Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3996 ggr
magdaek
0

Kokosfett

Var köper ni riktigt kokosfett? Har letat men inte hittat. Är förmodligen blind, döv och förvirradSkäms

"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!Skrattande

UrszulaT
0

Hälsokostaffär

Mcshep
0

Finns på hälsokosten och även att köpa på nätet. Finns även en variant i livsmedelbutiker sk silverpaket. Jag har köpt på den dyrare varianten, ekologisk med smak på hälsokosten och den billigare varianten som man brukar använda till ischoklad på vanliga mataffärer. Den med smak  på hälsokosten är mycket godare men det beror ju på vad du ska ha den till och vilken ekonomi du har.

Vill du ha länkar till butiker på nätet så kan du säga till så kan du få några. Dora här på forumet säljer ett märke.

Karin

magdaek
0

Tack så mycket!

Ska rusa till hälsokosten i morgon.

"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!Skrattande

Mcshep
0

Det är möjligt att de inte har nått hemma. Här i bollnäs fick jag beställa så det tog några dagar innan jag fick det.

NomNom
0

Jag har precis fått hem Cocosa från bodystore, det tog 2 dagar bara! Så nu är jag len både invändigt och utvändigt…dessutom påminner jag mig själv om min första bil där jag alltid hade en kokos-doftgran hängande Tungan ute

mazen
0

Billigast och bäst hitills

http://www.crearome.se/

Mcshep
0

Jag köpte crearomes kokosolja i Gävle. 5 kg hink  Tyst smaken var god men den var hårdare i konsistensen än den jag har  köpt på hälsokosten.

Godsagare
0

Vad är "dåligt" med det som finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer? Det i silverpaket? Jag har för mig att jag läst att man ska undvika just den varianten…

[Pennylane1]
0

Cocosas tillverkare påstår att den kopra som den pressas ur kan vara möglig men det är förmodligen bara marknadsföringstricks för att få folk  att köpa deras mångdubbelt dyrare istället.. sen att man kanske vill bojkotta unilever som gör den är en annan sak. Jag har använt det och märker inte någon skillnad i smak(mot den smakfria alltså) eller funktion, det lär finnas ett annat märke i vissa affärer också. Men det har inte jag sett-

Godsagare
0

Tack, då vet jag. Glad

monsunrain
0

Jag tänker införskaffa mitt första kokosfettpaket och känner mig lite lost vad jag skall använda det till. Hur gör ni, byter ut smöret i allt som ni använder det till? Äggmjölk, steka i , blanda i kokt ägg eller? Ge mig lite tips så det inte vänder sig i kroppen på mig!

Sugiyama
0

Eftersom Crearome har 5 veckors leveranstid på sin kokosolja just nu köpte jag silverpaket men av ett annat märke än det vanliga. Det finns på City gross. Eftersom det är billigare använder jag det i matlagningen, det lyxar jag inte med närjag har kallpressad olja. Den finare har jag i kaffet, the, äggmjölken och annat man kan blanda i den i. I början ska man ta det ltie försiktigt och bara ta lite för magen kan reagera.

andreas0
0

#7, Hur hår den är beror på temperaturen. Du kanske köpte den ena på sommaren och den andra på vintern? Det är stor skilnad på konsistensen vid 20 grader och 25 grader.

#8, Det handlar mer om att den tillverkaren gör en massa andra dåliga saker, så då kan man misstänka att allt inte står rätt till med den produkten också, även om vi inte har några konkreta bevis för något. Har man dålig ekonomi kan man köpa den utan att tänka för mycket på det, anser jag.

#11, Det är bra att ha att steka i när man ska steka i lite högre temperaturer, t.ex. om man steker lövbiff eller liknande, eftersom det tål värme mycket bättre än smör och inte bränner lika snabbt som smör. Fast det smakar inte lika gott som smör, så använd det inte när du steker vid lägre temperaturer. En del tar lite i te eller kaffe, bara som ett sätt att få i sig det (det sägs ge många positiva effekter). Man kan säkert blanda i lite i äggmjölk också som ersättare för en del av smöret.

Var försiktig i början, en del blir illamående när dom får i sig för mycket kokosfett i början.

Ruska
0

Fördelen med smakfritt kokosfett är att det kan förvaras i rumstemperatur. Då blir det inte stelt och är lätt att använda/dosera. Det extra fina fettet, med smak, ska dock förvaras kallt, i kylskåp, och blir då svårt att hantera. Läste det på en sida där dom säljer kokosfett. Var det crearome tro? *minns inte riktigt*

nyborjare08
0

#14  Beror det på märket eller? På min burk cocosa med smak (extra virgin tror jag den heter) står det att den kan förvaras i rumstemperatur och att den blir flytande vid +24 grader. Jag har haft en burk på jobbet i ca ett halvår i rumstemperatur och det är inget fel på den. Glad

Ruska
0

Ska kolla om jag hittar sidan. Men det verkar ju då som att det är olika på olika märken! Skumt, för det innehåller ju samma sak?

Biofood var det! Saxat från deras frågor och svar (vilket jag hoppas är tillåtet):

Q: Hur bör man helst förvara kokosfett?

A: Vi har två olika sorters kokosfett: virgin ekologiskt kokosfett och vanligt ekologiskt kokosfett. Vårt virgin kokosfett bör helst förvaras i kylskåp efter att förpackningen öppnats, då det är känsligare än vårt vanliga kokosfett. Det vanliga kan du förvara i rumstemperatur eller kylskåp det går bra vilket som.

Fördelen att förvara det vanliga kokosfettet i rumstemperatur är att det är mjukt och lätt att använda direkt när du ska ha det, i kylskåp blir det hårdare och det tar en stund att få det mjukt.

sepersl
0

Min cocosaburk (med smak) har stått framme i 2 månader och det är inget fel på den. Tillverkaren skriver i sitt blad att den kan stå framme länge (minns inte hur länge). Vi har 21 grader hemma och när vi har eldat i braskamin och därmed ökat tempen ca 1-2 grader så är skillnaden enorm på kokosoljan. Vid 21 är det fast men mjuk, vid 22-23 är den flytande. Smaken densamma. Använder den i te.

sepersl
0

använder den oxå i barnens välling

monsunrain
0

Jag bytade hälften av smöret mot koksfett i morgonens äggmjölk. Det funkade, blev ingen bismak som jag har varit rädd för, men jag saknar smörsmaken i kaffet…. Läpparna blir mjuka :)

Sugiyama
0

Efter att ha köpt vanligt kokosfett från kyldisken så har jag börjat steka i det och är jättenöjd. Äntlgien slipper jag fastbränt bacon i stekpannan varje morgon. Jag tar en klicke smör för smaken och en klick kokosfett, steker bacon knaprigt i små bitar och häller sedan på vispade ägg och får en god omelett till frukost. Tidigare med bara smör så brände det alltid fast i pannan trots att jag har en teflonpanna.

Ruska
0

Nån som vet om man kan steka om i kokosfett? Dvs, använda flottet i pannan igen? Jag brukar göra det med smör. Är det ok, tro?

andreas0
0

#21, Det går säkert bra. Men här har jag inget sådant problem i alla fall, det blir ju massa smak i fettet man steker i, så jag häller alltid ner det i såsen. Så får man i sig lite extra fett också, vilket inte är fel.

Lena123
0

Någon som har något tips om smak/luktfri kokosfett i större förpackning?

Jag använder mig av Cocosas bruna burk som är helt perfekt om man som mig inte gillar kokossmak eller lukt Skrikandes blir faktiskt lite illamående av det.

Verkar som att alla företag som säljer större och billigare förpackningar på nätet bara har kokosfett med smak,eller är det bara jag som letat dåligt??

http://www.winthers-skafferi.se/

Sugiyama
0

Crearomes säljer i upp till 5 kg förpackongar men det verkar slut just nu. Jag beställde i april och har inte fått något än.

monsunrain
0

Jag ska ge er ett hett tips om vad man INTE ska göra med sitt paket kokosfett… Det var i vägen hela tiden och det mjuknade så fort på bänken så jag var rädd att det skulle bli flytande så jag la det på micron……. say no more…..

Zepp
0

Här kan ni läsa lite mer om cocosolja, handlar mset om Cocosa men egentligen om de flsta andra märken oxå;

http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.