Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1112 ggr
Greddelin
0

Om man nu äter socker...

Jag är inte helt klar över hur detta med insulinet fungerar. Krävs det fett för att lagra fett under insulinpåslag?

Jag fuskade rejält och åt ett halvt kilo marmeladgodis på två dagar. Jag fick för mej att om jag nu prompt "måste" fuska var det bättre att inte äta något annat samtidigt som allt socker.

Å andra sidan resonerar jag tvärt om när jag gör ischoklad, då tänker jag "ju mer fett desto bättre". Visserligen har jag aldrig frossat i ischoklad gjord på mörk choklad så jag får kanske inte i mej så mycket socker då.

Nu undrar jag alltså inte om det är ok att fuska!

Jag undrar över hur kroppen reagerar och om man ska skilja på fett och kolhydrater så mycket som möjligt, eller om man ska kompensera för kolhydraterna med mer fett. Hoppas ni förstår vad jag menar!

Greddelin
0

(Och utifall att nån undrar hur jag mådde efter ett halvkilo marmeladgodis kan jag avslöja att jag blev nåt fruktansvärt gasig och fick lite ledvärk. Vägde ett kilo mer nästa dag men det försvann lika snabbt.)

Malusen
0

Jag tror att man skall dränka i fett. Stekt potatis har bättre Gi än kokt, och det måste vara fettet som gör det.Glad

Sheena
0

om inte annat blir man ju så mätt på fettet att det blir omöjligt att äta alldeles för mkt godis, får bara i sig lite för mkt Tungan ute

bazz
0

Å andra sidan så stänger insulinet fettförbränningen och skickar allt fett till lagring….Jag skulle nog därför äta bara kolhydraterna och vänta med fettet tills insulinet normaliserats igen.

Zepp
0

En dumhet är en dumhet och kan sällan göras ogjord!

Man kan inte kompensera det ena med det andra och så handlar det även om hur många kalorier du tryckte i dig!

Åt du bara kolhydrater så höjdes blodsockret och därmed insulinet så överskottet lagrades antingen som glykogen och/eller som fett!

Plus.. och det kanske vart det värsta för oss i detta forumet.. du stängde av fettförbränningen.. och den kommer inte igång fören blodsockret har sjunkit igen!

Trycker du i dig en massa fett.. mer än du behöver så lagras detta oxå.. men det är svårare att överäta fett.. man mår illa!

Egentligen lagras allt överskott vid måltiderna och sedan släpps det ut när kroppen behöver det igen.. om man har fungerande fettceller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Greddelin
0

Jo men om man nu stoppar i sig rent socker så åker blodsockret upp, men det rasar väl rimligtvis ner igen efter en stund? Det är ju det vi säger är kolhydratarnas problem, en blodsockerkurva som går upp och ner flera gånger under dagens lopp.

Kan rent socker lagras som fett alltså?

Och glykogen är alltså inte bra? (Läser att det omvandlas till glukos vid behov, annars vet jag inget om det.)

Ja jag ämnar inte göra om experimentet, men det väckte en del frågor som sagt.

Trollpyret
0

Det är en bra fråga tycker jag! Jag har också funderat på något liknande; om jag äter godis (eller annat socker), hur länge bör jag då vänta med att äta något annat för att inte fettet i det jag äter senare ska lagras in pga insulinpåslaget från godiset? Antar att det är ungefär samma fråga som du har egentligen…

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det brukar väl gå på två timmar som mest att sänka ett förhöjt blodsockrer effter måltid, har för mig man brukar mäta blodsockret då för att se att allt fungerar som det skall.. det skall om jag fattat det rätt vara normalt då igen!

Är det inte det, lär man lida av insulinresistens.. dvs cellerna lyssnar inte på insulinets signaler att ta emot sockret så då stiger det ännumera och man har förhöjt blodsocker längre då med andra ord!

Det är ett förstadium till diabetes 2 och brukar leda till fetma!

En hel del kraftigt överviktiga har insulinresistens.. dom har så svårt att sänka blodsockret att de har förhöjt fasteinsulin, vilket gör att kroppen hela tiden är ställd på lagring.. det tas alldrig något ur fettreserven.. så när blodsockret så småningom sjunker så blir de hungriga igen fasten de har rätt mycket reserver att ta utav!

Glykogen är en glukos som har lagrats i en liten annan form i lever o muskler för direkt energibehov.. tror det är max 500Kcal!

Glukos som inte kan lagras som glykogen (för att föråden är fulla) ombildas till fett för förvaring i fettväven.. det kallas Dinovolipogenes!

"De novo lipogenesis is the metabolic route by which mammals convert excessive dietary carbohydrates into fat. Given the prevalence of highly refined carbohydrates in the American diet, this process may play a significant role in the increase in obesity in the U.S. population."

http://www.scienceblog.com/community/older/2001/A/200110712.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.