fiskbilen.se eller www.fiskbilen.info hur är det avseendenyttig fisk, miljömässigt och sånt?
www.fiskbilen.info knackade på dörren och jag köpte det kändes just då som man gjorde rätt, men hur är det egentligen? Deras räkor var iallafall jättegoda. Köpte även gös och marulk, som även de var goda.