Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 2604 ggr
SirfalasEmy
0

Leverpastej i Oopsietårta?

Tänkte göra en Oopsietårta (iställer för SMÖRGÅStårta) Skrattande

Tänkte ha leverpastej i och maken gör egen leverpastej av grislever och späck + lite grädde. Den blir ju väldigt grov, så att bre ut den funkar nog inte. Man borde väl kunna mixa den färdiga leverpastejen med lite mer grädde för att få den bredbar? Får prova om inte annat. Glad Andra tips?

Oopsiebotten är ganska känslig för att man just brer på saker. Brukar ofta få smälta smöret lite innan jag ber när vi äter det som macka.

korseett
0

äggröra mellan?

[Pennylane1]
0

vispad grädde med lite kaviar i tycker jag är en god fyllning! Om man tar Kavli kaviar har den 12% kolisar, en halv dl blir då ca 6 gram och det blir inte mycket per bit. Brukar göra så och sen ovanpå tar jag vispad grädde med lite majonnäs i , sen ett berg av hackat ägg i mitten som en sol och strålar av röd och svart  (varannan) rom som jag formar med två skedar så det blir avlånga klickar. Sen lägger jag stora fina räkor tätt runt kanten , och halva citronskivor mellan dem och rommen, samt dillvippor, brukar även lägga salladsblad insuckna under ("stjälken" sticks inunder alltså) och vika upp så det täcker kanten, om man har lite riklig fyllning så kommer det ut lite så bladen fäster sen döljs överdelen av räkorna om du fattar…

gör alltså en rund tårta!

[iovis]
0

#0 kan dy "hyvla" pastejen kanske??

Cissit
0

Jag tycker att den absolut godaste fyllningen i smörgåstårtor är tonfiskröra, med cremefraiche och annat gott. Mums! Mamma hade gjort en sådan smörgåstårta åt oss, men med omelettbottnar och det funkade jättebra, förutom att tonfisken vätskade av sig och omelett inte suger upp vätska lika bra som bröd :)

Jag brukar nästan bara ha tonfiskröra, eventuellt har jag ett lager med hackade ägg blandat med lite smör eller så. Men jag har aldrig testat oopsiesmörgåstårta så det är svårt att veta, men alla fyllningar man har i vanlig smörgåstårta borde vara goda :)

[iovis]
0

#0 Berätta gärna sen hur det blev och hur du gjorde ! Lycka till! Tungan ute

[Pennylane1]
0

brrr ja om man gillar tonfisk är det ju bra…. Flört tyvärr avskyr jag tonfisk, och jag gillar inte leverpastej heller…

hyvla hemgjord leverpastej är nog ganska problematiskt förresten!

SirfalasEmy
0

Tack för alla svar!

Hihi, jag får se hur jag gör. Tonfisk…mja, inte sååå poppis här. Men kul att få tips. Glad Får testa mig fram bland LCHF-vänliga ingredienser.

Återkommer när jag testat. Får se när det blir. Ska iaf. testa att hyvla leverpastejen imorgon när dottern får sin frukost (hon ÄLSKAR den)

Lena69
0

Jag brukar ha mixade ägg, lite kaviar och grädde. Det stelnar till lite om man har smeten i kylen en stund innan man brer på den. Jättegott!

Pasi
0

Klart man gör margaretas kycklinglevermousse och har på…så gör jag och det är goooott. (går givetvis lika bra att göra på all lever)

För körde jag ofta skivbar leverpastej med grädde till en ganska lös konsistens ( får inte vara för hård i en smörgåstårta).

storost
0

Prova att kavla ut leverpastejn mellan två palst folien i den storlek du behöver ha den! Det gorde vi tidigare med speciell sorts deg.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[iovis]
0

# 10 Vad smart! Bra förslag!