Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2565 ggr
JAUS
0

Ursprungsfrukt?

Går det få tag i ursprunglig frukt som t.ex. vildäpplen och vildpäron någonstans? Dessa borde ju innehålla betydligt mindre socker än dagens förädlade sorter men skulle de vara ätliga i sånt fall?

Aliki
0

Flört..Kanske lite senare i år…då finns det mycket frukt i gamla trädgårdar att palla….och motion på köpet då du måste springa ifrån ilskna hundar, gubbar och tanter…Flört

Ha en bra dag!!!

JAUS
0

Gäller bra hitta någon som odlar oförädlad vildfrukt bara. Flört

keja01
0

Riktiga vildäpplen är små och sura. Det som odlas i Sverige är alltid förädlade sorter. Här är en lista. Åkerö verkar vara äldst i listan med start på 1700-talet.

http://www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php?pageId=135

greensis
0

Gråpäron är rätt osöta och verkar vara ganska oförädlade. Kolla runt i trädgårdar där du bor och be att få plocka lite.

Fabricati diem, pvnc!

bazz
0

Vildäppelträd finns lite här o där. Brukar finnas kvar där gamla boställen eller torp legat. Ibland hittar man dom stående kvar i någon stengärdsgård. Det lär noga vara den mest ursprungliga frukten vi har i Sverige.

Något svårätna dock men suveräna som pektingivare när man kokar annan sylt eller gele.

Riktiga Åkerö….det godaste äpplet som finns! Snacka om smakbomb!

Inkanyezi
0

Jag har ett vildsått äppelträd alldeles runt hörnet. Frukterna är väldigt sura, men klart ätbara. Jag känner också till några fler träd som bär frukt. Men jag tror inte att kolhydratinnehållet är väldigt mycket lägre än i andra äpplen även om fruktsockerhalten troligen är lägre. Fruktsocker smakar ju mer sött än glukos, men det är en hel del stärkelse i äpplen, och det har vi ju förmågan att omvandla och smälta som socker.

Jag tycker faktiskt om de där sura äpplena. Inte är de stora precis, men jag skulle nog knappast äta mer än ett par. Jag blev glad att se att kommunens gubbar sparde det där äppelträdet som står mitt i en rosenbuske när dom skar ner den nyligen.

Jag brukar plocka de där äpplena när de är riktigt mogna; man ser det på att de får fin gul färg. Antagligen är det mer socker i dom då. Jag tar ändå bara ett eller två och käkar upp direkt, när jag är på bäg från busshållplatsen. Inte är det LCHF direkt, men jag tror inte att det kan göra särskilt stor skada för mig att få i mig lite kolhydrater.

JAUS
0

Vi har faktiskt päron- och äppleträd på gården, men jag är rädd för att de förädlade och därmed innehåller för mycket socker.

greensis
0

#7 Jag vet att hemodlade äpplen, långsammognade i solen innehåller dubbla mängden C-vitamin mot de importerade som fått mogna i lastbåt.

Utgå för övrigt från att alla äppelträd i trädgårdar är ympade och "förädlade." Sedan är det skillnad mellan sorter, också.
Våra transparant blache-äpplen som mognar först är jättesöta, medan senhöstmogan cox pomona räknas som matäpplen och är inte alls lika sockriga.

Fabricati diem, pvnc!

Pasi
0

Vildapel växter i hela södra Swe, bara att gå ut och plocka (kan vara svår att skilja från förvildad apel men ingen av dem innehåller speciellt mycket socker). Vildpäron är lite svårare att hitta….och tom svår att skilja från vildapel.

JAUS
0

Växer det i mälardalen då?

Pasi
0

#10 Ja! Växer i hela sydsverige.
Jag letade efter det dels för vintillverkning men även för pilbågar. När man väl letar så hittar man mängder.

JAUS
0

Pilbågar? Ska du ut och jaga? Flört

Pasi
0

Nä, det är främst den vetenskapliga och hantverkarmässiga biten som intresserar mig.Skrattande