Urkalkat skelett
Hmm, det pratas mycket om urkalkning av skelettet. Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut vad som är vad i detta. De som säger att LCHF kalkar ur skelettet, vad menar de då? Hur menar de att det skulle gå till?
Och…hur menar "LCHFare" då att det inte är så?
Har sökt på sajten, men behöver ganska klara, sammanhängande förklaringar på saker och ting för att få en helhetsbild + att jag har svårt med koncentrationen och utsållningen.
Tacksam för lite tankar och svar.

Vissa menar att ketosen som är något sur skulle lösa upp skelettet. Har personligen aldrig hört ett enda fall, och tror att det bara bygger på skräckpropagandateorier. Masajer är väl inte kända för att ligga på savannen med brutna lårhalsar efter att ha hoppat lite på kul!?
Ett större hot mot skelettet är D-vitaminbrist….något som många (antiLCHFpropaganda-)experter verkar ha missat.
Okej, så egentligen borde det vara tvärt om? Att LCHF stärker skelettet? För visst är mycket av LCHF-maten rik på D-vitamin?
OM nu LCHF skulle åsamka oss urkalkningar, hur fort skulle man märka det då? Kan man kolla sin bentäthet?
Var ifrån kommer dessa påståenden att det skulle vara så? Hur har de kommit fram till det, typ?
Men när jag läser på kostdoktorn så känns det ju som om man måste ha tillskott för att komma upp i tillräcklig mängd D-vitamin (helt allmänt) Vi har inte tillskott (förutom dottern som får Aloe Vera drickgel varje dag).

#2 Finns egentligen ingen kost som är tillräckligt D-vitaminrik…utan vi behöver sol, liksom växterna (kanske vårt arv från amöbastadiet).
Läkarstation kan kolla din bentäthet. Exakt vilken metod som används vet jag inte.
Allt är teorier.
Veganrörelsen har hittat på att stort intag av animaliska protein skulle göra kroppen sur och minska skelettätheten.
Faktiska studier visar istället på en bättre benhälsa med ökat proteinintag, dock kan tätheten bli något försämrad om fiberintaget är för stort (något som aldrig nämns offentligt).
Teorier stämmer inte alltid med verkligeheten.
Bentäthet kollas med en speciell röntgen.

#3 Det är det enda tillskott jag anser är befogat att ta om man äter en bra kost….men allt beror på att vi lever på en breddgrad vi egentligen inte är anpassade till fullt ut (solvinkeln blir för låg stora delar av året för att ge tillräckligt av UVB-strålar.

Måste också nämna att kalciumupptaget är långt från 100%igt, men kroppen anpassar upptag efter behov.
Behövs mer kalcium för att t ex kompensera för ketoner så är det högst troligt att kroppen tar upp kalciumet i lite högre grad än annars.
Kaloriförespråkarna förutsätter att kaloriförbrukningen är konstant…. på samma sätt förutsätter dessa förespråkare att upptaget av mineraler är konstant. Verkligheten är inte så.
Det var därför de första människorna utvecklade ljusare hud när de kom till norra europa. Läste nyligen att det tog 2000 år för ljushyade människor i indien att återigen bli mörkhyade efter att ha flyttat söderut. För de med mörk hud är det alltså extra viktigt med d-vitamintillskott i solfattiga länder.
#6 Hmm, så egentligen borde man kanske ta sitt pick och pack och flytta söder över? 
Dottern bränner sig lätt i solen (är så ljus) och nu har vi inhandlat långa, tunna bommulsbyxor och långärmade bommulsskjortor (efter tips här på KiF för att slippa det mesta av solkrämen) Kanske bäst att hon har det så på dagis och att man hemma, där man har koll på exponeringen, låter henne vara mer "bar" i lagom stunder?
Jag har varit rädd för solen sedan hon föddes (snart 6 år) och har inte fattat detta med D-vitamin.
Så Aloe Vera är bra enligt dig? (vet inte om jag missuppfattade)
Bra kost ja. Antar att du syftar på "allsidig" LCHF?
Svårt att hålla koll på när man inte har en aaaaaning om vad dottern får på skolan. Kan väl bara göra vad jag kan här hemma och hoppas att det räcker när det gäller alla näringsämnen.
#7 Ih, nu tappade du mig.
Alltså, kalciumupptaget för oss LCHFare?
Så då är det bara bra om dottern vill ha mer mjölkprodukter? *förvirrad*
Hur är det med kalcium i andra livsmedel? Upphettning?
Jag har inte hört/läst att Aloe Vera skulle innehålla D3? Eller missuppfattar jag nåt?

#10 Det är alltså så att man rent ut sagt skiter ut det mesta kalciumet eftersom kroppen inte behöver allt kalcium vi stoppar i oss (oavsett kost)….behöver kroppen mer så plockar den åt sig mer.
Tom inuiterna med sin extremt kalciumfattiga kost klarade sig hyfsat då det begav sig.
aha, okej. Så då behöver hon inte mer mjölkprodukter kanske. Haha, jisses vad jag INTE fattar nått. Får nog ta en paus och komma tillbaka senare för att läsa allt igen. Jag kan iaf. ta in lite mer info sen jag började med LCHF. Allt som går på rätt håll är bra.