sötningsmedel hur funkar det?
Har en fråga här.
om jag ex dricker en light dricka kan då kroppen få för sig att jag dricker kolhyrater då och omvandla detta i kroppen?
Eller är det bara jag som själv blir sötsugen och kan få det jobbigt på det sättet?

Både och skulle jag vilja säga.
Hjärnan uppfattar sötningsmedlet som socker och insulinutsöndringen startar precis som med vanligt socker.
Du väcker ditt sötsug.
Dessutom en massa kemikalier och grejer som är jättefarliga för oss.

De två viktigaste aspekterna angående de syntetiska sötningsmedlena tycker jag iallafall, är att sötningsmedel inte stillar söt-/sockerbehovet och att det finns misstankar om att de är skadliga.
Jag tror nog att det är bättre att få i sig naturligt socker hellre än onaturliga kemikalier om man nu absolut vill ha nåt sött, el ev använda stevia el sukrin.
Angående insulinutsöndring finns det både röster som säger att de ger det och inte.
Vad jag menar är att ex om man ska ha middagsbjudning och vill göra något åt sig själv , ex gräddglass och då använda sötningsmedel osv.
och vad jag då undrar om är ju om min kropp tror att det är äkta sötning eller fejkat sötning?
dvs reagerar min kropp på det som om det vore riktiga kolhydrater eller känner kroppen av att det inte är kolhydrater och jag kommer att fortsätta må bra eller?
för i så fall är det ju totalt meningslöst att använda sötningsmedel öht?
Vet inte om ni riktigt förstår min fråga här. jag frågar inte om det är bra eller dåligt för kroppen utan om kroppen blir lurad eller inte lurad.

Jag tror att det är precis som du själv beskriver. Det är vad jag har hört i alla fall. Att hjärnan uppfattar det som socker. Så Pasi har rätt i att det i så fall är bättre med lite vanligt socker för det är i alla fall giftfritt.
ja det var det jag misstänkte faktiskt.
Som diabetiker kan jag tillägga.
Socker ersättningar höjer inte blodsockret. Dit hör inte fruktsockret för det höjer.
Vi vill alla ha något sött och gott ibland, vi väljer själva vad vi sötar med. Allt har en baksida sas
Finns studier som visat att sötningsmedel triggar igång insulinet även utan blodsockerhöjning. Tycks vara den söta smaken redan i munnen som sätter igång processen med insulinet.

#7 Det finns också studier som visar att inte insulinet påverkas….så det är upp till var och en att välja vad man skall tro på.
#6 Fruktsocker höjer blodsockret väldigt lite.
De få gånger jag tar nåt sött brukar jag därför välja att använda lite fruktsocker…ev utspätt med stevia och glycerol.
Själv använder jag fruktsocker men vid större mängd blandar jag i andra sötningsmedet, flytande el pulver. Tex med krusbär och lingon.
#8 Kan det inte vara så att olika personer reagerar på olika sätt? Vissa verkar ju triggas av den söta smaken och andra inte.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Sen jag började hålla diabetes kost - kolhydratkost, har sötsuget minskat ordentligt.
NU med LCHF finns inget sötsug. Men vill ju inte heller äta det som är surt eller smaklöst.
Så mängden sötning / dag är väldigt liten nu, tackvare denna diet.

#10 Visst kan det vara så.