Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4372 ggr
[mejja]
0

hjärnan drivs av kolydrater...

har träffat en del av ett team efter min stroke, de var jättebra o informerade om många saker MEN så kom de till kostråd OCH då säger de så här: vi rekomenderar inte nån GI metod för tänk på att hjärnan drivs av kolhydrater o får du inte de så blir du tröttare än vad du redan är ,bla bla bla… då svarade jag att jag äter GI (vågade inte säga LCHF) och jag mår bra, är mycket piggare än jag var innan. Nu var det ingen läkare med utan denne ska jag träffa vid ett senare tillfälle. Jag tänkte att ni vet inte ett jäkla dugg om vad man ska äta o inte!! de gav sig lite iaf o sa: jaja huvudsaken att du mår bra o har hittat ett sätt för det finns ju så många dieter…ELLER HUR =))

Greddelin
0

LCHF:are måste alltså ha kommit på ett sätt att leva och fungera trots att hjärnan är försatt i ett komaliknande tillstånd?! Skrattande

Raring
0

Ja jösses.

På tal om stroke… En mig närstående person drabbades av sin 4:e stroke i somras. Efter MYCKET tjat har personen i fråga i alla fall läst SSS båda böcker. Det äts fortfarande en del sockermat, men inte alls i samma omsträckning.

Och: både warandosen och hjärtmedicinen har behövt justeras ned = hur bra som helst!

Jag kan inte svära på att det är det minskade kolhydratintaget (inte lchf-nivåer, men ändå åt rätt håll med bra fett) men det är förmodligen en bidragande orsak.

Lena123
0

Ja och tänk så trötta våra förfäder var då de jagade på stäppen då de inte hade några kolhydrater att äta….

http://www.winthers-skafferi.se/

[mejja]
0

ja, jag menar det…;)

[ngupa]
0

ibland grunnar jag över hur eskimåerna kan stå still 100% fokuserad på ett sälandningshål i en hel dag…

Solpuss
0

Kom att tänka på hur det var, då på den tiden då hjärnan fick fullt av både "snabba" och "långsamma" kolisar.

Allt den tänkte på var MER, MER, MEEEER!!! Tungan ute

Lena123
0

#5  ja …det vore något för dietisterna att förklara då de kommer med sitt tjat om att man måste äta kolhydrater för att kunna tänka eller ens överleva…

http://www.winthers-skafferi.se/

[ngupa]
0

#7 Glad jag tror inte de kan…Flört

när de inte ens kan förklara hur eskimåerna ens överlevt under så lång tid på bara säl… *

andreas0
0

Dom har ju rätt: Hjärnan behöver socker. Inte hela hjärnan, men 25% av hjärnans energiintag måste komma från glukos.

Men det dom missar är att kroppen kan tillverka den relativt lilla mängden socker själv utan problem, man måste inte få i sig det via kosten.

Inkanyezi
0

Ja, vi är ju rätt många här nu som är alldeles döda, eller åtminstone med stopp i hjärnan, så att vi inte förstår konsekvenserna av vårat ätande. Klart man måste ha kolhydrater, så att man kan bli tjock och fet, och inte så här läskigt mager som jag är nu med rutor på magen och sånt. Det måste ju vara fel; de flesta ser ju inte alls ut som jag, jag ser många som har riktigt runda magar, och det är väl solklart att deras hjärna måste funka bättre än min?

Men det är en sak som jag inte fullt ut kan förklara, och det är blodsockret. När jag kollade mitt socker efter att inte ha ätit några kolhydrater alls, eller i alla fall inte någonting kolhydratrikt under hela dagen, och därefter cyklat i raskt tempo lite drygt en halvmil, så att jag var svettig, då var mitt socker högt, uppe på lite drygt 8. Min slutsats blev att kroppen själv måste ha tillverkat det sockret, för det fanns inte i någonting som jag hade ätit. Så om hjärnan behöver socker, så finns det faktiskt en liten fabrik nånstans där nere i kroppen som kan göra vin av vatten; förlåt, socker av fett eller annat som man äter som inte är socker.

Men eftersom min hjärnverksamhet nog står stilla, så lär jag nog aldrig kunna klura ut vad det är, men det konstigaste av allt är att nu, ännu ett år efter att jag gick över till LCHF, mår väldigt bra.

Synd bara det där med hjärnan… Foten i munnen

[mejja]
0

får väl se om jag lever nästa gång jag ska träffa dem ;)

Balanserad
0

BRA skrivet!