Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 4536 ggr
redina
0

Bok för att lära sig laga mat

Innan jag började med LCHF, tyckte jag inte det var speciellt roligt att laga mat. Men när jag började med LCHF, så började uppskatta att laga mat, när man gör det från grunden och det inte är korv och makaroner eller köttbullar och makaroner hela tiden. Det var inte så roligt mat att laga.

Jag undrar om det finns någon bra bok där man kan lära sig lite grunder hur man gör mat, vad som fungerar. Det jag är intresserad av är att lära mig om vad som är vettigt att blanda ihop. Sökte på bokus, men jag hittat inget, det finns bara receptböcker vad jag kunde se. Om man går en kockskola borde det finnas böcker för dom eller? Tänker jag fel?

korseett
0

enklast är väl att laga måltider efter receptförslagen och testa om man gillar det. Sen så kan du läsa på kryddburkarna till vad de passar. Just när det gäller kryddor så smakar och luktar jag mig fram. Dvs smakar av och går sen och luktar på kryddorna vilka jag vill använda.

En vanlig enkel kokbok som tex rutiga kokboken eller vår kokbok finns mycket grunder tycker jag iallafall

dufva
0

Dom bästa kokböckerna hittar man på antikvariat och dom ska förstås helst vara från tider innan fettskräcken satte sina fula klor i kokboksförfattarna Flört.

Det mesta innan 50-talet brukar ha många fina recept som är ok ur lchf-synpunkt och ha bra beskrivningar över hur man tillagar god och nyttig mat.

LatMask
0

Hallå redina, här är en annan förvirrad!

De här grundkokböckerna är riktigt bra, för de börjar verkligen från grunden med hur man steker osv och varför, så dem har jag haft stor användning för.

Själv har jag Vår kokbok från 1967 och den är helt OK bortsett från de där mystiska ingredienserna - mjölkpulver?!

Så denna eller nån annan kokbok från 1950-talet borde vara bra!

Sen är min erfarenhet när det gäller mat att man misslyckas…Gråter å man lär sig nåt av misslyckandet! Det blir fel smak, fel konsistens, fel alltmöjligt - men nästa gång blir det rätt!

Effie
0

Jag har också Vår kokbok från 70-talet, i två delar numera…där finns en del favoritrecept.

Hade också en pocketbok en gång som hette något i stil med "konsten att laga mat". Författaren hette något på "Gyllen-" har jag för mig. Det är så länge sedan jag läste den (80-talet); det enda jag minns är att han experimenterade med hur man skulle tillaga kött för att få det saftigt. Någon som känner igen den?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

MdM-Cernita
0

#4 Hittade den vid sökning här

Har inte sett den med däremot brukar jag köpa den gamla "Vår kokbok" billigt när den nya kommer, har en 5-6 stycken spännande att se hur det förändras med matkulturen.

Nån som minns friterad Camonbert med friterad persilja och hjortronsylt?

Effie
0

#5 friterad camembert…det var gott…jag minns en pizzeria som hade många konstiga pizzor, bl.a. en med tomat, ost, friterad camembert och hjortronsylt. Jag ångrar att jag aldrig testade den…bara för sakens skull.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

redina
0

#4 Köpte en bok som heter God mat av H. Gyllensköld 1961.

Jag har bara läst om olika sätt att tillaga ägg. Den är väldigt bra beskrivningar i den och roligt skrivet.

Har lagt upp löskokta ägg på min sajt http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=150

Beskrivning med anmärkning är på 3 1/2 sida i boken. Det är inte lätt att koka löskokta ägg.

redina
0

Glömde säga det hittade denna sajt:

http://www.antikvariat.net/

Där man kan söka efter böcker och beställa ifrån 98 olika antikvariat. Jag hade tur de fanns på ett i Uppsala där jag bor, slapp jag beställa.

Aliki
0

Jag  följer sällan recept, men har under hela livet haft med mig Vår kokbok.

En tidig version med riktig husmanskost. Bland de mest exostiska är nog Nasigoreng och coq au vin….

Första kapitlen är grundläggande "hemkunskaper". Allt från styckningsdelar av olika kött, skillnader och förberedelser av olika fiskar, till basic om ost, potatis och ägg.

Lisabet
0

Jag har också Vår kokbok i två delar från tidigt 70-tal, och skulle behöva en ny, men inte en ny upplaga. Fär väl leta på loppisar.

Nackdelen blir då alla kommentarer jag skrivit i min, t ex "inte god", "för mycket .." osv. Det är så bra, eftersom mitt minne är som en ost - med stora hål.

Sindri
0

Min är från 1969……. full med margarin och andra konstiga ingredienser. (Men i stort sett funkar den vad gäller grundrecept.)

igilla
0

Min första VÅR KOKBOK är mörkgrön, jag älskar den, tror att den är från 67, tyvärr tog jag ut den till landet för 10 år sen. Har naturligtvis tänkt ta ut en annan upplaga av VK, för att kunna ta hem VK nr 1, men glömmer det alltid. Köper hela tiden nya upplagan när den kommer, det är kulturhistoria att se hur det förändras. Har dock gett bort mellanexemplar till söner/sonhustruar, VK behövs för att förklara varför chokladkola t ex inte blir bra om man inte förstår att det är en kemisk process. Dessa ord förekommer inte, (naturligtvis) men mycket bra förklarat. Min erfarenhet är: Före VK var det väldigt virrigt i kokböckerna, på 15:e raden stod något man skulle ha gjort från början, indigrienserna stod inte uppradade för sig, ugnstemrepaturen stod sist, för sent att sätta på ugnen ( vid  sufflé t ex), osv osv, dvs revolution i kokboksförfattandet. 

Tar hem GÖNA VÅR KOKBOK, oavsett om jag kommit ihåg att ta ut någon ny upplaga! GRÖNISEN är väl dubbelt så tjock pga av alla inlagda recept plus allt spill! Leve LCHF och Annika förstås!

Smörälskare