Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1844 ggr
Guggelie
0

Fråga om protein..

Kanske korkad fråga, men iallafall…

Hur många gram protein ska man äta om dagen? Jag har ca 6kg att gå ner tills jag har min målvikt på 56kg.

Enligt minmat.net så ligger jag ungerfär dagligen på ca: 100g är det för mycket? Hur mycket protein ska man äta, och om jag äter för mycket, vad ska jag välja bort? Äter mycket ägg, bacon och kött.

Hur gör ni, och hur mycket protein ska man äta?

Mervi
0

Ca 1 gram per kilo vikt minst. Så du skall äta minst 60-65 gram ren protein. Tänkt att 100 gram kött innehåller ungefär 20 gram protein.

Tränar du så är inte 100 gram för mycket. Går du ner i vikt på den mängden? Om du skall minska på det så ta inte bort något helt utan minska lite. Ät fetare kött det innehåller mindre protein och mer fett.

Du kommer nog få många bättre svar under dagen.

dufva
0

1 gram per kilo målvikt är ett absolut minimum tycker jag.

Med mindre mängder riskerar man sin muskelmassa.

1-2 gram är helt ok för dom flesta och där hamnar du med nuvarande mängder..

andreas0
0

Själv anser jag att 1 gram per kilo nuvarande kroppsvikt är absolut minimum, och att runt 1.5 gram är lagom för dom flesta. Uppemot 2 om man tränar mycket.

Anledningen till att jag säger nuvarande kroppsvikt istället för målvikt är att antalet gram proteiner inte har med viktminskning att göra, utan det har att göra med att ge tillräckligt med protein för att bygga upp och reparera/underhålla kroppen man har. Och kroppen man ska underhålla är den man har nu, inte den man tror att man har om ett år.

Vad gäller viktminskning gör det ingen större skillnad om man äter 1 gram per kilo målvikt eller 1.5 gram per kilo nuvarande vikt, det är inte viktminskning dessa råd handlar om, utan andra hälsoaspekter.

#0, Så med andra ord kan du ligga runt 90-100 gram så blir det rätt lagom. Men skulle du komma en bit högre än så, så är det inte hela världen, så länge du inte får i dig för lite fett samtidigt.

Guggelie
0

Nej jag tränar inte, om inte tv-maraton räknas Tungan ute

jag verkar ligga på ca 100g och då äter jag ändå varierat, dock blir det mycket ägg i olika former till frukost, det är ju så gott!

men om jag nu ska dra ner på proteinet, matförslag?