Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5780 ggr
AnnaB72
0

mjölersättning?

Om mjöl ingår i recept för att göra såsen smidigare, kan man då utelämna mjölet utan problem eller ersätta med något annat likvärdigt? Jag har ett underbart recept på lövbiffsgratäng med gräddig grönmögelsås där det ingår ett par msk idealmjöl. Antagligen ska mjölet göra såsen tjockare. Har ni tips på vad jag kan ersätta mjölet med?

frukaos
0

Har egentligen ingen aning för det beror kanske på vilken smak såsen har osv. Mjöl i sig smakar inte så värst mycket medans t ex mascarpone har en smak. Jag brukar ibland slänga i lite riven ost (en sort som inte trådar sig och gärna smaklös). I lagom mängd drar den ihop det hela lite…

Det är inte så att du kan ta mer grädde och hoppa över annan vätska? I "vanliga" recept snålar man på grädden och då blir den mindre krämig än om man tar 100% grädde.

spadermadam
0

Tror inte du behöver mjölet alls. Grädde (gärna ihop med smör) och fet ost brukar bli väldigt tjockt och lent och gräddigt.

För att få såser tjockare är jag väldigt frikostig med smör. Ibland kan jag klutta ner lite mjukost utan skinka eller räkor så blir det ännu tjockare.

AnnaB72
0

Ni har rätt båda två! Jag hoppade över mjölet, tog 4 dl grädde i st f 3 och lite extra smör. Det blev en jättegod och tjock sås!

sepersl
0

ibland använder jag philadelphiaost istället för mjöl, funkar bra

spadermadam
0

Philadelfia funkar bra tycker jag med. Men om man inte vill ha den där syrliga smaken kan man testa med vanlig mjukost naturell.

sepersl
0

ett annat bra tips är att skippa mjölersättning och äta ur djup tallrik med sked för att få upp såsen Flört

Andina
0

Jag använder ofta Philadelphia också. Oftast behövs inte särskilt mycket för att 'reda till' såsen lite. (Jag tycker att Philadelphian är "snäll" i smaken och att den inte ger någon direkt extra smak.)

Vispa en del av grädden och rör ner den innan servering.

Att röra ner en eller annan äggula lär fungera. Men rör ner dem i slutet när inte såsen behöver koka mer (ägget 'stannar' antagligen om det kokar). Har inte provat detta själv, ännu dock…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Plasma
0

Har läst att Arrowrot ska fungera. Har själv köpt hem, men ännu inte provat.

Sindri
0

Fiberhusk går bra! Det behövs ytterst lite och det tar jag i i slutet.

Blir också jättebra i kalla såser som man vill ha lite tjockare sedan man blandat i kanske lite tomatpuré, konjak eller vad man vill krydda sin sås med.

Skall man göra stuvning tar man bara lite mer.

Icegirl
0

Arrowrot funkar men innehåller kolisar så jag hoppar över den nu och använder philadelphiaost eller ägg.

storost
0

Det går bra med äggulor i såsor istället för mjöl också.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Agyr07
0

När ni använder äggulor, låter ni såsen svalna lite först? Jag har inte fått mina såser att reda sig med dem, kanske attjag har dem för varma?

frukaos
0

Är dom för varma får man vispa som en galning om de inte ska "sköra" sig. Brukar låta den svalna en aning. Är väl ingen expert dock.

storost
0

Jag, vi låta svalna såsor lite innan vi vispa i aggulor. Eller vi gör det samtidigt när vi röra i lite smör.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.