Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2525 ggr
achms74
0

Chokladripplade jordnötskakor

Visst låter det gott?
Det är ett av recepten i LCHF-kokboken och på onsdag är det min tur att bjuda på fika på jobbet så då tänkte jag att jag skulle baka dessa.

MEN SÅ FEL DET BLEV. Gjorde precis som det stod men inte gick det att rulla och inte blev det två stänger. 10-15 min står det i receptet, efter 7 min hade det flytit ut över hela plåten och var kolsvart.

Så jag undrar - någon annan här som testat det receptet och lyckats?!? Något tips till lilla mig då?

Eller har ni något annat förslag på något som jag kan bjuda på?

*fundersam och tacksam för tips*

Lotte
0

Den frågan har varit uppe förut. (är dålig att länka "bra", men här är det) :

http://www.kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=03c02c97-1bd2-4d42-bef8-f2fa8f0f8d92

Maggieny
0

Vilken kokbok är detta? Kan jag beställa den någonstans?

Kram/ Ma

achms74
0

Den finns att köpa både i bokhandeln och på nätet.

LCHF-kokboken av Annika Dahlqvist och Airam.

Kanonfin är den =)

Tack för länktipset - ska läsa mer där

uzie
0

Det lät ju jättegott med jordnötter och choklad! Kanske kan göra oopsies smaksatta med jordnötssmör/hackade jordnötter och sen ringla över lite smält choklad när det är gräddat?

Maggieny
0

Aha. Jag ska på föreläsning med Annica D i veckan, hoppas hon har kokböcker med sig till försäljning :)

ragnhildar
0

Men, är inte jordnötter rätt kh-rika?

Karisannelie
0

jo jordnötterna jag har hemma är typ 17% kolisar. INTE bra

achms74
0

De jordnötter jag har är 11% =)

Hur som helst - det är självklart upp till var och en hur strikt man är med kolhydraterna. Jag tycker dock det är trevligt att kunna bjuda på något som är helt ok för mig och gott och som även funkar för arbetskamrater etc när det handlar om fika. Med tanke på de bullar, wienerbröd, kakor, semlor de köper när de ska bjuda på fikat så kan jag med gott samvete ta en jordnötskaka istället för att stå över. =)

tjej39p
0

ahaaaa trodde det här var länken för att fixa "kökskatastrof" ang jordnötsmör

ella55
0

HihiTyst

tjej39p
0

Men stopp och belägg!! Trodde att det här forumet var för att kunna korrigera kokboken!? (forumet)= länken till forumet för att korrigera kokboken

bellwe
0

När jag gjorde receptet misslyckades jag också, grundlig. Det blev, precis som du sa, aldrig några "rullade längder" och efter 8 min var det bara en tunn, bränd sörja. Men när jag läste receptet sedan såg jag att det stod "Grovmalet ekologisk jordnötssmör". Använde du det? Eller gjorde du precis som jag, tog den vanliga burken (Skippys, tror jag den heter)?

achms74
0

Jag hade Skippy Crunchy visserligen - men tror inte det har någon betydelse. Inget som binder det samman liksom…

Har dock testat lite med att blanda i kokos och ägg och fick till rätt bra kakor. =)

[Pennylane1]
0

innehåller inte skippy en massa socker?

[Pennylane1]
0

svarar själv, nä tydligen inte, men det innehåller härdat vegetabiliskt fett visst och är inge bra då rå

Emmisha
0

köp kung markattas ekologiska jordnötssmör. SÅ GOTT!! det inneghåller inget socker. enbart jordnötter..

annars så kan man rosta egna jordnötter i stekpanna, sen mixa i en blender i några minuter + ev tillsätta lite rapsolja. plus lite havssalt. SÅÅÅ GOTT. 

plus, det e mkt billigare. det finns orostade jordnötter på Willys i en burk på 250g- för 11 kr. det får du en hel jordnötssmörsburk för. super!! istället för att köpa en färig för 30 spänn! : )