Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 13663 ggr
linneaennil
9

Ni som ogillar stevia

Vad är det för bieffekter ni upplever när ni äter det? (Bortse från smaken!)

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

flikkan77
0

Jag blir mer eller mindre illamående efteråt… fast jag vet inte om det beror på att bismaken sitter i så länge.

"You just have to belive…"

linneaennil
0

Okej. Jag är intresserad, eftersom jag hört så många säga att de mår dåligt av stevia. Om de nu verkligen gör det så kan det ju knappast vara "riskfritt" att förtära? Men om allt hör ihop med smaken är det ju förstås en annan sak…

vet inte särskilt mycket

Magica1970
0

Det är väl snarare bismaken som är påträngande (har jag hört).

ebet
0

Jag tar så lite, bara liksom bryta smaken, så jag har aldrig känt ngn bismak. Inte ngn annan heller som jag har serverat den till. de trodde att det var riktig socker.

flikkan77
0

Det spelar nästan ingen roll hur lite jag tar. Så fort jag känner minsta sötma så kommer också bismaken, trots att jag har stevian utan bismak…

storost
0

Var har du köpt stevia?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

flikkan77
0

#6 Minns faktiskt inte var det stället hette.

storost
0

Vi har köpt stevia direkt i Tyskland och det har ingen bismak. Titta här

http://www.medherbs.de/shop/index.php?cat=c27_STEVIA-BLAeTTER-UND--AUSZUeGE.html

En av mina arbetskamrater har också där köpt stevia (ChrysaNova pulver)

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

aussiemia
0

Jag köpte från vår lokala häslokostbutik och jag tycker det smakar skit Flört

aswedishsmorgasbord.com

[Pennylane1]
0

har du smakat skit!? Förvånad

greensis
0

#0 Inga biverkningar utöver smaken, som jag tycker går igenom det mesta. Å andra sidan gillar jag inte lakrits, så det är nog därför jag inte gillar stevia alls.

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

den sort jag har , vanligt steviapulver smakar inte det minsta lakrits…

linneaennil
0

Okej. Då antar jag att det bara handlar om smaken då, eftersom ingen diskuterar det jag faktiskt ville ta upp - biverkningar. Flört

vet inte särskilt mycket

[Pennylane1]
0

Tror inte det går att äta så mycket att det kan bli biverkningar… jo bladen kan visst ha effekt som preventivmedel för män men då förmodar jag att de fr tugga rätt många, eftersom "alla" äter dom som godis i Paraguay och de borde då utrotat sig själva om det hade en stark sådan effekt… med de mängder man tar så borde det inte vara fara för det iallafall Flört sen kanske det måste vara färska blad också det vet jag inte…

linneaennil
0

#14 Borde inte det extrakt vi äter vara mycket farligare i så fall, med tanke på att det är så koncentrerat? Om det då inte rör sig om ett ämne som rensas bort med resten av bladet vill säga..

vet inte särskilt mycket

[Pennylane1]
0

det är inte så väldigt mycket mer kocentrerat tror jag, bladen är väldigt starkt söta.

linneaennil
0

Aha! :) Okej. Jag trodde att det krävdes en del blad för framställningen.

vet inte särskilt mycket

Meta
0

Jag har testat flytande Stevia smaksatt med mörk choklad, vanilj, apelsin och några till. I en stor kaffekopp smakar 1-2 droppar mörk choklad alldeles förträffligt.

Har aldrig känt mig illamående eller upplevt andra biverkningar. Om man får en droppe på fingret så råder jag dock att skölja handen istället för att slicka bort den… sött så in i h-e!

Har även provat i naturell yoghurt, smoothies och keso. Inget att klaga på!

Tyvärr verkar det inte längre gå att köpa Stevia via Internet från svenska företag eller inom EU heller för den delen. Min misstanke är att det finns krafter inom EJ som tjänar alldeles för mycket pengar på socker och att man därför inte ser någon anledning att skynda på ett godkännande.

Återstår i så fall att handla via bulvan från USA och det går ju det också.

Jennix
0

Vad är det för biverkningar du har hört talas om? Skulle vara intressant att veta. Jag har aldrig känt av nåt när jag använt stevia… Och jag gillar smaken men vet att det är STARKT så man måste använda väldigt lite.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Meta
0

Jag har bara läst denna tråd och läst om illamående och att folk "mår dåligt".

Så jag vet inte heller vilka biverkningar det handlar om. Däremot vet jag att man kan bli kass i kistan av att ära för mycket av t ex Viktväktargodis som ju är syntetiskt sötat…

Jag gillar Stevia och hoppas att det blir godkänt inom EU snart!

linneaennil
0

19# och #20,

bland annat huvudvärk. Men jag kan ha inbillat mig att det var fler saker jag läst - det var just därför jag startade denna tråden.

vet inte särskilt mycket

linneaennil
0

Jag hoppas också att stevia blir godkänt så fort de forskat klart :) Om det faktiskt ÄR riskfritt måste det ju ut på marknaden och knocka ut aspartam och annat gift.

vet inte särskilt mycket

Jennix
0

#20 #21  Har ni läst det här på sajten? Jag är lite överraskad, eftersom jag inte hört talas om nån som fått biverkningar av Stevia…å andra sidan har jag inte Googlat på det eller så. Mest läst härinne. Flört

Illamående och huvudvärk brukar de flesta ha vid omställningsbesvär, men jag har som sagt var inte 100% koll på några biverkningar alls.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

frukaos
0

Jag får ont i magen av Stevia om det inte är i VÄLDIGT små mängder. provade med några korn i kaffet men det blev inte bra för kistan. Ska undersöka mer men tyvärr är jag lite orolig för att jag inte kan använda Stevia.

JAUS
0

Migrän, förutom den vidriga smaken.

spadermadam
0

JAg har testat några olika stevia och tycker att de smakar illa. Det påminer mig om såna där Sacketter som fanns förut som sötningsmedel i kaffe. De där som brusade lite. Inte känner jag nån lakrissmak fast många säger att de gör det.

linneaennil
0

Nu har du några bevis i denna tråden. Flört

vet inte särskilt mycket

flikkan77
0

Jag mår illa (som jag skrev i mitt första inlägg) av även väldigt lite stevia. Har testat igen i grädde och illamåendet kommer även om jag jag tar så lite att jag varken känner sötma eller bismak.

… fast det kan ju vara psykologisk med, att jag kände efter för mycket. Sånt är svårt att veta. Glad

[Pennylane1]
0

det kan mycket väl vara placeboeffekt, man tror man ska må illa eller få onte i huvudet och då får man det. Så funkar jag med somliga saker, inte stevia dock.

flikkan77
0

#29 Precis, det är därför jag inte kan vara säker på att det stämmer. Skulle behöva göra ett blindtest! Glad 

Min kropp burkar dock inte vara så lätt lurad när det gäller placebo men man vet ju inte…

linneaennil
0

#29 Absolut. Men om det är många som upplever just stevia som t.ex. migränframkallande bådar det ju inte gott? Det finns ju många livsmedel som är kända för att sätta igång exempelvis migrän och astma. OM stevia skulle vara ett av dem är det verkligen någonting som är värt att ta reda på.

vet inte särskilt mycket

JAUS
0

Placeboeffekt?! Skojar du? En kort stund efter att jag tagit stevia så känner jag hur mitt huvud håller på att sprängas, vilket är något som är mycket ovanligt för mig då jag ytterst sällan får huvudvärk och aldrig av den sorten.

linneaennil
0

#32 Det är ju väldigt allvarligt. Undrar vad i stevian som har denna effekt…

vet inte särskilt mycket

JAUS
0

Kan kanske vara så att ett fåtal är överkänsliga mot stevia, likt andra är för kokos.

linneaennil
1

#34 Jag tror att mat som många är överkänsliga mot är mat som de flesta bör undvika att överkonsumera. Se bara på gluten och mjölkprotein; det är mat som nästan alla mår bra av att sluta med, intoleranta eller ej. Flört

vet inte särskilt mycket

spadermadam
0

Jag har hört att om vi äter sötningsmedel så tror hjärnan att det är socker och insulinet utsöndras på samma sätt som vid vanligt socker. Då kanske det är samma sak med stevia för det är ju sött och borde ge samma signaler till hjärnan. Eller? Förstår inte det där som sägs om att stevia ska vara bra eller helt okej.

linneaennil
0

#36 Det skulle kunna vara så för många, ja. Men jag själv är typ 1-diabetiker och kan därmed inte producera insulin. Så då gäller det inte mig t.ex.

Något som gör stevia bättre än andra sötningsmedel är att det gör kroppen mer insulinkänslig. Det märks tydligt. Om jag häller stevia i min turkyoghurt påverkar den ibland blodsockret så att det sjunker…

vet inte särskilt mycket

linneaennil
0

En galen tanke: tänk om stevia sätter igång insulinproduktionen hos diabetiker? Oskyldig

vet inte särskilt mycket

Meta
0

Jag vet att jag läst att det fungerar för diabetiker just för att blodsockret inte höjs.

Men vem som sitter inne med den absoluta sanningen vet jag inte…

Googla på stevia och diabetic (man får alltid bättre träffar på engelska) så kanske du blir klokare!

Jennix
0

#5  Många? OK, hur många i tråden har rapporterat en migrän som JAUS skrev om? Flört Inte för att jag är den som tvivlar först men jag vill allt ha fler anekdotiska bevis innan jag drar några slutsatser generellt sett ang. stevias farlighet.

Och nej, jag tycker inte man kan säga att bara för att ett fåtal människor reagerar så ska det ses som generellt dåligt.

Vi reagerar alla olika på olika livsmedel, jag säger inte att alla ska sluta med brysselkål bara för att jag får ont i magen av det.

Mjölk och gluten däremot har jag andra åsikter om för där är det såpass många som rapporterat om "konstigheter".

Annars ger jag generella råd som är det enda jag kan. Det finns alltid undantag till allt, t.ex. att vissa inte tål kött och måste vara veggisar. Betyder ju inte att det är ett generellt råd utan att det är tvärtom.

linneaennil
0

#40 Jag har inte påstått att många mår dåligt av stevia, men det är ju möjligt att fler börjar rapportera saker som migrän och magont framöver om det börjar användas i större utsträckning?

vet inte särskilt mycket

Lava
0

Jag brukar få migrän då och då men har inte fått det när jag använt Stevia…

Jennix
0

#41  När jag läser #34 och #35 som du svarar på så låter det som att du redan bestämt dig och att det bara är en fråga om tid innan alla rapporterar biverkningar om stevia. Flört Vilket är fullt möjligt, det går inte att säga innan hur folk ska reagera. Å andra sidan kanske folk känner efter mer… det har ju hänt förut.

Självklart får du ha dina åsikter och göra som du vill, men jag bemöter bara dina argument som du skriver i just detta. Hoppas det är OK?

Vad du gör privat har jag inte med att göra. Flört

[Pennylane1]
0

många får migrän av choklad. Är då choklad något som alla bör undvika?

frukaos
0

Men hallå, en del mår dåligt av Stevia och en del tycker att det är hejsan hoppsan. Det är väl bara å kolla hur kroppen reagerar om man tycker att man behöver sötningsmedel. Stevia har använts i många hundra år av nå't gäng i syd-amerika (tror jag) och dom har mått prima så vitt jag vet.

Att det skulle vara en placebo-effekt känns helt orimlig för mig. Jg VILLE tycka om Stevia för att kunna göra glass å en del annat. Noterade att jag fick ont i magen men kopplade det inte direkt till Stevia men såg till slut sambandet.

Testa, får du ont i magen eller huvudet testa sukrin istället eller skippa sötningen.

Lev å må!

[Pennylane1]
0

alltså: jag tror inte all det är en placeboeffekt för alla, det var ett svar till #28 och vad jag såg så höll hon med, sen talade jag om hur JAG fungerar.

frukaos
0

#46 Sorry om det kändes som ett påhopp, var inte meningen så Cool

linneaennil
0

Vilka sura toner det blev i denna tråden!

Jag har inte bestämt mig för något, jag undersöker. Ok?

Choklad är nog knappast något som vi människor är gjorda för att äta, nä. Jag skulle tro att det på sin höjd är kött, fisk och ägg som vi verkligen är 100% anpassade för. Och ja, det är vad jag tror personligen. Sen får folk äta vad de vill - det är en annan historia. Jag är bara intresserad av vad våra livsmedel gör med kroppen, för att därefter kunna dra slutsatser om hur mycket det bör konsumeras eller om det bör konsumeras alls. 

Så, återigen: denna tråd skapades för att undersöka hur många som märker biverkningar av stevia, inte för att förbjuda någon att äta det.

vet inte särskilt mycket

Jennix
0

#48  Hur menar du nu med sura toner? Jag kan bara tala för mig, jag är inte alls sur utan ifrågasätter dina argument med vad jag hoppas är en neutral ton. Skrattande

Jag tolkade det du skrev som att du tyckte att det var många som haft biverkningar och jag ser inte särskilt många som har svarat det (3 stycken).

Jag ifrågasätter din åsikt att det är många som har migrän som biverkning. Det är inte detsamma som att INGEN får biverkningar eller att ingen kan få biverkningar, eller att jag ifrågasätter din undersökning. Flört

Jag räknar till 3 personer i denna tråd, av ca. 8000 medlemmar på sajten. Hur många som har testat Stevia och mår bra av det har jag ingen aning om.

Om du vill se en bättre statistik så går det att göra en omröstning, jag kan hjälpa dig om du vill. Glad Då kan alla rösta om dom fått biverkningar av stevia eller inte märkt något alls, och man kan också se hur många som testat stevia överhuvudtaget.

--med gott humör, Jennix

[Pennylane1]
0

påhopp! Nää absolut inte!

Pasi
0

Det är knappast otänkbart att det finns en och annan som är allergisk eller liknande mot stevia då det tom finns människor som är allergiska mot ägg (hör och häpna).Förvånad

Själv får jag inga märkbara biverkningar men har svårt för smaken, i synnerhet ihop med choklad (med sill el mandel funkar den mkt bättre).

linneaennil
0

#49 Jag har inte påstått att många skrivit i denna tråd att de upplever biverkningar av stevia? Min kommentar "Jag är intresserad, eftersom jag hört så många säga att de mår dåligt av stevia" syftar till spridda inlägg lite här och var på nätet som jag läst, och även folk som testat det och sagt till mig att de mått dåligt av det. Och vad "många" är tycker jag är lite av en definitionsfråga.

För övrigt är ju stevia en ganska kontroversiell ört, med tanke på att viss forskning visat på risk för cancer och infertilitet! Att sedan många studier pekar åt positivare håll är ju väldigt trevligt, jag hoppas personligen att stevia visar sig vara ofarligt…

Det är i alla fall skälet till att det låter på mig som om jag "väntar" mig en massa rapporter om biverkningar. För ja, det gör jag faktiskt. Det behöver inte vara migrän - det kan visa sig i framtiden att stevia ställer till det för kroppen på andra sätt. Är det förbjudet att tro saker numera, bara för att man inte har underlag och forskning som stödjer det? Glad

vet inte särskilt mycket

Jennix
0

#52 Min kommentar "Jag är intresserad, eftersom jag hört så många säga att de mår dåligt av stevia" syftar till spridda inlägg lite här och var på nätet som jag läst, och även folk som testat det och sagt till mig att de mått dåligt av det.

Bra, då förstår jag tydligare vad du menar.

Jag har själv inte läst några rapporter om biverkningar, cancer eller infertilitet så jag skulle gärna läsa de länkar du kanske kan posta? Glad

Förbjudet att tro? Inte alls men kan du inte visa fakta så får du väl förvänta dig att man ifrågasätter? Det gör man ju även om man har fakta, så har man det inte blir det ännu mer tydligt.

linneaennil
0

#53 Jag har inte för vana att samla på mig länkar till allt jag någonsin läst ifall någon skulle ställa mig mot väggen och tvivla på att jag talar sanning. Och det där om stevia + infertilitet + cancer kan du ju googla på. Jag har ingen aning om hur seriös den forskningen var, det var inga bevis precis.

Här är bloggen jag läste det i: http://blogg.svd.se/matochhalsa?id=5005

Jag kanske borde sluta skriva i forumet här på kolhydrater iFokus, för i allt jag skriver lyckas du hitta någonting att ifrågasätta, Jennix. Det börjar bli tjatigt. Jag försöker inte sprida någon religiös idé om någonting här, okej?

vet inte särskilt mycket

[Pennylane1]
0

Du vill inte bli ifrågasatt… ok då kanske du INTE ska skriva här…

linneaennil
0

#55 Vill och vill. Folk får väl ifrågasätta såklart. Jag tycker bara att den här steviadiskussionen hoppat ur spåret lite, då jag ville diskutera biverkningar - inte huruvida mina hastigt skrivna inlägg i forumet är tillräckligt välformulerade för att slippa idiotförklaras. Jag visste inte att det gick så hårt till här på KiF Glad. Jag trodde inte att varenda inlägg som postas här måste ha kraftigt vetenskapligt stöd och läsas igenom hundra gånger för att upptäcka eventuella felformuleringar eller saker som kan tolkas på fel sätt av kritiska blickar. Jag får väl bättra mig i fortsättningen!

vet inte särskilt mycket

Jennix
0

#54 Ja, jag ber om ursäkt för att jag vill diskutera på forumet. Flört Ska hädanefter försöka att bara hålla med folk, vilket ju kan bli svårt när folk har olika åsikter/teorier.

Men det kanske vore bra om folk skrev i trådarna dom startar om dom bara vill ha medhåll och inga fria tankar? Oskyldig

linneaennil
0

#57 Säg emot bara, du har ju rätt. Men jag orkar inte svara mer nu. Jag är trött.

The winner takes it all

vet inte särskilt mycket